کد خبر: 962369
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۰
وزیر خارجه تلویحاً سخنان جمعه شب دبیرکل حزب‌الله را تأیید کرد که گفته بود: «ارسال نامه ایران به واشنگتن برای هدف قرار دادن مواضع امریکایی‌ها، سبب توقف حمله امریکا شد.» ظریف که حصار شش چهارراه نیویورک او را برای ضد امریکایی شدن مصمم‌تر کرده، سخنان ترامپ را تأیید کرده که ۱۰ دقیقه با جنگ فاصله داشتیم، ولی گفته که دلیل منصرف شدن ترامپ این بود که «به او گفته شده بود که اگر اقدامی علیه ایران انجام دهند، ایران نیز اقدامی را در دفاع از خود انجام می‌دهد.» ظریف هشدار داده که «ایران به راحتی از کنار وقوع یک حمله نظامی نخواهد گذشت.»
سرویس بین الملل جوان آنلاین: محمدجواد ظریف محدودیت‌هایی را که امریکا برای تردد او در نیویورک ایجاد کرده، تأیید کرد و دیروز در توئیتر نوشت که تنها اجازه پا گذاشتن به سه ساختمان در امریکا را دارد: «با لستر هولت از شبکه ان‌بی‌سی‌نیوز در نیویورک مصاحبه کردم. ما ۱۵جولای (۲۴ تیر) در اقامتگاه نماینده ایران در سازمان ملل صحبت کردیم. در حالی که من در حال انجام کار‌های رسمی مرتبط به سازمان ملل هستم، این اقامتگاه یکی از سه ساختمانی است که به من اجازه داده شده که پایم را به آن‌ها بگذارم». سازمان ملل متحد از محدودیت تردد ظریف در نیویورک ابراز نگرانی کرده و فرهان حق، سخنگوی دبیرکل گفته که دبیرخانه این سازمان برای بررسی این موضوع با دیپلمات‌های امریکایی و ایرانی در تماس است. با این حال، برایان هوک، نماینده ویژه امریکا در امور ایران می‌گوید که محدودیت اعمال شده بر ظریف کاملاً مطابق با تعهدات امریکا به سازمان ملل متحد است.

بله ۱۰ دقیقه فاصله بود تا جنگ، اما...
با وجود این محدودیت‌ها، ظریف تا عصر دیروز دو گفتگو انجام داد و در هر دو گفتگو درخصوص هرگونه اقدام نظامی علیه ایران هشدار داد. ظریف در گفتگو با شبکه انگلیسی بی‌بی‌سی گفته که اگر اقدامی علیه ایران انجام می‌دادند، ایران نیز اقدامی را در دفاع از خود انجام می‌داد. ظریف صحبت‌های ترامپ را تأیید کرده که گفته است تنها ۱۰ دقیقه تا اقدام نظامی فاصله داشته، ولی استدلال ظریف درباره دلیل حمله نکردن امریکا به ایران، بیشتر به دیدگاه‌های سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان نزدیک است. ظریف می‌گوید: «همانطور که رئیس‌جمهور ترامپ گفت، ۱۰ دقیقه تا جنگ فاصله داشتیم، زیرا به ترامپ گفته شده بود که اگر اقدامی علیه ایران انجام دهند، ایران نیز اقدامی را در دفاع از خود انجام می‌دهد.» مجری «بی‌بی‌سی» از ظریف پرسیده که ایران چه اقدامی انجام می‌داد ظریف گفت: «من نظامی نیستم، این مسئله برعهده ارتش است.» ظریف در خصوص اظهارات مقامات ایرانی مبنی بر اینکه اگر کشور‌های هم‌پیمان امریکا همچون عربستان سعودی و امارات در جنگ علیه ایران مشارکت کنند، توسط ایران هدف قرار داده می‌شوند، گفت: «هرکسی که در جنگ علیه ایران، امریکا را پشتیبانی می‌کند، (با پاسخ ایران روبه‌رو خواهد شد). امریکا در حال حاضر در جنگ اقتصادی با ایران است. آن‌ها (عربستان و امارات و...) با حمایت‌های لجستیکی و شناسایی از امریکا پشتیبانی می‌کنند و این به مفهوم آن است که آن‌ها در جنگ علیه ایران مشارکت دارند.»
او هشدار می‌دهد: «اگر جنگی در منطقه صورت بگیرد، فکر نمی‌کنم هیچ‌کس در منطقه از آن در امان بماند پس بیایید از وقوع جنگ جلوگیری کنیم». ظریف در گفت‌وگوی جداگانه ان‌بی‌سی نیز هرچند گفته که فکر نمی‌کند دونالد ترامپ به دنبال جنگ باشد، ولی تأکید می‌کند: «سرانجام، احتیاط پیروز خواهد شد. مردم می‌دانند که ایران کشوری بزرگ و سرافراز است و به راحتی از کنار وقوع یک حمله نظامی نخواهد گذشت.» ظریف درباره دلیل اینکه ترامپ بعد از سقوط پهپاد امریکایی به ایران حمله نکرد، گفت: احتیاط غالب شد و افراد به این نتیجه رسیدند که این یک حمله محدود نخواهد بود.

مگر در امریکا انقلاب شده؟
ظریف در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با بی‌بی‌سی که امروز پخش می‌شود در پاسخ به سؤال مجری شبکه مبنی بر اینکه به چه دلیل شما حاضر به مذاکره مجدد نیستید، گفت: «به چه دلیل باید مجدداً وارد مذاکره شویم؟» ظریف تصریح کرد: «ما میز مذاکره را ترک نکردیم. این امریکا بود که میز مذاکره را ترک کرد. آن‌ها باید به میز مذاکره بازگردند. ما مجدداً وارد مذاکره نمی‌شویم.» وی در خصوص برجام ادامه داد: «این توافق (برجام)، نتیجه ۱۲ سال مذاکره بود. دو سال آن، شامل مذاکرات فشرده‌ای می‌شود که من برای آن صرف کردم. روز‌ها و ماه‌ها مذاکرات انجام شد. ما زمان زیادی را برای مذاکره با امریکا در خصوص این توافق صرف کردیم. بحث بده و بستان است.»‌وزیر خارجه دولت دوازدهم در گفتگو با ان‌بی‌سی هم با زبانی متفاوت، مذاکره مجدد را رد کرده است: «ما با دولتی در امریکا توافق کردیم که در آن زمان به طور قانونی انتخاب شده بود. پس از آن نیز رئیس‌جمهور ترامپ انتخاب شد. انقلابی در امریکا رخ نداده بود، بلکه تنها یک تغییر دموکراتیک در دولت این کشور بود و به این معنی نیست که ما مجبور باشیم تمام این‌ها را از سر بگیریم. فقط تصور کنید که اگر مردم مجبور بودند هر چهار سال یا هر هشت سال یک بار توافق با امریکا را تجدید کنند، این مانع از ادامه یافتن روابط عادی کشور ها می‌شد.»

آزادیم متوقف کنیم
ظریف در پاسخ به اینکه ایران با خروج امریکا از توافق هسته‌ای فرصتی برای ادامه غنی‌سازی اورانیوم یافته و «با آتش بازی می‌کند» گفت: «این امریکا است که با آتش بازی می‌کند. ما یک توافق داریم که در برگیرنده راهکار‌هایی برای موقعی است که یکی از طرف‌های توافق شروع به تخطی از توافق کند. ما تقریباً به مدت یک سال برای به کار بستن این راهکار‌ها صبر کردیم. این راهکار‌ها در توافق موجود هستند در صورتی که خروج امریکا از توافق در چارچوب توافق نبود، آن‌ها به یکباره تصمیم گرفتند که خارج شوند.» وی در جواب اینکه آیا به این ترتیب تصور ایران این است که می‌تواند بر این اساس هر کاری که خواست انجام بدهد، اظهار کرد: نه هر کاری، اما آزادیم اجرای [تعهدات‌مان]را متوقف کنیم. ظریف در پاسخ به اینکه آیا این می‌تواند به حالت قبل بازگردد، گفت: البته، ظرف چند ساعت می‌تواند به حالت قبلی بازگردد. ظریف درباره اینکه اگر امریکا برخی تحریم‌ها را لغو کند، فرصتی برای مذاکره ایجاد خواهد شد یا نه، توضیح داد: «اگر امریکا تحریم‌ها را متوقف کند. این کشور همیشه تحریم‌هایی بر ایران اعمال کرده است. امریکا متأسفانه به تحریم اعتیاد دارد، اما تحریم‌هایی هستند که از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ اعمال شده‌اند، اگر این تحریم‌ها لغو شوند، در مذاکره باز است.» مجری از ظریف می‌پرسد: بر سر میز مذاکره که برگردید، آیا برنامه موشکی ایران هم بر سر میز خواهد بود، ظریف پاسخ می‌دهد: «خب، اجازه بدهید با آنچه که قبلاً در موردش به توافق رسیدیم شروع کنیم. اجازه دهید ببینیم می‌توانیم چه کنیم و بعد اگر می‌خواهید در مورد برنامه موشکی گفتگو کنید. نیازمند این هستیم که در مورد تسلیحاتی که به منطقه ما فروخته می‌شود گفتگو کنیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار