کد خبر: 957684
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۵
یک کارشناس گردشگری در گفت‌وگو با «جوان آنلاین» مطرح کرد
از دوشنبه هفته گذشته جاده‌هایی که به شمال می‌رسید از ازدحام خودرو‌ها قفل شده بود و ترافیک در این جاده‌ها به حدی رسید که پلیس راهور اعلام کرد: «شهروندان تا اطلاع ثانوی از سفر به شمال کشور خودداری کنند.» البته این اولین باری نبود که مسافران برای گذراندن تعطیلات به شمال هجوم می‌برند و آنطور که به نظر می‌رسد آخرین بار هم نخواهد بود! اما این موضوع هر بار نشان می‌دهد که سفر رفتن در ایران احتیاج به یک فرهنگ‌سازی جدی دارد. موضوعی که ناصر رضایی، کارشناس گردشگری نیز به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «باید دیدنی‌های ایران در رسانه‌ها به خصوص صدا و سیما تبلیغ شود تا مردم فقط شمال را مقصدی برای سفر در تعطیلات خود نبینند.»
سرویس اجتماعی جوان آنلاین - مهسا گربندی: آنطور که مسئولان اعلام کردند، تا پایان روز دوم سفر تعطیلات عید فطر بیش از یک میلیون تردد خودرو در جاده‌های شمالی کشور به ثبت رسید که این آمار یک رکورد به‌حساب می‌آید. این در حالی است که مسافران شمال در تعطیلات عید فطر نه تنها هنگام رفتن به سفر در ترافیک ماندند بلکه حتی هنگام بازگشت نیز ساعت‌ها معطل شدند و نظاره‌گر ترافیک در جاده‌ها شدند. اما با اینکه این ترافیک برای اکثر مسافران قابل پیش بینی بود نیز مانع نشد تا آن‌ها دست از تلاش برای رفتن به سمت دریا بردارند!

واقعا چرا شمال اینقدر برای مردم کشور جذاب است؟ آنقدر جذاب که مسافران حاضرند بیش از ده ساعت در ترافیک بمانند و گرمای هوا را تحمل کنند تا بلکه یک الی دو روز در دریا تفریح کنند؟

مسافران علاقه‌مند به دریا، جنگل و کوه

ناصر رضایی، کارشناس گردشگری درباره علاقه مسافران به شمال کشور به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «در حالی که ناصر رضاییمردم فضای شمال کشور، جنگل، دریا و کوه را دوست دارند و حتی یک ساعت وقت گذراندن در این فضا حال و هوایشان را تغییر می‌دهد، مسئله شناخته شده بودن شمال کشور نیز علت دیگری است که مردم این منطقه را برای سفر خود انتخاب کنند. از طرفی تبلیغات زیادی در مورد جاذبه‌های گردشگری شمال نیز می‌شود و این تب مردم را برای سفر به آنجا داغ‌تر می‌کند.»

رضایی ادامه می‌دهد: «نزدیک بودن تهران به شمال علت انتخاب پایتخت نشینان برای گذراندن تعطیلات در این مناطق است که به حجم مسافران شمال افزوده است.»

جاذبه‌های گردشگری که به مردم معرفی نمی‌شود

این کارشناس گردشگری با اشاره به اینکه دیگر مناطق کشور به خصوص غرب آن جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی دارد، می‌گوید: «معرفی نشدن جاذبه‌های گردشگری کشور باعث می‌شود که بسیاری از این مناطق برای مسافران ناشناخته باشد و آن‌ها هم هیچ تمایلی به سفر غیر از شمال را نداشته باشند.»

لرستان، همدان، کردستان، کرمانشاه، اردبیل و آذربایجان برای گردشگر جذابیت بسیار زیادی دارد، اما چون معرفی نشده‌اند کمتر کسی درباره آن‌ها اطلاعی دارد. مثلا در استان همدان، سراب گیان قرار گرفته است، چشمه‌ای پر آب در نزدیکی نهاوند که یکی از زیباترین تفرج گاه‌های استان همدان است. اما چقدر برای این چشمه که بسیاری آن را تکه‌ای از بهشت می‌نامند تبلیغ شده است؟»

نبود زیرساخت‌های مناسب مانعی برای سفر به مناطق دیدنی کشور

رضایی به موضوع عدم مناسب‌سازی زیرساخت در برخی از مناطق دیدنی کشور نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: «نبود زیرساخت مناسب یکی دیگر از دلایلی است که مسافران تمایلی به سفر به آن مناطق را ندارند. مثلا دریاچه زیبار مریوان که واقعا زیباست و مهمان لک‌لک‌های زیادی می‌شود زیرساخت مناسبی برای سفر ندارد. زیرا که هنوز جاده میان سنندج و مریوان پیشرفتی نکرده و وضعیت مناسبی ندارد.»

علاقه شدید مسافران به شمال، نشان می‌دهد که سازمان‌های گردشگری وظیفه خود را به درستی انجام نداده‌اند. رضایی با اشاره به این مسئله تصریح می‌کند: «مسئولیت محوری خلاء‌های گردشگری موجود در کشور بر عهده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور است. این سازمان می‌تواند در میان تمام بیلبورد‌های تبلیغاتی در شهر‌های مختلف، مکان‌های زیبای ایران را به مردم معرفی کند تا آن‌ها تشویق به سفر در این مناطق شوند. همچنین در زمینه تبلیغات، رسانه‌ها و به‌خصوص صدا و سیما وظایفی برعهده دارند که نباید از آن غافل شوند.»

لزوم نگاهی جدی‌تر به مسئله گردشگری

او با انتقاد از بی‌توجهی‌ها نسبت به گردشگری اظهار می‌دارد: «متاسفانه گردشگری در کشور همچنان اولویت نیست، زیرا که اگر اولویت بود در حال حاضر شرایط بهتری داشت. هرچند جای خوشحالی دارد که در برنامه ششم توسعه، گردشگری به‌عنوان محور معرفی شده و اقداماتی نیز در این حوزه صورت می‌گیرد، اما هنوز کامل نیست.»

این کارشناس گردشگری در پایان می‌گوید: «امیدوارم یک روزی برسد که به این باور برسیم که گردشگری می‌تواند ما را از تنگنا‌های زیادی نجات دهد. گردشگری پدیده‌ای است که می‌تواند نقش‌هایی را در حوزه اشتغال، درآمد و روابط و معرفی خود به دنیا ایفا کند؛ بنابراین امیدوارم روزی برسد که در کنار نفت و سایر منابع معدنی متعددی که داریم، گردشگری نیز به‌عنوان یک اقتصاد فرهنگ بتواند نقش خودش را در کشور ایفا کند و ما نگاه جدی‌تری به گردشگری داشته باشیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار