کد خبر: 956600
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۶
رئیس دفتر فنی دانشگاه هنر اسلامی:
رئیس دفتر فنی دانشگاه هنر اسلامی گفت: مجموعه تاریخی شیخ شهاب الدین اهری قابلیت ثبت جهانی دارد.

احد نژاد ابراهیمی  اظهار داشت: به نظرم در حق این عارف و بنای تاریخی آن کم توجهی شده است و محوطه این بنای مهم تاریخی متأسفانه در دوره پهلوی تبدیل پارک شده و این امر باعث کم رنگ شدن محوطه این مجموعه که قبلاً در قالب باغ مزاری هم چون باغ مزار قدمگاه نیشابور، باغ مصلی نائین بوده است که متأسفانه در سایه برخی کم توجهی ها دیوارها و سایر بناها محوطه به مرور زمان از بین رفته و جای خود را به ادارات و ساختمان های جدید داده اند و این امر باعث از بین رفتن و کم رنگ شدن محوطه و احداثات تاریخی آن شده است.

وی تأکید کرد: با این کار به جای آنکه این مجموعه را در قالب باغ مزارهای دیگر توسعه دهیم شاهد کوچکتر شدن آن و مصطلح شدن" بقعه به جای باغ مزار" بوده ایم، در حالی که نمونه اینگونه باغ مزارها در کشور به تعداد انگشتان یک دست نیست.

این پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اسلامی افزود: براساس تحقیقات و پژوهش های انجام شده باغ مزار شیخ شهاب الدین محمود اهری در عصر خود دارای جایگاه ویژه ای در بین مردم و حاکمیت بوده و این مجموعه تاریخی درب های ورودی، نقاره خانه و سایر امکانات بوده که متأسفانه در گذر زمان از بین رفته است.

وی اظهار امیدواری کرد که این بنای شاخص با وجود اینکه به نحو شایسته استحکام بخشی و مرمت شده ولی نیاز دارد عملیات مرمت و نگهداری توسعه عملیات مطالعاتی و تحقیقاتی آن تداوم یابد.

نژاد ابراهیمی خاطرنشان کر: عارف بزرگ آرمیده در این بقعه کسی است که با دو رابطه استاد شیخ صفی الدین اردبیلی بوده و در ترویج فرهنگ شیعه در دوره صفوی نقشی موثر داشته . لذا همه ما وظیفه داریم به نحو ممکن و شایسته در تقویت این مجموعه و شناساندن عارف نامی شیخ شهاب الدین محمود اهری تلاش کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر