کد خبر: 956448
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۶
ترزا می‌تحت فشار حزب خودش مجبور به استعفا شد
نخست‌وزیر انگلیس بعد از سه بار تلاش ناموفق در تصویب توافق برگزیت در مجلس عوام، با چشمانی اشکبار از سمت خود استعفا کرد و دومین قربانی برگزیت لقب گرفت. ترزا می‌با بیان اینکه تا ۷ ژوئن از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد گفت که «به نفع کشور است تا یک نخست‌وزیر جدید، تلاش‌ها برای برگزیت را هدایت کند.»
سرویس بین الملل جوان آنلاین: سه سال از برگزاری همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا موسوم به «برگزیت» می‌گذرد و دو نخست‌وزیر در ارتباط با برگزیت از سمت خود استعفا کرده‌اند، اما تکلیف این توافق همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس روز جمعه درحالی که در مقابل دفتر نخست‌وزیری در لندن سخنرانی می‌کرد، با اعلام استعفای خود از نخست‌وزیری گفت: «امروز از این رسانه اعلام می‌کنم که من تمام تلاش خود را برای اقناع پارلمان در خصوص طرح برگزیت به انجام رساندم؛ سه بار تلاش کردم، اما موفق نشدم. اکنون برای من روشن شده که به نفع کشور است تا یک نخست‌وزیر جدید، تلاش‌ها را هدایت کند؛ لذا هفتم ماه ژوئن از سمت خود کناره‌گیری می‌کنم». به گزارش یورونیوز، ترزا می‌تأکید کرد: «پس از طرح این موضوع با حزب محافظه‌کار به این نتیجه رسیدم که باید رهبری حزب و نخست‌وزیری کشور را ر‌ها کنم و به فرد دیگری بسپارم. مطمئنم که حزب محافظه‌کار در طول سال جاری می‌تواند خود را دوباره بازیابی کند». ترزا می‌ادامه داد: «در کنار هم ایستاده‌ایم و به سوی آینده‌ای خوب حرکت می‌کنیم. همواره از اینکه نتوانستم توافق برگزیت را تصویب کنم، افسوس خواهم خورد». می‌اضافه کرد: «این کار را که موجب افتخار من بود ر‌ها می‌کنم. من دومین نخست‌وزیر زنی بودم که تلاش کردم در خدمت کشورم باشم». ترزا می‌پس از گفتن این جمله در حالی که اشک می‌ریخت، جایگاه را ترک کرد. ترزا می‌همچنین گفت: «در یک دموکراسی، اگر به مردم گزینه‌ای برای انتخاب بدهید، وظیفه دارید تصمیمی که می‌گیرند را اجرا کنید». بی‌بی‌سی در گزارشی درباره استعفای ترزا می‌نوشت: «بعد از مارگارت تاچر، جان میجر و دیوید کامرون، ترزا می‌چهارمین نخست‌وزیر محافظه‌کار بریتانیا است که بابت رابطه کشورش با اتحادیه اروپا از صدر به ذیل کشیده می‌شود. تلاش ترزا می‌برای بده و بستان با احزاب دیگر برای خروج از بن‌بست برگزیت، میخ آخر را به تابوت زمامداری او کوبید.»

دومین قربانی
نخست‌وزیر انگلیس که سال گذشته به توافق نیم‌بندی با اتحادیه اروپا دست یافته بود در مهلت تعیین شده برای متقاعد کردن هم‌حزبی‌ها و مجلس عوام شکست خورد. به گزارش اسپوتنیک، «بعد از سه بار رد شدن توافق برگزیت در پارلمان انگلیس، تهدید اتحادیه اروپا به خروج اجباری انگلیس بدون توافق و همچنین استعفای معاون پارلمانی دولت، رسانه‌های انگلیسی پنج شنبه شب گزارش دادند که نخست‌وزیر انگلیس با درخواست اعضای حزب محافظه‌کار در معرض استعفای اجباری قرار گرفته است». بر اساس این گزارش، «هم‌حزبی‌های نخست‌وزیر انگلیس از جمله اعضای کابینه وی را وادار به اعلام استعفا کردند، چون از متن جدید توافقنامه بریتانیا با اتحادیه اروپا درباره خروج از این اتحادیه راضی نبودند.»
ترزا می‌به مدت سه سال، از سال ۲۰۱۶ و بعد از استعفای دیوید کامرون، نخست‌وزیری دولت انگلیس و رهبری حزب محافظه‌کار را برعهده داشت، اما نتوانست موفقیتی در این زمینه کسب کند و به عنوان دومین قربانی برگزیت لقب گرفت. انگلیس اولین کشور در اتحادیه اروپا است که قصد خروج از آن را دارد، از این رو فرآیند خروجش با پیچیدگی‌هایی مواجه شده است. در همه‌پرسی ژوئن ۲۰۱۶ در بریتانیا، ۵۳ درصد از شرکت‌کنندگان انگلیس رأی به خروج داده بودند.
به گزارش خبرگزاری آناتولی، طرح جدید دولت انگلیس درخصوص برگزیت که قرار بود روز ۷ ژوئن ارائه و به رأی گذاشته شود، به دلیل اختلافات و اعتراضات در داخل حزب حاکم محافظه‌کار به تعویق افتاد. مارک اسپنسر از اعضای دولت ترزا می، نخست‌وزیر انگلستان، در سخنانی در مجلس این کشور با اعلام این خبر گفت: «تاریخ رأی‌گیری جدید متعاقباً اعلام خواهد شد.»
بر اساس ضوابط اتحادیه اروپا، انگلیس پس از پایان مهلت دو ساله به منظور خروج از اتحادیه اروپا، باید در ماه آوریل امسال اتحادیه اروپا را ترک می‌کرد، اما به علت دست نیافتن به توافق مورد قبول اکثریت، این زمان تا ۳۱ اکتبر به مدت شش ماه به تعویق افتاد. علت تعویق زمان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، مخالفت مجلس این کشور با توافق موجود درباره برگزیت است. ترزا می‌در سال جاری میلادی، سه بار این توافق را در مجلس به رأی گذاشت که رد شد و اکنون با کناره‌گیری وی، ابهام درباره برگزیت، بیشتر شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ترزا می‌تاکنون در برابر فشار‌های اعضای حزبش، مقاومت می‌کرد و از اعلام زمان کناره‌گیری‌اش از رهبری حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیری طفره می‌رفت، اما با افزایش فشار‌ها ناچار شد زمان دقیق کناره‌گیری‌اش را اعلام کند. با کنار رفتن ترزا می، ابهام درباره چگونگی توافق این کشور با اتحادیه اروپا، بیش‌تر خواهد شد. شماری از نامزد‌های رهبری حزب محافظه‌کار، به ویژه بوریس جانسون که در آخرین نظرسنجی محبوب‌تر از دیگر رقبا به نظر می‌رسد، مایل هستند این کشور بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج شود. ناکامی ترزا می‌در رسیدن به توافق با اتحادیه اروپا، حتی مخالفت‌ها در بین هم‌حزبی‌های او را افزایش داده بود و ده‌ها تن از نمایندگان محافظه‌کار خواستار برکناری ترزا می‌شده بودند.

واکنش‌ها
استعفای ترزا می، واکنش‌های داخلی و خارجی را به همراه داشته است. به گزارش رویترز، جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس روز جمعه در واکنش به استعفای ترزا می‌اعلام کرد: «ترزا می‌کار درستی را انجام داد و هر فردی که جانشین وی شود باید به برگزاری انتخابات در کشور مبادرت نماید». سران آلمان و فرانسه در واکنش به استعفای نخست‌وزیر انگلیس خواستار روشن شدن هرچه سریع‌تر آینده خروج این کشور از اتحادیه اروپا شدند. به گزارش روزنامه «دیلی‌میل»، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان اعلام کرد که به تصمیم ترزا می‌احترام می‌گذارد و با فردی که جانشین وی خواهد شد در زمینه برگزیت همکاری خواهد داشت. به گزارش خبرگزاری فرانسه، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه هم خواستار روشن شدن هر چه سریع‌تر وضعیت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا شد. اتحادیه اروپا هم اعلام کرد که استعفای ترزا می، هیچ چیز را در مذاکرات برگزیت تغییر نمی‌دهد. یک دیپلمات دیگر اتحادیه اروپا پیش‌بینی کرد که اتحادیه اروپا حتی نسبت به نخست‌وزیر بعدی سختگیری بیشتری به عمل آورد تا وجهه خود را نزد دیگر کشور‌ها حفظ کند.

پیشتازی راستگرا‌های افراطی در انتخابات اروپا
همزمان با استعفای نخست‌وزیر انگلیس، احزاب راستگرای افراطی در برخی کشور‌ها مانند هلند، انگلیس و فرانسه در انتخابات پارلمان اروپا از دیگر احزاب پیشی گرفته‌اند. یورونیوز در این زمینه گزارش داد که حزب کارگر هلند برخلاف نتایج تمام نظرسنجی‌ها در جریان انتخابات پارلمان اروپا پیشتاز است. خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد که یک نظرسنجی در فرانسه نشان می‌دهد که تأیید مردمی حزب «اجتماع ملی» به رهبری «مارین لوپن» که نماینده راستگرا‌های تندرو در این کشور است و نیز حزب «جمهوری رو به جلو» به رهبری «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور کنونی فرانسه از دیگر احزاب پیشی گرفته‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار