کد خبر: 953481
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰
گزارش «جوان آنلاین» از شیوع مصرف گل در میان جوانان
در حالی که مصرف «گل» در میان جوانان به‌خصوص در کلانشهر‌ها شایع شده است، طبق قانون، مصرف‌کنندگان این ماده مخدر بیمار تلقی می‌شوند و مجرم نیستند. به همین دلیل پلیس نمی‌تواند با این افراد برخورد کند! با توجه به این خلاء قانونی، پیش نویس وضع قوانین در مورد برخی مواد مخدر از جمله «گل» به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شده و تا دو ماه آینده وضعیت آن مشخص خواهد شد.
سرویس اجتماعی جوان آنلاین – مهسا گربندی: به تازگی مصرف ماده مخدر «گل» در میان جوانان شایع شده و زنگ خطر مصرف این ماده توهم‌زا به صدا درآمده است. متاسفانه در خلاء قانونی این ماده مخدر نقل محافل دوستانه شده و در برخی از مهمانی‌ها به‌عنوان پذیرایی از آن استفاده می‌شود. دیگر قبح مصرف «گل» در میان برخی از جوانان ریخته و از آنجایی که فکر می‌کنند این ماده، اعتیادآور نیست از مصرف آن هیچ ابایی ندارند. این در حالی است که برخلاف تصور علاقه‌مندان به مصرف گل این ماده مخدر می‌تواند آنقدر خطرناک باشد که با یک بار مصرف، فرد معتاد شود، چرا که به طور مستقیم بخش‌های مسئول آرامش بخشی را در مغز فلج کرده و خود جایگزین آن می‌شود.

«گل» یکی از خطرناک‌ترین مخدر‌هایی است که این روز‌ها در دست جوان‌ها می‌چرخد، مخدری که ضربان قلب را بالا می‌برد، احساس بی‌قراری می‌دهد، باعث توهم مصرف‌کننده می‌شود و با اثر مستقیم بر روی سلول‌های عصبی، کنترل ارادی را از مصرف‌کننده می‌گیرد.

تصوری غلط از «گل» در میان جوانان

به تازگی محمدرضا قدیرزاده، عضو گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی در این باره اعلام کرده: «تفکر غلط اعتیادآور نبودن گل باعث می‌شود جوانان نسبت به سایر مواد بیشتر به حشیش روی آورند، به طوری که در چند سال اخیر شاهد افزایش مصرف مشتقات شاهدانه و از جمله گل در کشورمان به خصوص در خانم‌های جوان هستیم حتی برخی نوجوانان، جوانان، مصرف گل را آرامش بخش تلقی می‌کنند، چون اطلاعات نادرستی درباره آن از دیگران دریافت کرده‌اند.»

تبلیغات غیرواقعی در فضای مجازی

سرهنگ محمد بخشنده، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ نیز چندی پیش در نشست خبری با خبرنگاران گفته: «مصرف ماده مخدر گُل در پایتخت به علت برخی تبلیغات غیرواقعی به ویژه در فضای مجازی خیلی زیاد شده است چرا که برخی در شبکه‌های مجازی تبلیغ می‌کنند که گل ماده مخدر نیست و اعتیاد ندارد؛ در حالی که این طور نیست، گل ماده مخدر است و اعتیاد دارد.»

شادی‌های کاذب، خنده‌هایی از سر سرخوشی

گل؛ بیشترین میزان مصرف را در بین جوان و نوجوان داشته که مهمترین علت آن شادی‌های کاذبی است که این ماده به همراه دارد. آن را داخل کاغذی می‌پیچند و مانند سیگار دود می‌کنند. به خیال خودشان قرار است با هر پوکی که به آن می‌زنند حالشان خوب شود و احساس سرخوشی بهشان دست بدهد، اما خبر ندارند که چه بلایی بر سر جسم و روحشان می‌آورند.

دامنه اعتیاد به مصرف ماده مخدر صنعتی گل در گذشته شمال پایتخت را شامل می‌شد، اما حالا مصرف این ماده مخدر در جنوب تهران نیز رو به افزایش است.

دسترسی‎های آسان ازعلل گرایش جوانان جنوب پایتخت به این ماده است و جوانان بر اساس تبلیغات سوء معتقدند که این ماده گیاهی بدون خطر است و همین موضوع سبب افزایش دامنه شده است.
 


سود کلانی که به جیب فروشندگان می‌رود

سردار محمد مسعود زاهدیان، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا درباره شیوع مصرف گل در میان برخی از گروه‌های سنی گفته: «سن شیوع مصرف مواد مخدر از ۱۹ تا ۲۵ سال است و بررسی‌ها نشان داده مصرف ماده مخدر گُل در بین دانش آموزان دبیرستانی، دانشجویان و جوانان افزایش یافته است.»

در این بین، اما فروشندگان این ماده مخدر، سود کلان به جیب می‌زنند و روز به روز به گردش مالی حسابشان اضافه می‌شود. آنطور که سردار حسین رحیمی رییس پلیس پایتخت درباره قیمت مخدر گل گفته است، قیمت این ماده مخدر در تهران به ازای هرکیلوگرم حداقل هشت میلیون تومان است و قاچاقچیانی که آن را به شکل گرمی به‌فروش می‌رسانند به ازای هرگرم حداقل ۳۰ هزار تومان از مشتریان خود دریافت می‌کنند.

خلاء قانونی در برخورد با مصرف‌کنندگان «گل»

این در حالی است که سرهنگ اردلان، رئیس پایگاه نهم مبارزه با مواد مخدر تهران به خلاء قانونی برای یکی از دلایل شیوع مصرف گل در میان جوانان اشاره کرده و گفته: «مصرف کننده گل طبق قانون بیمار تلقی می‌شود و مجرم نیست، بنابراین پلیس نمی‌تواند با این فرد برخورد کند.»

به دلیل وجود این خلاء قانونی، پیش‌نویس وضع قوانین جدید برای مبارزه با برخی مواد مخدر صنعتی و نیز مواد مخدری مانند گل و اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته است. چند روز پیش بود که سردار محمدمسعود زاهدیان، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر با اعلام این خبر گفت: «در مورد برخی مواد مخدر صنعتی و داروها، خلأ قانونی وجود دارد. به همین علت پلیس تمایل دارد این قانون هر چه زودتر تصویب شود، اما اختیارش با پلیس نیست و تصویب این مساله در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام است.»

آنطور که اعلام شده پیش نویس وضع قوانین در مورد برخی مواد مخدر از جمله گل در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است و نتیجه قطعی آن ظرف دو تا سه ماه آینده اعلام می‌شود. این موضوع، اتفاق بسیار خوبی است؛ بنابراین بهتر است که هر چه سریع‌تر قوانین مربوط با این گونه مواد مخدر تصویب شود تا شاهد اقدامات مناسب از سوی پلیس و کاهش مصرف «گل» در بین جوانان کشور باشیم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
0
0
چقدرمسخره. چیزی که عیانه چرا نباید قابل پیگرد باشه؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار