تحلیلگران بر این باورند اعطای تسهیلات و رونق بخشی به صنعت قطعه میتواند روی بخش تولید و عرضه خودرو از سوی خودروسازان بزرگ کشور تأثیر مثبتی برجای بگذارد، بنابراین با درنظرگرفتن این تحلیل پیشبینی میشود روند قیمتی بازار خودرو در آخرین ماه پاییز کاهشی باشد جوان آنلاین: نوسانات نرخ ارز همواره یکی از مؤثرترین متغیرها در تعیین مسیر قیمتها در بازارهای مختلف از جمله بازار خودرو بوده است. در ماه میانی پاییز امسال و در پی ثبات نسبی نرخ ارز، بازار خودرو نیز از التهاب فاصله گرفت و تغییرات قیمتی قابلتوجهی را تجربه نکرد، هرچند برخی مدلها با افزایش یا کاهش جزئی قیمت همراه بودند، اما در مجموع روند قیمتها آرام بود و برآوردها نشان میدهد میانگین افزایش قیمت خودرو در آبانماه تنها حدود ۳درصد ثبت شده است؛ رقمی که نسبت به ماههای پرنوسان گذشته نشان از بازاری کمتحرک و محتاط دارد.
نرخ ارز در آبان ماه نقش اصلی بازار خودرو را بر عهده داشت. افزایش نرخ دلار در آبان ماه به ۱۱۳هزار تومان مهمترین عامل نوسان ۳درصدی قیمتها در این بازار بود.
در هفته آخر آبان ماه در بخش خودروهای ایرانخودرو، سورن پلاس (XU ۷ P) با قیمت ۸۸۰میلیون تومان معامله شد. نسخه فول این خودرو با رشد ۵میلیون تومانی به یکمیلیاردو۴۵میلیون تومان رسید. دنا پلاس نسخه دندهای نیز افزایش ۲۰میلیون تومانی داشت و روی یک میلیاردو۱۲۰میلیون تومان قرار گرفت. دنا پلاس توربو اتوماتیک (آپشنال) نیز با رشد ملایم ۲۵میلیون تومانی یک میلیاردو۳۷۵میلیون تومان قیمت خورد.
در میان محصولات پژو، ۲۰۷موتور TU ۳ با ۱۰میلیون تومان افزایش به ۹۲۰میلیون تومان رسید. نسخه دندهای پانوراما نیز با رشد مشابه به یک میلیاردو۱۲۰میلیون تومان رسید و مدل اتوماتیک آن یک میلیاردو۲۹۵میلیون تومان قیمتگذاری شد.
از دیگر خودروهای این گروه، رانا پلاس با افزایش ۱۰میلیون تومانی ۹۲۰میلیون تومان معامله شد. در همین حال، تارا دستی V ۱ و تارا اتوماتیک V ۴ نیز به ترتیب با رشد ۵ و ۱۵میلیون تومانی به قیمتهای یکمیلیاردو ۱۴۵ میلیون و یکمیلیاردو ۳۶۵میلیون تومان رسید.
در بخش خودروهای جدیدتر، ریرا برخلاف روند غالب بازار، با کاهش ۵۰میلیون تومانی به یکمیلیاردو ۸۵۰ میلیون تومان رسید.
در میان محصولات سایپا، اطلس G با افزایش ۱۰میلیون تومانی در قیمت ۷۹۰میلیون تومان معامله شد. ساینا اتوماتیک بدون تغییر ۸۴۵میلیون تومان باقی ماند، اما ساینا S و کوییک S به ترتیب با رشد ۵ و ۱۵میلیون تومانی به ۶۶۵میلیون و ۶۷۵میلیون تومان رسید.
در رده قیمتی خودروهای سدان سایپا، شاهین اتوماتیک G با افت ۵میلیون تومانی یک میلیاردو۲۶۵میلیون تومان نرخگذاری شد و شاهین GL نیز با کاهش مشابه به یک میلیاردو۱۵میلیون تومان رسید. سهند دندهای هم با افزایش ۱۵میلیون تومانی ۷۴۵میلیون تومان قیمت خورد.
این نوسانات محدود نشان میدهد بازار خودرو همچنان در وضعیت ثبات نسبی قرار دارد و تغییرات عمدتاً در محدودههای کوچک و بالا و پایین رفتن دلار و البته انتظارات تورمی رخ میدهد.
تأثیر تزریق ۴۰هزارهمت به خودروسازان
کارشناسان با توجه به مصوبه حمایتی دولت از خودروسازان و تصویب ۴۰هزار میلیارد تومان اعتبار به خودروسازان پیشبینی میکنند روند قیمتها در آخرین ماه پاییز نزولی باشد.
تحلیلگران بر این باورند اعطای این تسهیلات و رونق بخشی به صنعت قطعه میتواند روی بخش تولید و عرضه خودرو از سوی خودروسازان بزرگ کشور تأثیر مثبتی برجای بگذارد، بنابراین با درنظرگرفتن این تحلیل پیشبینی میشود روند قیمتی بازار خودرو در آخرین ماه پاییز کاهشی باشد.
تأثیر مصوبههای وارداتی بر بازار خودرو
همچنین ترخیص خودرو در گمرک نیز از سر گرفته شده است و به گفته رئیس کل گمرک ایران با اصلاح مصوبات واردات خودرو در حال اجراست. کارشناسان این مسئله را نیز بر بازار خودروی آذرماه تأثیرگذار میدانند.
سعید مؤتمنی، فعال و کارشناس بازار خودرو درباره اثر کاهش پلکانی تعرفه خودروهای وارداتی بر بازار خودرو اظهار داشت: با اعلام کاهش تعرفه واردات خودرو رکود حاکم بر بازار خودرو شدت پیدا کرده است، اما قیمتها هم در بازار وارداتیها و هم داخلیها در آبان ماه به ثبات رسید، در مجموع شاهد رکود معاملاتی و ثبات قیمتها در بازار خودرو بودیم.
وی ادامه داد: خوشبختانه با توافق دولت و مجلس تعرفه واردات خودروهای هزارو۵۰۰ تا ۲ هزار سیسی که عمده خودروهای وارداتی موجود در بازار هستند ۴۰درصد تعیین شده و هر چه سیاستها به سمت کاهش تعرفه واردات خودرو باشد، به نفع مصرفکننده و بازار خودرو است، زیرا خریداران، خودروهای وارداتی را به قیمت واقعی خریداری خواهند کرد.
این فعال و کارشناس بازار خودرو در ادامه از کاهش قیمت برخی خودروهای داخلی در بازار خبر داد و عنوان کرد: در بازار خودروهای داخلی بعضی خودروها مانند تارا کاهش قیمت داشتهاند، اما خودروهایی مانند دنا تغییر قیمتی نداشته و اغلب خودروها به ثبات قیمت رسیدهاند. دلیل این کاهش قیمت در بازار داخلیها نیز رکود مطلق معاملات است، چراکه فروشندگان به دلیل نبود مشتری در بازار ناچارند خودرو را زیر قیمت بازار بفروشند.
مؤتمنی یادآور شد: یکی از عوامل مهم دیگر که اثر چشمگیری بر قیمت خودرو در بازار دارد، میزان عرضه از سوی کارخانههاست؛ خودروهایی که روزانه فاکتور میشوند تغییر قیمتی ندارند، اما خودروهایی که محدودیت عرضه دارند با نوسان و افزایش قیمت همراه هستند.
وی با اشاره به آخرین وضعیت بازار خودروهای وارداتی افزود: در حال حاضر حدود ۶۰مدل خودروی وارداتی در بازار وجود دارد و به سبب تنوع بالا و کاهش تقاضا در بازار وارداتیها ماههاست که با ثبات نسبی قیمتها در بازار خودروهای وارداتی مواجه هستیم. مضاف بر اینکه اگر امسال تولید و عرضه خودروهای داخلی کاهش پیدا نمیکرد، امروز قیمتها در بازار به واسطه تنوع و رشد عرضه خودروهای وارداتی همسطح قیمت کارخانه و حتی پایینتر بود.
«جهش نرخ ارز» مهمترین عامل جهت دهنده به رفتار بازار
آنچه مشخص است اینکه جهش نرخ ارز همچنان مهمترین عامل جهت دهنده به رفتار بازار تلقی میشود و میتوان گفت تغییرات ارزی نقش اصلی را در همین افزایش محدود قیمتها ایفا کرده است.
مؤتمنی درباره چشمانداز بازار خودرو تا پایان سال خاطرنشان کرد: واقعیت این است که امکان پیشبینی دقیق از بازار خودرو وجود ندارد، چراکه قیمت خودرو تحت تأثیر مؤلفههای مختلفی از جمله نرخ تورم، نوسانات نرخ ارز، میزان عرضه خودروهای داخلی و وارداتی قرار دارد. به ویژه نرخ ارز که اثر مستقیم بر هزینههای تولید و واردات خودرو دارد، کمااینکه شاهد بودیم با افزایش نرخ ارز به کانال ۱۰۰هزار تومان، خودروسازان داخلی و مونتاژکار قیمت محصولات خود را افزایش دادند.