کد خبر: 950506
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۱
کرمانشاه دو مرز رسمی خسروی و پرویزخان و مرز نیمه رسمی سومار را با کشور عراق دارد که حجم عظیمی از صادرات ایران به عراق از طریق این مرز‌ها انجام می‌شود. هم اکنون روزانه یکهزار و ۶۰ دستگاه کامیون در مرز پرویزخان، ۳۵۰ کامیون از مرز خسروی و ۴۵۰ کامیون از مرز سومار کالا به عراق صادر می‌شود.
محمدرضا سوری
سرویس ایران جوان آنلاین: همسایگی و مشترکات فرهنگی و مذهبی با عراق از جمله مزایایی است که موجب شده تا تبادلات اقتصادی مهمی بین این کشور و ایران انجام شود. علاوه بر آن نیاز کشور عراق به برخی کالا‌های ایرانی که کیفیت خوبی را دارا هستند در کنار تأمین مواد غذایی مورد نیاز مردم مسلمان عراق که به شیوه کاملاً شرعی و اسلامی تولید می‌شود سبب شده است این مهم رونق خوب اقتصادی را برای کشور ایجاد کند. این مزایا درحالی است که هم مرزی عراق با کرمانشاه موجب شده است رونق اقتصادی قابل توجهی در زمینه اشتغال و درآمدزایی برای مردم منطقه خصوصاً بازار‌های مرزی آن ازجمله پرویزخان و پاوه ایجاد شود؛ موضوعی که باعث شد روزگذشته مدیرکل گمرکات کرمانشاه از رشد ۴۴ درصدی صادرات کالا از طریق گمرکات و بازار‌های مرزی استان طی یک‌سال گذشته خبر دهد.

نیاز کشور عراق به برخی کالا‌ها و خدمات ازجمله دلایلی است که باعث شده است این کشور بازار خوبی برای انواع کالا‌های تولیدی ایرانی باشد.
دراین میان نزدیکی مرز‌های این کشور به استان کرمانشاه ازجمله مزایایی است که سبب رونق اقتصادی خوبی برای مردم منطقه شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد تنها در سال گذشته انواع متنوعی از کالا‌ها از قبیل: لوازم خانه‌داری و پاکیزگی از مواد پلاستیکی گرفته تا گوجه فرنگی تازه یا سردکرد، سیب زمینی محفوظ شده به جز در سرکه یا جوهرسرکه یخ نزده، نایلون پلاستیکی رولی، انواع کاشی دیواری، پیاز و موسیر، خیار و خیارترشی تازه یا سردکرده، کولر‌های آبی خانه با هوادهی حداکثر ۸ هزار فوت مکعب در دقیقه، مصنوعات پلاستیکی شامل انواع ورق و پالت، کیسه نایلونی، رول نایلونی به صورت یک لایه چاپ شده و گرانول پلی اتیلن به عراق صادر شود که علاوه بر تأمین نیاز‌های این کشور موجب رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای کشور و مردم استان کرمانشاه شده است.

رشد ۴۴ درصدی صادرات از گمرکات کرمانشاه

از آنجا که یکی از مناطق مهم صادرات کالا به عراق مرز‌ها و گمرکات کرمانشاه است، لذا این مهم نقش مهمی در رونق صادرات و درآمدزایی برای مردم استان داشته است. مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه با تأیید این مهم و رشد ۴۴ درصدی صادرات کالا از طریق گمرکات استان کرمانشاه طی سال گذشته می‌گوید: «سال ۹۶، ۲ میلیارد و ۹۰۷ میلیون و ۳۷۰ هزار و ۳۷۶ دلار کالا به وزن ۵ میلیون و ۸۹۶ هزار و ۸۸۲ تن از گمرکات و بازارچه‌های مرزی استان کرمانشاه به خارج از کشور صادر شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ از نظر ارزش ۴۴ درصد افزایش و از نظر وزنی ۳۳ درصد رشد را نشان می‌دهد.» خلیل حیدری می‌افزاید: «یک میلیارد و ۷۰۱ میلیون و ۹۱۰ هزار و ۸۷۵ دلار با وزن ۳ میلیون و ۹۷۸ هزار و ۵۶۳ تن از کالا‌های فوق درگمرکات کرمانشاه، پرویزخان، خسروی و پاوه اظهار و صادر شده است.» این درحالی است که این میزان نیز نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ از نظر ارزش ۷۹ درصد و از نظر وزنی ۵۲ درصد افزایش داشته است. آمار‌ها نشان می‌دهد سایر گمرکات کشور نیز در این مدت یک میلیارد و ۲۰۵ میلیون و ۴۵۹ هزار و ۵۰۱ دلار کالا را با وزن یک میلیون و ۹۱۸ هزار و ۳۱۹ تن از طریق مرز‌های استان کرمانشاه به خارج از کشور صادر کرده‌اند که از این نظر نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ به لحاظ ارزش ۱۲ درصد افزایش و از نظر وزنی ۵ درصد رشد داشته است.
در کل می‌توان گفت: در سال ۹۷ از گمرکات استان کرمانشاه ۸۹۵ نوع کالا به ۳۸ کشور صادرات قطعی صورت گرفته است.

نقش بازار‌های مرزی در رونق اقتصادی منطقه

از مزایای احداث این بازارچه می‌توان به ایجاد مزیت‌های نسبی در تولید و فعالیت‌های بازرگانی در دو سوی مرز، ایجاد زمینه‌های لازم برای فروش و صادرات محصولات (بازارسازی و بازاریابی)، ایفای نقش مؤثر در تحکیم مناسبات مردم دو سوی مرز و ایجاد اشتیاق در کشور‌های همسایه برای توسعه مبادلات و بهبود روابط تجاری با ایران و توسعه صادرات غیرنفتی استان‌های همجوار اشاره کرد. تأمین سطح مطلوب اشتغال در مناطق محل استقرار بازارچه‌ها و جمع‌آوری سرمایه‌های راکد و سرگردان و هدایت آن‌ها به سمت تجارت و بازرگانی، افزایش امنیت منطقه، کاهش روند قاچاق کالا، رشد و توسعه اقتصادی مناطق مرزی و تأمین مایحتاج ضروری مرزنشینان از دیگر مزایای احداث بازارچه‌های مرزی است. با توجه به نیاز مرزنشینان به داشتن شغل و درآمد، لذا این مهم موجب شده است با ایجاد بازارچه‌های مرزی در استان‌های مختلف کشور خصوصاً کرمانشاه گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شود. این منطقه با ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با دو بخش کُرد و عرب‌نشین کشور عراق و داشتن شش مرز رسمی و بازارچه فعال، سالانه بیش از ۲ میلیارد دلار، معادل حدود نیمی از صادرات کالا‌های غیرنفتی به عراق را به خود اختصاص می‌دهد. با وجود چندین بازار مرزی در کرمانشاه ازجمله بازارچه‌های مرزی شیخ صلح ثلاث باباجانی، شوشمی پاوه، تیله کوه سرپل ذهاب، سومار و خسروی، اما بازار پرویزخان و پس از آن خسروی از رونق بیشتری برخوردار هستند. بازارچه مرزی پرویزخان در سال ۸۶ تأسیس و راه‌اندازی شد و در ابتدای احداث وسعت آن سه هکتار بود که طرح جامع این بازارچه برای توسعه آن به ۳۷۵ هکتار هم اکنون توسط سازمان همیاری شهرداری استان در حال انجام است. کرمانشاه دو مرز رسمی خسروی و پرویزخان و مرز نیمه رسمی سومار را با کشور عراق دارد که حجم عظیمی از صادرات ایران به عراق از طریق این مرز‌ها انجام می‌شود؛ و روند صادرات در این سه مرز رو به رشد است به طوری که هم اکنون روزانه یکهزار و ۶۰ دستگاه کامیون در مرز پرویزخان، ۳۵۰ کامیون از مرز خسروی و ۴۵۰ کامیون از مرز سومار کالا به عراق صادر می‌شود. این موضوع درحالی است که به منظور رونق هرچه بیشتر صادرات از بازارچه‌های مرزی کرمانشاه و کمک به مرزنشینان دولت به دنبال تصویب طرحی برای ارائه تخفیف به تجار است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار