کد خبر: 939295
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۱
گزارش «جوان آنلاین» از شرایط سخت زندگی بازنشستگان
مشکلات و دغدغه بازنشستگان آن‌قدر زیاد است که باعث شده بازنشستگی در رتبه دهم وقایع استرس‌آور زندگی قرار بگیرد و آن‌طور که مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری می‌گوید: «نرخ حمله قلبی و سکته در میان بازنشستگان مرد و زن ۴۰ درصد بیشتر از کسانی است که در همان سن هستند، اما بازنشسته نشده‌اند!»

سرویس اجتماعی جوان آنلاین – مهسا گربندی: اکثر افرادی که بازنشسته می‌شوند به‌جای آنکه خوشحال باشند که بعد از ۳۰ سال کار کردن دیگر می‌توانند استراحت کنند و خستگی این سال‌های کاری را از تن‌شان بیرون کنند، نگرانی‌ها و دغدغه‌هایشان بیشتر می‌شود و غم عالم بر دلشان می‌نشیند، زیرا که آن‌ها با یک حساب سرانگشتی می‌دانند که با دریافت حقوق حداقلی از پس هزینه زندگی خود و خانواده‌شان بر نمی‌آیند. این بازنشستگان به‌جای اینکه خوشحال باشند که دختر یا پسر جوان‌شان در دانشگاه قبول شده یا می‌خواهد ازدواج کند، مبلغ شهریه و هزینه‌های ازدواج را در ذهن‌شان محاسبه می‌کنند و به‌فکر فرو می‌روند که آیا می‌توانند از پس این هزینه‌ها برآیند؟! همه این‌ها در حالی است که این بازنشسته خوش‌شانس باشد و در سن میان‌سالی مبتلا به بیماری نشده باشد و البته مستاجر هم نباشد! زیرا در غیر این‌صورت باید حقوق بازنشستگی‌اش را صرف هزینه درمان و پرداخت اجاره‌بها کند.

بازنشستگانی که به‌جای استراحت کردن مسافرکشی می‌کنند!

موهایش سفید رنگ شده و از چین و چروک‌های صورتش مشخص است که حدودا ۶۰ سالش باشد. او که منتظر مسافر مانده تا ماشین را پر کند و به سمت مقصد حرکت کند، صبحانه‌اش را هول‌هولکی و سرپایی می‌خورد و برای پیدا کردن مسافر چشم‌چشم می‌کند. به‌سمتش می‌روم و از او درباره شرایط زندگی‌اش سوال می‌پرسم. نامش حسین است و ۶۳ سال دارد، بازنشسته است و دراین‌باره به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «حقوق بازنشستگی من ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است و ۴ فرزند دارم که دو تا از آن‌ها ازدواج کرده‌اند. با این حقوقی که به من می‌دهند باید از عهده خرج خودم، همسرم و دو دختر دانشجویم برآیم و البته اجاره‌خانه را نیز پرداخت کنم.»

او با اشاره به اینکه دیگر در این سن و سال باید استراحت کند اما ناچار است که در ترافیک و آلودگی پایتخت دنبال مسافر بگردد تا خرج زندگی خود و خانواده‌اش را برساند، ادامه می‌دهد: «۳ سال است که مسافرکشی می‌کنم و با سیلی صورتم را سرخ نگه داشته‌ام. بالاخره جهیزیه دادن برای دخترم که به تازگی ازدواج کرده، کار راحتی نبوده است. تازه کلی هم بدهکار شده‌ام و باید به فکر پرداخت قرض‌هایم باشم. برای همین ساعت کاری‌ام را بیشتر کرده‌ام و زمان بیشتری مسافرکشی می‌کنم.»

این مرد ۶۳ ساله درباره وضعیت خود و دیگر افرادی که حداقل حقوق بازنشستگی را دریافت می‌کنند، می‌گوید: «حقوق بازنشستگی کفاف زندگی امروز را نمی‌دهد، زیرا که این مبلغ هیچ سنخیتی با تورم و قیمت بالای کالا‌ها ندارد. این حقوقی فقط برای مخارج تغذیه خانواده آن‌هم با صرفه‌جویی کافی است! برای همین باید دعا کنیم که هیچ‌کدام از ما بازنشستگان بیمار نشویم، زیرا که فقط خرج روی دست خانواده‌های‌مان می‌گذاریم و بیشتر شرمنده آن‌ها خواهیم شد.»

تا امروز دولت برای ما بازنشستگان چه کار کرده است؟!

در همین حین یکی دیگر از بازنشستگان که او هم مسافرکشی می‌کند میان حرف‌مان می‌پرد و می‌گوید: «حسین! هیچی نگو. بدتر برایمان دردسر درست می‌شود. از فردا می‌خواهند همین مسافرکشی را هم از ما بگیرند. مشکلی که از ما حل نمی‌کنند هیچ، فردا می‌بینی می‌گویند شما که بازنشسته هستید به چه حقی مسافرکشی می‌کنید؟»

به او سلام می‌کنم و می‌گویم: «قرار نیست برایتان دردسری درست شود.» صدایش را بلند‌تر می‌کند و می‌گوید: «اگر می‌خواهی برایمان دردسر درست نشود از اینجا برو. مگر تا امروز دولت برای ما بازنشستگان چه کاری انجام داده است که حالا با حرف زدن امیدوار باشیم که مشکلات‌مان حل خواهد شد؟ اصلا دولتی‌ها صدای ما را می‌شنوند؟»

بازنشستگان تامین اجتماعی وضعیت حادتری نسبت به سایر بازنشستگان دارند

دی ماه سال ۹۵ بود که موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در دستور کار مجلس قرار گرفت و قانونی در این زمینه تصویب شد، اما متاسفانه این قانون به مرحله اجرا نرسید و به همین دلیل مشکلات بسیاری از بازنشستگان همچنان باقی ماند و حل نشد.

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در برنامه ششم مصوب شد و پس از رفتن به مجمع تشخیص مصلحت نظام به‌عنوان متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اصلاح شد. قرار بود تا این قانون برای بازنشستگان کشوری، لشکری و همچنین تامین اجتماعی اجرا شود، اما متاسفانه تا امروز اجرایی نشده است.»

او ادامه می‌دهد: «بازنشستگان تامین اجتماعی از وضعیت حادتری نسبت به سایر بازنشستگان دارند به‌نحوی که حقوق این بازنشستگان سطح بسیار پایینی است و بسیاری از آن‌ها در سختی به سر می‌برند. این در حالی است که به‌طور مرتب از سازمان تامین اجتماعی خواسته‌ایم که قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را اجرایی کند، اما آن‌ها مسئله نقدینگی را مطرح می‌کنند. این سازمان می‌گوید مطالباتی از دولت دارند که در صورت پرداخت این مطالبات می‌توانند قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را اجرایی کنند.»

دولتی‌ها به داد بازنشستگان برسند

این نماینده مجلس اظهار می‌دارد: «در حالی که در بودجه سال ۹۷، ۵۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده تا دولت با استفاده از آن امکاناتی را در اختیار تامین اجتماعی قرار دهد، اما متاسفانه این موضوع اجرایی نشده است و چون تامین اجتماعی به‌نوعی زیرمجموعه دولت محسوب می‌شود معمولا مدیران تامین اجتماعی و هیئت مدیره و وزیر مربوطه نیز خیلی خودش را با دولت درگیر نمی‌کنند. به همین دلیل حق و حقوق بسیار از بیمه‌شدگان تامین اجتماعی ضایع می‌شود.»

حاجی دلیگانی با بیان این موضوع که انتظار داریم که هر چه زودتر مسئولان دولتی در چارچوب قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان عمل کنند، می‌گوید: «دولت تعهداتی را برای صندوق ایجاد کرده، در صورتی که هزینه‌های لازم برای اجرای این تعهدات را پرداخت نکرده است! به‌عبارتی دولت بالغ بر ۱۸۰ هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهی دارد و همین مسئله مشکلاتی را برای این صندوق بسیار مهم ایجاد کرده و مانع از اجرای تعهدات آن می‌شود.»

باید مسئولان مربوطه برای اجرایی شدن قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان توجه ویژه‌ای داشته باشند و برای محقق شدن آن نهایت تلاش‌شان را انجام دهند، تا با برداشتن موانع موجود بر سر راه اجرای این قانون، هر چه زودتر شاهد افزایش حقوق بازنشستگان حداقلی‌بگیر باشیم. زیرا که هر روزی که می‌گذرد بازنشستگان فشار روحی و جسمی بسیاری را متحمل می‌شوند و مشخص نیست تا چند روز دیگر می‌توانند این شرایط سخت و طاقت‌فرسا را تحمل کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار