کد خبر: 927640
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مرز‌های خسروی، چذابه و سومار نيز آماده تردد زائرانند
هر ساله در آستانه آغاز حرکت بزرگ‌ترین کاروان پیاده‌روی در اربعین حسینی برای سهولت در تردد زائران از مرز‌های خروجی منتهی به عراق تسهیلات ویژه‌ای ارائه می‌شود که یکی از آن‌ها بازگشایی مرز‌های استان‌های جنوبی و غربی کشور در استان‌های خوزستان، ایلام و کرمانشاه است...
محمدرضا سوری
هر ساله در آستانه آغاز حرکت بزرگ‌ترین کاروان پیاده‌روی در اربعین حسینی برای سهولت در تردد زائران از مرز‌های خروجی منتهی به عراق تسهیلات ویژه‌ای ارائه می‌شود که یکی از آن‌ها بازگشایی مرز‌های استان‌های جنوبی و غربی کشور در استان‌های خوزستان، ایلام و کرمانشاه است. از آنجا که هر ساله بر تعداد این زائران افزوده می‌شود لذا برای تسهیل در آمد و رفت آن‌ها برخی مرز‌های جدید نیز گشوده می‌شود که به عنوان مثال می‌توان از مرز‌های شلمچه، مهران و اخیراً خسروی و چذابه نام برد. این مهم موجب شد تا نماینده حوزه انتخابیه قصرشیرین، گیلانغرب، سرپل‌ذهاب در مجلس با اشاره به ویژگی مناسب مرز خسروی از آمادگی کامل این مرز برای عبور زائران اربعین امسال خبر دهد.

هر ساله با نزدیک شدن به اربعین حسینی و آغاز حرکت بزرگ‌ترین کاروان پیاده‌روی جهان، شهر‌های مرزی استان‌های خوزستان، کرمانشاه و ایلام برای رفت‌وآمد عزاداران حسینی که از ایران و کشور‌های دیگر به این منطقه سفر می‌کنند، آماده می‌شوند. به همین منظور هر ساله مرز مهران، چذابه و شلمچه برای این راهپیمایی بزرگ تجهیز می‌شوند. سال گذشته چهار مرز مهران، چذابه، خسروی و شلمچه برای تردد زائران حسینی پیش‌بینی شد که به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها مرز خسروی مسدود شد و امکان تردد از این مرز وجود نداشت، بر همین اساس زائران تنها از سه مرز زمینی دیگر به عراق سفر کردند.

وجود برخی مشکلات در سال گذشته موجب شد تا امسال بر اساس توافق بین کشور‌های ایران و عراق، مرز خسروی قبل از اربعین حسینی بازگشایی شود و با توجه به حجم بالای زائران حسینی پیشنهادی مبنی بر باز شدن مرز سومار مطرح شده است تا در صورت افزایش حجم جمعیت به منظور سهولت تردد زائران حسینی، مرز سومار نیز بازگشایی شود.

ظرفیت بالای اقتصادی مرز خسروی

تردد بالای علاقه‌مندان به حضور در مراسم اربعین حسینی سبب شده تا هر ساله برای تردد آن‌ها شرایط ویژه‌ای برقرار شود که به عنوان مثال می‌توان از گشایش مرز‌های مختلف از جمله شلمچه و چذابه در استان خوزستان، مهران در ایلام و خسروی در استان کرمانشاه نام برد. در این میان شرایط مناسب مرز خسروی سبب شده تا بار‌ها مسئولان تردد از این منطقه را یکی از مسیر‌هایی یاد کنند که کمک بزرگی به رفت وآمد زائران می‌کند.

نماینده حوزه انتخابیه قصرشیرین، گیلانغرب، سرپل ذهاب، گواور، سومار، نفت‌شهر و خسروی با اشاره به ظرفیت بالای نهفته در این مرز می‌گوید: «ظرفیت‌های بالای مرز خسروی در زمینه‌های اقتصادی نه‌تن‌ها برای توسعه استان مؤثر است بلکه پایگاهی نیز برای توسعه کشور محسوب می‌شود.»فرهاد تجری با بیان اینکه استان کرمانشاه امروز دارای بالاترین نرخ بیکاری و عقب‌ماندگی توسعه‌ای است، می‌افزاید: «مرز خسروی یکی از ظرفیت‌های تعطیل شده استان کرمانشاه است که انتظار می‌رود شاهد تردد زائران اربعین حسینی از این مرز باشیم.»هفته گذشته بود که در خبر‌ها اعلام شد رکورد صادرات در مرز خسروی در طول ۱۲ سال گذشته شکسته شد.
 
این در حالی است که بی‌توجهی به این مرز آن را به منطقه‌ای غیرفعال تبدیل کرده که اقتضا می‌کند برای تسهیل در زمینه تردد مسافران نیز فعال باشد.نماینده حوزه انتخابیه قصرشیرین، گیلانغرب، سرپل ذهاب با بیان اینکه آمدن راه‌آهن از کرمانشاه به خسروی، به طور قطع در رونق و توسعه استان مؤثر است، می‌گوید: «در سال‌های گذشته این طرح به صورت فاینانس در اختیار قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا قرار گرفت و دوباره پای کار آمدند، اما همت و حمایت بیشتری نیاز دارد.»

مناسب‌ترین مسیر برای تردد زائران

مرز خسروی در قصرشیرین، به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرز‌های کشورمان با شهر‌های زیارتی و مهم عراق دارد، به کانون مهمی برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی تبدیل شده است؛ موضوعی که موجب شد در این راستا مقامات بلندپایه دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق با یکدیگر مذاکره کنند. در کنار این مهم وجود امکانات بسیار خوب از جمله هتل‌ها و اماکن اقامتی مناسب و مطلوب، داشتن بزرگ‌ترین پایانه بین‌المللی خاورمیانه، مسیر آسفالته و راه مناسب و تفکیک سراسری ورودی و خروجی پایانه برای مسافران باعث شد تا این روز‌ها این مرز به گذرگاه اصلی مورد انتخاب مسافران به خصوص عراقی‌ها برای ورود به کشور تبدیل شود.

گنجایش بسیار خوب بزرگ‌ترین پایانه بین‌المللی زمینی خاورمیانه در خسروی در سال ۸۱ با ۷۵ میلیارد ریال اعتبار و وجود مکان‌های اقامتی شامل ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت در قصرشیرین، دلیل دیگر انتخاب مرز خسروی از سوی مسافران برای سفر به عراق است. مدیر پایانه بین‌المللی مرز خسروی در تأیید این موضوع می‌گوید: «از مجموع تردد‌های صورت گرفته، ۱۷ هزار و ۶۳۸ مسافر و زائر عراقی وارد کشورمان شدند و ۱۳ هزار و ۵۷۸ مسافر و زائر ایرانی نیز از مرز خسروی به عراق عزیمت کردند.»

امین حیدریان می‌افزاید: «از مجموع مسافرانی که مرز خسروی را برای تردد به عراق انتخاب کرده‌اند، ۷۴۹ تن ایرانی و ۳۰ هزار و ۴۶۷ تن نیز عراقی بوده‌اند و این نشان می‌دهد که مسافران عراقی از مزایای این مرز و مسیر مطلوب آن به خوبی آگاهی دارند.»وی با اشاره به مجموع اقدام‌های صورت گرفته در پایانه مسافری و بین‌المللی مرز خسروی برای تردد زائران اربعین حسینی ادامه می‌دهد: «هم اکنون مرز خسروی دارای ۲۹ گیت گذرنامه با ۵۸ کاربر است که زمینه تردد ۵۸ مسافر و زائر را ظرف مدت یک دقیقه دارد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار