کد خبر: 902827
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
چرا سكه از حراج خارج شد؟
بي‌نظمي‌هاي اخير در برگزاري حراج سكه و توقف چندجلسه‌اي اين طرح ظاهراً نشان از تعطيلي حراجي دارد، البته بانك مركزي رسماً اين توقف را تأييد نكرده است ولي فعلاً خبري از برگزاري حراجي‌هاي سكه به روال قبل نيست.

گرچه در برگزاري حراج، قيمت سكه طي ماه‌هاي اخير در بازار روند كاهشي نداشت و حتي گران‌تر از روزهاي اخير تا مرز يك ميليون و ۹۰۰ هزار تومان هم پيش رفت و با همين قيمت در حراجي فروخته شد، ‌اما بانك مركزي معتقد بود كه اگر حراج برگزار نمي‌شد، به طور حتم قيمت سكه حبابي‌تر بود. با اين وجود، افزايش قيمت دلار در اواخر سال گذشته يكي از عوامل اصلي گران شدن قيمت سكه معرفي شد و تأكيد بر اين بود كه با وجود افزايش قيمت، حباب در حال تخليه شدن است. به طوري كه حتي حباب حدود ۲۵۰هزار تومان پيش‌بيني شد و در دوران ركوردشكني قيمت سكه در پايان سال قبل تا كمتر از ۵۰ هزار تومان تخمين زده شد.
اما در آستانه نوروز، حراج سكه متوقف شد و در سال جديد برگزاري آن كاملاً بي‌نظم انجام گرفت و در معدود دفعات برگزار می‌شود. وقتي قرار بود براي يك هفته حراج را به طور روزانه انجام دهند، طولي نكشيد كه كاملاً متوقف شد. در هفته‌اي كه گذشت هيچ حراجي انجام نشد و پيگيري‌ها حاكي از آن است فعلاً هيچ زماني براي شروع مجدد مشخص نشده است. بر اين اساس، بعيد به نظر مي‌رسد كه بانك مركزي به زودي تصميمی براي برگزاري حراج سكه داشته باشد، چراكه در سويي ديگر براي طرح پيش‌فروش سكه كه در اواخر سال گذشته از كانال بانك ملي در حال اجراست نيز وقفه‌هايي ايجاد و در برخي سررسيدهاي تعيين شده براي پيش‌فروش توقف اعلام شده است. به طوري كه در سررسيد هفت مرحله‌اي كه بانك مركزي اخيراً به مرحله اجرا درآورد، حدود يك هفته نگذشت كه سررسيد يك‌ماهه متوقف شد.
دليل اصلي توقف در برخي سررسيدهاي پيش‌فروش و همچنين حراج سكه ظاهراً به حجم بالاي سكه‌هاي فروش رفته برمي‌گردد. با وجود اينكه بانك مركزي اخيراً هيچ اعلام مشخصي در مورد تعداد سكه‌هاي فروش رفته در حراج و همچنين پيش‌فروش نداشته است، اما برخي منابع از افزايش چشمگير فروش سكه در اين دو طرح در هفته‌هاي گذشته به ويژه بعد از تك نرخي شدن قيمت دلار خبر داده‌ بودند. بر اين اساس به نظر نمي‌رسد، بانك مركزي ديگر تمايل چنداني به ادامه حراج و حتي پيش‌فروش به دليل فروش بيش از اندازه سكه‌هاي طلا كه جزوي از منابع طلاي كشور هستند، داشته باشد. به گفته برخي از فعالان اين بازار، كشف قيمت بالا و مغاير با قيمت 4 هزار و 200 توماني براي هر دلار يكي ديگر از عوامل احتمالي توقف حراج سكه است.

افزايش ۷۰هزار توماني قيمت سكه در هفته گذشته

همچنين براساس اخبار موجود قيمت سكه در هفته گذشته دوباره با نوساناتي همراه بود، به‌طوري كه سكه تمام در اواسط هفته حدود ۷۰هزار تومان افزايش قيمت را تجربه كرد.
اين در حالي بود كه در هفته پيش از آن به دنبال تعديل نرخ دلار و تعيين قيمت 4 هزار و 200توماني براي آن به عنوان ارز تك نرخي، قيمت سكه از حدود 2 ميليون تومان با كاهش ۲۰۰هزار توماني روبه‌رو شده بود، اما دوباره در هفته گذشته شيب صعودي پيدا كرد.
در شروع هفته سكه تمام با نرخ يك ميليون و ۷۸۵ هزار تومان در بازار معامله شد. در ميانه‌هاي هفته به يك ميليون و ۸۵۶ هزار تومان رسيد تا به يكباره بيش از ۷۰هزار تومان افزايش قيمت پيدا كرده باشد. هر چند در انتهاي هفته تا حدودي كاهشي شد و به يك ميليون و ۸۲۹ هزار تومان رسيد. شرايط در مورد ساير اقلام سكه نيز مشابه بود، به طوري كه نيم‌سكه از ۸۷۵هزار تومان به ۸۹۱هزار تومان رسيد و ربع سكه از ۵۴۱هزار تومان به ۵۵۹هزار تومان افزايش يافت. به طور كلي طي هفته‌هاي گذشته طلا و دلار با نوسانات رو به بالا همراه بود و اين موضوع قيمت سكه بهار آزادي را در بازار افزايش داد. به‌طوري كه قيمت معاملات سكه آتي را نيز در بورس كالا تحت تأثير قرار داد. افزايش قيمت قراردادهاي آتي سكه طلا باعث شد كه وجه تضمين اوليه اين قراردادها طي فروردين ۱۳۹۷ بيشتر و بيشتر شود. ولي‌الله سيف اعلام كرده بود، قرار است پيش‌فروش با سررسيد هفت مرحله‌اي انجام شود كه به فاصله كوتاه ظاهراً بانك مركزي از بخشي از سياست خود منصرف شده و دست به توقف پيش‌فروش يك‌ماهه زده است. پيش فروش در ساير سررسيدهاي تعيين شده ادامه دارد.

طلا گران است اما بازار كساد!

در همين حال عضو هيئت‌مديره اتحاديه طلا و جواهر تصريح كرد، بازار داخلي سكه از روال و ثبات نسبي برخوردار شده است اما بازار سنتي طلا و جواهر در ركورد به سر مي‌برد.
در هفته گذشته بعد از يك مقطع با ثبات، بازار سكه به طور نسبي دچار نوساناتي شد و تا ۷۰هزار تومان افزايش قيمت داشت كه برخي توقف پيش‌فروش سكه را دليل اين اتفاق مي‌دانستند، اما محمد كشتي‌آراي خلاف اين نظر داد و معتقد است، بازار از ثبات نسبي برخوردار است.
كشتي‌آراي افزود: اين در حالي است كه بازار سنتي طلا و جواهر هيچ‌گونه درخواست و تقاضاي خاصي در آن وجود ندارد و همچنان در حالت ركورد قرار دارد و مردم بيشتر ميل‌شان به سمت سرمايه‌گذاري و خريد سكه و طلا جهت سرمايه‌گذاري است و بازار طلاي اصلي در حالت ركورد قرار دارد. همچنين قيمت سكه از يك ميليون و ۷۹۰ هزار تومان تا يك ميليون و ۸۶۰ هزار تومان در نوسان است.
وي در گفت‌وگو با «ايسنا» ‌اظهار كرد: در هفته گذشته شرايط سياسي در دنيا به‌گونه‌اي بود كه قيمت جهاني طلا با افزايش روبه‌رو شد و تا حدود ۲۰دلار افزايش قيمت پيدا كرد كه علت اصلي آن تحولات در خاورميانه و ادامه جنگ تجاري امريكا و چين است.
به گفته وي، توقف پيش‌فروش يك ماه سكه تآثيري در افزايش نسبي قيمت سكه نداشته است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار