کد خبر: 858284
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۱
"محمد اعلامیه" از کلکسیون دار های محله امام زاده یحیی است که سلیقه او در جمع آوری اعلامیه های فوت و نگهداری آنها سبب شهرت او در محله شده است و مردم نیز گاهی به او در جمع آوری کمک می کنند.
به گزارش ندای صبح، به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی ندای صبح ؛محله امام زاده یحیی واقع در منطقه 12 تهران که قدیمیای شهر آن را به نام آب منگل می شناسند.محله ای که در گذشته دور محل گذر قیصروخان دایی بود امروز این محل چسبیده به بازار امیر حضور بورس لوازم خانگی است محلی که در میان پاساژهای پرزرق و برق بازار فروغ چندانی ندارد و سطح درآمدکم اهالی آن ساکنین انجا را به قشر آسیب پذیری تبدیل کرده است.



در میان این قشر آسیب پذیر صفا و صمیمتی دیده می شود که مصداق واقعی شعر معرف سعدی که "چه عضوی به درد آوردد روزگار دگر عضو ها را نماند قرار"هستند.



از آغاز ماه مبارک رمضان هر شب با کمک خیرین و کاسبان محل سفره افطاری در مسجد امام زاده یحیی پهن می شودکه برکت آن همه دور هم جمع می شوند و روزه خود را کنار هم باز می کنند.شب گذشته نیز سفره افطاری به کمک خیرین محل در مسجد امام زاده یحیی پهن شد. پس از صرف افطار مردی توجه ما را به خود جلب کرد مردی که با دقت و ممارست خاصی اقدام به کندن اعلامیه های فوتی که بروی دیوار مسجد چسبیده بود میکرد.از اهالی محل در مورد او سوال کردیم گفتند اقا محمد علاقه خاصی به جمع آوری اعلامیه دارد.



به سراغ او رفتیم محمد از ساکنین محله امام زاده یحیی بود که در بین اهالی به محمد اعلامیه معروف بود.از علاقه اش به جمع اوری و نگهداری اعلامیه گفت:از چند سال قبل که جوان بودم اقدام به جمع اوری اعلامیه فوت از روی دیوار کردم و در حاضر ارشیو بسیار بزرگی از اعلامیه دارم در این راه چندین بار مادرم اعلامیه های که جمع کرده بودم را دور ریخت اما من دلسرد نشدم و به جمع آوری ادامه دادم.

وی انگیزه خود را این گونه بیان کرد:جمع آوری اعلامیه احساس خوبی به من می دهد. از اعلامیه جوان تا پیر سالخورده همیشه احساس می کنم کسانی که می میرند و اعلامیه آنها را به دیوار می چسبانند انسان های معروفی هستند و جمع اوری اعلامیه آنها لذت بخش است مخصوصا وقتی به خانه می روم و با مجموعه ای که با تلاش فراهم کرده ام را می بیینم لذت آن دوچندان می شود.
از او در مورد اینکه اعلامیه جوان یا پیر برای او فرقی می کند پرسیدم و در جواب گفت:از اعلامیه های جوان ها بیشتر ناراحت می شوم و آنها را جدا دسته بندی می کنم.
به سراغ دکتر مهتاب اکبری روان شناس خانواده رفتیم تا نظرشان را جویا شویم. 
دکتر مهتاب اکبری در مورد تعریف  مجموعه داری این گونه بیان کرد: در تعریف کلی به تعدادی شیء شبیه که در کنار هم قرار گیرند مجموعه یا کلکسیون، و به فردی که این مجموعه را گردآوری می کند مجموعه دار و کلکسیونر گفته می شود. هر شی ای که بتوان در آن تمایزی با دیگر اشیاء شبیه آن پیدا نمود، برای مجموعه داری مناسب می باشد. این وجه تمایز می تواند رنگ، اندازه، شکل و دیگر تفاوت های جزئی و کلی در ظاهر اشیاء باشد. 

 این روان شناس در مورد نحوه انتخاب مجموعه برای جمع آوری افزود:برای انتخاب یک نوع از انواع مجموعه ها عواملی چون علاقه ، توان مالی ، ارزش افزوده و بازگشت سرمایه بسیار مهم می باشد. بیشتر افراد بر اساس علاقه خود یکی از دسته های مجموعه داری را انتخاب می کنند. بهتر است در این انتخاب علاوه بر علاقه آنها به جنبه های دیگر نیز توجه شود.

وی افزود:توان مالی فرد علاقمند باید با قیمت اشیایی که در مجموعه خود جمع آوری می کند مطابقت داشته باشد. برای مثال یک کارمند ساده نمی تواند اقدام به جمع آوری سکه ها و مدالهای طلا نماید. که اگر به این کار بپردازد حتما مشکلات بزرگ مادی برای او پیش خواهد آمد. این فرد می تواند بنا به درآمد خود یکی از مجموعه های ارزانتر نظیر انواع تمبر، اسکناس، سکه های رایج و غیره را انتخاب کند.

وی در پایان در مورد تاثیرمجموعه داری بر جامعه افزود:تجربه نشان داده، مجموعه داری باعث کاهش رفتارهای ناهنجار در جامعه خواهد شد. خصلت مجموعه داری ، مجموعه دار را در بر می گیرد و او را هرچه بیشتر علاقمند به تاریخ، فرهنگ و هنر می نماید. بشکلی که اکثر مجموعه داران یا افرادی تاریخ دان، فرهنگی و هنر دوست بوده اند و یا با حرکت در مسیر مجموعه داری به تاریخ، فرهنگ و هنر علاقمند شده اند. همانطور که بیان شد یک مجموعه دار حرفه ای برای تکمیل مجموعه خود نیاز به صرف هزینه بالایی دارد. بطوری که مجالی برای صرف هزینه های بیهوده در کارهای ناهنجار باقی نمی گذارد. از این رو به پدران و مادران این سرزمین توصیه می کنیم تا فرزندان خود را به این سرگرمی سودمند تشویق نمایند و شرایطی را فراهم آورند تا فرزندشان با انتخاب درست، یکی از شاخه های مجموعه داری را برگزیده و در جمع آوری آن اقدام نمایند. تا فرزندانی سالم تر ، شاداب تر و فرهیخته تری داشته باشند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار