کد خبر: 822585
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
سقوط 12 پله‌اي اعتبار گذرنامه ايراني در دولت يازدهم
دولت تاكنون تقريباً براي تمام وعده‌هاي انتخاباتي برزمين مانده‌‌اش، توجيه و سرپوش پيدا كرده، به جز سقوط 12 پله‌اي اعتبار گذرنامه ايراني كه از توجيه آن ناتوان است! اعلام «من عزت را به گذرنامه ايراني برمي گرداندم» روحاني زير انبوه مسائل ريز و درشت اقتصادي و معيشتي گم نشده و تناقضات اين وعده با گزارش‌هاي منتشر شده از چشم افكار عمومي و تحليلگران اجتماعي دور نمانده است.
نفيسه ابراهيم‌زاده انتظام
جديدترين آمار درباره جدول اعتبار گذرنامه‌ها در دنيا نشان مي‌دهد اعتبار گذرنامه ايراني در سال جاری و نزدیک به يك سال بعد از اجراي برجام نسبت به سال 1392 با 12 رتبه كاهش، به رده 98 دنيا سقوط كرده است.   
  ***
تقريباً تمام وعده‌هاي آقای روحاني در انتخابات سال 92، ديپلماتيك و مرتبط با سياست خارجي كشور بود. بر همين اساس تمام ظرفيت‌هاي كشور را براي بهتر شدن مناسبات كشورمان با ساير كشورها  بسیج كرد. اكنون بعد از گذشت نزديك به يك سال از اجراي توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترك موسوم به برجام اگرچه از نگاه مردم دستاوردهاي برجام در حوزه‌هاي اقتصادي با ارزيابي رئيس كل بانك مركزي يعني «تقريباً هيچ» همخواني زيادي دارد و سطح رفاه اجتماعي و معيشت مردم نه‌تنها رو به بهبود نبوده، بلكه نشانه‌هايي از پسرفت نيز در آن گزارش مي‌شود، با اين وجود دولت سعي دارد دستاوردهاي اين توافق را برجسته جلوه دهد و براي آن دست‌كم نزد مردم كشور اعتبار كسب كند. به طوري كه رئيس‌جمهور در گفت و گوي تلويزيوني خود با مردم با ناديده گرفتن درك مردم از بي‌اثري برجام در حوزه‌هاي مالي و رفاهي از عزت‌آفريني آن براي كشورمان سخن گفت. ضمن اينكه دولتي‌ها با القاي اين مسئله كه برجام سايه جنگ را از كشورمان برداشته و امنيت برايمان به ارمغان آورده سعي دارند کم‌‌فايدگي آن را براي كشور ناديده بگيرند. بنابراين با در نظر گرفتن شاخص‌هايي مي‌توان محترم شدن ايران را در ميان مردم و دولت ساير كشورها ارزيابي كرد.
 
عزت ادعايي دولت براي گذرنامه ايراني تحقق نیافت
يكي از اين شاخص‌ها مي‌تواند اعتبار گذرنامه ايراني باشد كه اتفاقاً از وعده‌هاي انتخاباتي روحاني افزايش اين اعتبار بود. در نتيجه ارزيابي بر اين مبنا مي‌تواند نشانگان جالبي را از توفيقات دولت در تحقق وعده‌هايش به نمايش بگذارد. طبق يك توافق كلي اعتبار گذرنامه هر كشور معياري براي سنجش ميزان اعتبار بين‌المللي شهروندان آن كشور در بين كشورهاي ديگر محسوب مي‌شود و رئيس دولت يازدهم وعده كرده بود در پي اعمال سياست‌هاي مد نظرش در عرصه بين‌المللي و ديپلماتيك ميزان اين اعتبار را در سطح جهاني ارتقا دهد. اين در حالي است كه گزارش‌هاي منتشر شده در اين زمينه و بعد از گذشت بيش از سه سال از فعاليت دولت يازدهم و حتي نزديك به يك سال از عمر برجام، نه‌تنها بر ميزان اعتبار گذرنامه ايراني افزوده نشده، بلكه جديدترين آمار درباره جدول اعتبار گذرنامه‌ها در دنيا نشان مي‌دهد اعتبار گذرنامه ايراني نسبت به سال 1392 با 12 رتبه كاهش، به رده 98 دنيا سقوط كرده است. مؤسسه بين‌المللي «هنلي و شركا» كه در حوزه مسائل مربوط به اقامت و شهروندي فعاليت مي‌كند، در گزارش سالانه خود درباره اعتبار پاسپورت كشورهاي مختلف آورده است: ايران در كنار اتيوپي، اريتره و سودان در مكان 98 رتبه اعتبار پاسپورت‌ها قرار دارد. در اين گزارش كه هر سال با همكاري انجمن حمل و نقل هوايي بين‌المللي (IATA) به عنوان دارنده بزرگ‌ترين پايگاه اطلاعاتي سفر و بر اساس آزادي سفر شهروندان كشورهاي مختلف تنظيم مي‌شود، بيش از 200 كشور بررسي شده و در رتبه‌هاي انفرادي يا مشترك يك تا 104 قرار گرفته‌اند كه اين رتبه‌بندي بر اساس تعداد كشورهايي برآورد شده كه شهروندان يك كشور مي‌توانند بدون دريافت ويزا به آنجا سفر كنند.
 
همه تأييد مي‌كنند جز دولت
اعتبار ويزاي صادر شده از سوي ايران در اين گزارش به صورت مشترك با كشورهاي اريتره، اتيوپي، نپال، فلسطين و سودان با 37 امتياز در رتبه 98 قرار دارد و فقط كشورهاي ليبي، سوريه، سومالي، عراق، پاكستان و افغانستان داراي اعتبار ويزايي پايين‌تر از ايران هستند.
در عين حال گزارش اين مؤسسه در تيرماه 92 و درست در انتهاي دولت دهم، نشان مي‌دهد ايران در رتبه 86 جدول ارزشگذاري پاسپورت كشورهاي دنيا قرار داشت.

البته اين گزارش سعي ندارد نپذيرفتن لغو ويزاي برخي كشورها از جمله عراق به دليل زيان مالي ناشي از آن را ناديده بگيرد، با اين وجود اطلاعات كاهش اعتبار گذرنامه ايراني در سال‌هاي اخير را وب سايتي به نام passportindex نيز تأييد مي‌كند. اطلاعات اين وب سايت مبتني بر رتبه‌بندي در سه حوزه سفر بدون ويزا، رتبه‌بندي كلي جهاني و رتبه‌بندي بر اساس حقوقي است كه گذرنامه به شهروند مي‌دهد.
 
از كاهش اعتبار گذرنامه كه بگذريم....
از سوي ديگر ساير گزارش‌ها و مشاهدات منتشر شده در فضاي مجازي نشان مي‌دهد حركت منفی پسابرجامي در عرصه‌هاي بين‌المللي به كاهش اعتبار گذرنامه ختم نمي‌شود و به برخورد به دور از احترام و عزت كاركنان سفارتخانه كشورهاي اروپايي در ايران با ايرانيان متقاضي اخذ ويزا هم رسيده است. به طوري كه اين برخوردها مورد اعتراض بسياري از شهروندان قرار گرفته و تابستان گذشته به واكنش وزارت امور خارجه كشورمان و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نيز انجاميد. همچنين نگهداري مهاجران ايراني در شرايط نامناسب در اردوگاه‌هاي مرزي كشورهايي مانند ايتاليا و استراليا، برهنه كردن و معاينه آنها در انظار عمومي، قرنطينه آنها در نقاط مرزي و بررسي سلامت آنها و بررسي روابط آنها به منظور رديابي عمليات تروريستي از ديگر دستاوردهاي عزتمدارانه برجام از نگاه دولت براي ملت ايران است(!)

موارد اخير اگرچه دولت ايران را به صرافت تغيير مواضع ديپلماتيك خود با كشورهاي مذكور نينداخته و دولت همچنان آنها را طرف‌هاي امضاكننده برجام مي‌داند، اما صداي فعالان حقوق بشر غربي را عليه اقدامات ضد ايراني كشورهاي مقصد مهاجران و گردشگران ايراني در آورده است. بر اساس اين گزارش، شايد دولت بتواند با ترميم كابينه، تغيير لفظي اختلاس با معوقه بانكي يا افزايش تعداد معاونان زن خود در آستانه انتخابات روي وعده‌هاي زمين‌مانده‌اش سرپوش بگذارد، اما وعده‌هاي بين‌المللي و حقوق شهروندي سال 92 روحاني فراموش شدنی نيستند. اين در حالي است كه دولت براي به اصطلاح به نتيجه رساندن مذاكرات با 1+5 تا جايي كه مي‌توانست بسياري از ظرفيت‌هاي علمي، فناورانه، اقتصادي و حتي فرهنگي كشور را نيز روي ميز مذاكره گذاشت.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
0
1
دروغگو
ناشناس
|
Canada
|
۰۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
1
1
پاسپورت ایرانی تمام اعتبارش را در زمان اقای احمدی نژاد از دست داد. شما ان موقع که کاغذ پاره اتش میزدید و از دیوار سفارت ها بالا میرفتید باید بفکر میبودید. گاهی سنگی را که یک نادان به چاه میندازه صد نفر عاقل نمیتونن بیرون بیارند. فکر کردید به این راحتی اب رفته به جوب برمیگردد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
اولا من نمی دانم شما آقای ناشناس خواب هستی یا خودت را به خواب می زنی ثانیا اعتبارپاسپورتها درزمان دولت روحانی که محصول دولت اصلاحات وسازندگی است وبا ترکیب این دوحزب تشکیل شده است اعتبارخود را ازدست داده است شما خواهشمنداست اگر اسب سواری بلد نیستید نگویید زین ما کج بود.بهانه نیاورید .شما خودتان را حقوقدان می دانید ومنتقدان را کم سواداگر واقعا سواد داشتید چرا اینقدرگندزدید؟اگر زمان احمدی نزاد سه هزارمیلیارد تومان اختلاس شد وبه دولت ایشان هم هیچ ارتباطی نداشت وایشان بارها از این عمل مفسدانه تبری جسته بود ولی دردولت شما هزارمیلیارد تومان معلوم نشد چی شد گم شد.و8000میلیارد تومان هم اختلاس شد(یعنی به مبلغ 6000هزاربیشتراز دولت قبلی )وبعد ماخودمان دیدیم که چطوررئیس دولت شما درتوجیه این عمل مفسدانه برآمد وآن را بدهی معوقه نامید.این توجیهات خنده داروجوک مآبانه شما مارابه یاد ضرب المثلی که گفتم می اندازد.بهانه نیاورید شما دیگرکارتان تمام است مگراینکه مردم شعورنداشته باشند که این باربه شما اعتماد کنند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۸
0
0
درجواب ناشناس ساعت 10:11مورخه 6/9/95:
احسنت ،به این می گویند یک جواب منطقی ودندان شکن .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار