کد خبر: 712682
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴
لايحه‌هاي حمايتي از زنان همچنان در دست رسيدگي است
شاغل باشد يا خانه‌دار، ‌سرپرست خانوار باشد يا بدسرپرست، خودش زنداني باشد يا يكي از عزيزانش فرقي نمي‌كند، وقتي در جايگاه يك مادر قرار بگيرد دغدغه‌هايش از جنس همان دغدغه‌هاي مادرانه‌اي است كه فقط و فقط مادران مي‌فهمند
زهرا چيذري
شاغل باشد يا خانه‌دار، ‌سرپرست خانوار باشد يا بدسرپرست، خودش زنداني باشد يا يكي از عزيزانش فرقي نمي‌كند، وقتي در جايگاه يك مادر قرار بگيرد دغدغه‌هايش از جنس همان دغدغه‌هاي مادرانه‌اي است كه فقط و فقط مادران مي‌فهمند. با وجود اين انگار سهم‌شان از تمام اين دنيا يك روز است، روزي كه درباره آنها، ‌عظمت جايگاه و چالش‌هايي كه با آن درگيرند صحبت مي‌شود و 364 روز ديگر سال دوباره به فراموشي سپرده مي‌شوند.
ميلاد پربركت ريحانه هستي حضرت زهرا (س) بهانه خوبي براي قدرشناسي از بي‌بديل‌ترين پديده هستي است؛ بانويي كه اگرچه آغوش گرمش در هر سن و شرايطي كه باشيد امن‌ترين جايگاه دنياست اما خودش آينده مطمئني پيش رو ندارد چراكه در قوانين ما از زنان خانه‌دار، ‌سرپرست خانوار، ‌زنان بدسرپرست، ‌خانواده زندانيان و زنان درگير با پديده اعتياد حمايت خوبي پيش‌بيني نشده است. اين وضيعت اما براي زنان بدسرپرست و خانواده زندانيان به شكلي جدي‌تر مطرح مي‌شود.
 
  250 ميليون تومان براي حمايت از خانواده زندانيان
لزوم حمايت از زنان در معرض آسيب‌هاي اجتماعي هنگامي جدي‌تر خود را نشان مي‌دهد كه بدانيم بنا بر آمار ارائه شده از سوي انجمن حمايت از زندانيان 100 هزار خانواده زنداني نيازمند وجود دارد كه 40 هزار خانوار از آنها بدون هيچ‌گونه حمايتي رها شده‌اند.
شهين‌دخت مولاوردي، معاون زنان و خانواده رئيس‌جمهور از تأمين بودجه ۲۵۰ ميليون توماني انجمن حمايت زندانيان خبر مي‌دهد. اين بودجه بر اساس تفاهمنامه‌اي است كه اسفند سال گذشته ميان مركز امور زنان رياست جمهوري و انجمن حمايت از زندانيان امضا شد و مطابق آن بنا شد تا ۲۵۰ ميليون تومان براي آموزش فني حرفه‌اي خانواده‌هاي نيازمند زنداني اختصاص يابد كه ظاهراً در آغاز سال جديد اين بودجه تأمين شده و به‌زودي اختصاص مي‌يابد. وي درباره آخرين وضعيت لايحه جامع حمايت از زنان سرپرست خانوار مي‌گويد: اين لايحه در دولت قبل ارائه شده بود. ما بخشي از موارد آن را در قانون مديريت خدمات كشوري كه در حال اصلاح و دائمي‌شدن است، لحاظ كرديم و پيشنهاد داديم.
همچنين بخشي از آن را هم در طرح جامع توانمندسازي زنان سرپرست خانوار آورده‌ايم كه به صورت پايلوت در شهرري به اجرا درآمده و به زودي نتايج آن به يك برنامه‌ ملي تبديل خواهد شد اما خود لايحه در نوبت رسيدگي قرار دارد.

   «در نوبت رسيدگي»،  سرنوشت لايحه‌هاي حمايتي از زنان
صحبت‌هاي معاون زنان و خانواده رئيس‌جمهور در رابطه با لايحه پرسابقه بيمه زنان خانه‌دار نيز از همان جنس «‌در نوبت رسيدگي است»‌. وي با اشاره به ارائه اين موضوع در ماده 27 برنامه پنجم توسعه از ارائه لايحه جداگانه‌اي با فشار فراكسيون زنان خبر مي‌دهد تا در چارچوب مشخص اين لايحه به تصويب برسد. به تأكيد وي اما اجرايي شدن اين لايحه در گرو نقش آفريني تأمين اجتماعي است.
معاون رئيس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اين توضيح كه شوراي نگهبان نيز در اين زمينه نظر داد كه بايد بيمه زنان خانه‌دار تبديل به يك قانون دائمي شود، مي‌افزايد: بر اين اساس اقدامي امسال انجام نداديم و لايحه بيمه زنان خانه‌دار را ارسال كرديم كه البته برخي نمايندگان مجلس مي‌گويند اين لايحه به آنها نرسيده است در واقع بايد بگويم يك فرآيند را بايد طي كند و اكنون ممكن است در كميسيون دولت و بعد در هيئت وزيران باشد، بنابراين تأمل كنند قبل از انتخابات مجلس به دست‌شان مي‌رسد.
 
  دام‌هايي بر سر راه خانواده
آسيب‌هاي اجتماعي در كمين زنان اما به همين موارد ختم نمي‌شود. رشد دو برابري اعتياد در ميان زنان و افزايش قابل تأمل زنان سرپرست خانوار چالش‌هاي ديگري است كه نه فقط بر سر راه زنان بلكه در مسير نهاد خانواده دامي گسترده پهن كرده است. عمق اين فاجعه را زماني بهتر متوجه خواهيم شد كه بدانيم به گفته رئيس كميسيون بهداشت شوراي شهر تهران بيش از 3 هزار زن كارتن‌خواب در پايتخت سرگردانند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار