کد خبر: 202221
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۸۸ - ۰۰:۰۶
نگاهی به حضور بازیگران سینمای ایران در جشنواره بیست‌ و هشتم فیلم فجر
الهام غلامی - یکی از جذابیت‌های همیشگی جشنواره‌های سینمایی برای علاقه‌مندان به سینما حضور متفاوت و چندین باره بازیگران و هنرمندان عرصه سینما در نقش‌ها و موقعیت‌های متفاوتی است که می‌تواند برای بسیاری از آنها موجب جذابیت و در بسیاری از مواقع حیرت نیز باشد. جالب است که در این میان بازیگرانی را در نقش‌های متفاوت و چندین باره می‌بینیم که بیرون از فضای سینما و در گفت‌و‌گو‌ها و اخبار پیرامونی‌شان نیز همواره جنسی از تفاوت با جریان رایج در بدنه سینمای ایران در آنها به چشم می‌خورد. از جمله این افراد که از ابتدای ایفای نقش‌های متفاوت خود در سینما در هر دیداری که بر روی پرده نقره‌ای سینما با تماشاگران به انجام رسانده موجب تعجب بوده است و حتی تماشاگران و علاقه‌مندان به بازی خود را نیز با همین ویژگی پیرامون خود گرد آورده است می‌توان به حمید فرخ نژاد اشاره کرد.
یک سال دوری و حضور با 7 اثر
حمید فرخ‌نژاد با 7 فیلم پرکارترین بازیگر بیست ‌وهشتمین جشنواره‌ بین‌المللی فیلم فجر است. وی پرکارترین بازیگر امسال جشنواره است که با سه فیلم «به رنگ ارغوان»، «شب واقعه»، «بیداری رویاها» در بخش مسابقه اصلی جشنواره حضور دارد و با دو فیلم «دموکراسی در روز روشن» و «همبازی» در بخش مسابقه فیلم‌های اول و دوم و خارج از مسابقه حاضر است و اخیراً هم خبر می‌رسد که قرار شده است فیلم «آتشکار» به کارگردانی محسن امیریوسفی و «شکلات داغ» به کارگردانی حامد کلاهداری به طور محدود در جشنواره به نمایش درآید. همچنین او در مقام کارگردان فیلم «سفر سرخ» را نیز در جشنواره دارد.
پرکارترین‌های سال گذشته امسال کم کار شده‌اند
پس از فرخ نِژاد دیگر شخصیت همواره متفاوت عرصه سینمای ایران که در جشنواره بیست و هشتم نیز حضوری متفاوت را به ثبت رسانده است محمد رضا فروتن است. فروتن پرکارترین بازیگر مرد سال قبل در جشنواره امسال با «چهل‌سالگی» در بخش اصلی و«دموکراسی در روز روشن» و «دیگری» در بخش فیلم‌های اول و دوم حاضر است. او سال گذشته با 5 فیلم‌ «پای پیاده»، «پستچی سه بار در نمی‌زند»، «شبانه‌روز»، «عیار 14» و «میزاک» پرکارترین بازیگر مرد جشنواره فیلم فجر بود. از سوی دیگر اگر تنها حضور در آثار متعدد سینمایی را منشاء شگفتی ندانیم نیز می‌توان از عدم حضور مهتاب کرامتی در جشنواره امسال نیز به عنوان یکی دیگر از نکات جالب آن به شمار آورد. کرامتی، سال گذشته پرکارترین بازیگر زن عرصه سینما در جشنواره فیلم فجر بود که با فیلم‌های «بیست»، «تردید»، «دوزخ، برزخ، بهشت» و «شبانه روز» در جشنواره‌ حاضر بود و سیمرغ بهترین بازیگر مکمل زن را نیز دریافت کرد، اما امسال فیلمی در جشنواره ندارد.
حضور گسترده چهره‌های سرشناس
از سوی دیگر و در غیبت کرامتی می‌توان از چهره‌هایی چون مهناز افشار، حامد بهداد، مصطفی زمانی و پوریا پورسرخ دیگر بازیگران پرکار این دوره جشنواره هستند که هرکدام 4 فیلم دارند. مهناز افشار فیلم‌های «پسر آدم‌، دختر حوا»، «تسویه حساب» و «طبقه سوم» را در بخش اصلی و فیلم «خاطره» را در بخش فیلم‌های اول و دوم دارد، حامد بهداد هم با «تسویه حساب»، «هفت دقیقه تا پاییز» و«طهران تهران» که در آن حضور کوتاهی دارد در بخش اصلی حاضر است و «لطفا مزاحم نشوید» ساخته عبدالوهاب نیز در بخش‌های دیگر جشنواره قرار است به نمایش گذاشته شود.
از سوی دیگر پوریا پورسرخ نیز با «آناهیتا»، «چراغ قرمز»، «خاطره» و «ناسپاس» در بخش‌های مختلف جشنواره حاضر است و الناز شاکر‌دوست هم از بازیگران چهار فیلمه جشنواره است که هیچ‌کدام از فیلم‌هایش («چراغ قرمز»، «کارناوال مرگ»، «فاصله» و «ناسپاس» ) در بخش اصلی حاضر نیست. در این بین حضور مهدی فقیه با سه ‌فیلم «تسویه حساب»، «ملک سلیمان» و «شکارچی شنبه» ، پانته آبهرام با فیلم‌های «خواب‌های دنباله‌دار»، «طهران تهران» و «مرا ببخش مادر»؛ لادن مستوفی با حضور در «تسویه حساب»، «شب واقعه» و «برخورد خیلی نزدیک»؛ حبیب دهقان نسب با بازی در «بیداری رویاها»، «شب واقعه» و «سفر سرخ»؛ علیرضا خمسه برگزیده بهترین بازیگر نقش مکمل جشنواره سال گذشته با بازی در نقش‌هایی در فیلم‌های «خواب‌های دنباله‌دار»، «شکلات داغ» و«نخودی» و نیکی کریمی هم با بازی در فیلم‌های «شکلات داغ»، «دموکراسی در روز روشن» و «هم‌بازی» را نیز نباید از نظر دور داشت.
اولین‌های امسال متفاوت‌ترین‌ها هستند
حضور اولین‌ها نیز در جشنواره فیلم فجر امسال با نوعی شگفتی همراه است به طوری که مصطفی زمانی در مقام بازیگر که اولین سال حضورش را در جشنواره پشت سر می‌گذارد، فیلم‌های «کیفر» و «آل» را در بخش اصلی، «مرا ببخش مادر» را در بخش فیلم‌های اول و دوم و «یوسف پیامبر» را در خارج از مسابقه دارد.
این در حالی است که بخش قابل توجهی از هنرمندان نام آشنا در جشنواره امسال نیز به حضورحداقلی خود در برخی آثار حاضر در جشنواره برای رو به رو شدن با مخاطبان رضایت داده‌اند که پیش از این در سینمای داخلی خودمان درست برعکس سینمای حرفه‌ای غرب، کمتر شاهد آن بودیم. در این میان می‌توان به اسامی پرکار این روزهای سینمای ایران نیز اشاره کرد که به نقش آفرینی حداقلی رضایت داده‌اند. بازی همایون ارشادی در «آل»، رضا بابک در«به رنگ ارغوان»، امین حیایی و هنگامه قاضیانی در «بیداری رویاها»، مسعود رایگان در «پرسه در مه»، رضا ناجی در«پرواز مرغابی‌ها»، فرامرز صدیقی در «پسر آدم، دختر حوا»، اکبر عبدی، رضا عطاران، محمدرضا شریفی‌نیا وسیاوش تهمورث در «تسویه حساب»، فرشته صدر‌عرفایی در«خواب‌های دنباله‌دار»، فریبرز عرب‌نیا و داریوش ارجمند در «شکلات داغ»، پگاه آهنگرانی در «طبقه سوم»، حسین یاری و پریوش نظریه در «کیمیا و خاک»، محمود پاک ‌نیت و حسین محجوب در «ملک سلیمان»، محمد کاسبی در «نفوذی»، میترا حجار در «آناهیتا»، کامبیز دیرباز و داریوش فرهنگ در «یک گزارش واقعی»، بهناز جعفری در «ترانه کوچک من» و هدیه تهرانی در «هفت دقیقه تا پاییز» از جمله این نقش‌آفرینی‌ها به شمار می‌آید. ضمنا کامبیز دیرباز نیز بازی در فیلم «مقلد شیطان» را در بخش فیلم‌های اول و دوم جشنواره دارد.
از برگزیدگان دوره‌های قبل، چه خبر؟
شهاب حسینی و لیلا حاتمی بهترین بازیگران دوره قبل جشنواره هم هرکدام با دو فیلم در جشنواره بیست ‌و هشتم فیلم فجر حضور دارند. «پرسه در مه»، فیلم مشترک این دو بازیگر است و «آناهیتا» از شهاب حسینی و «چهل سالگی» با بازی لیلا حاتمی در بخش اصلی به نمایش در خواهد آمد. در کنار این اسامی پرویز پرستویی، رضا کیانیان و فاطمه معتمد‌آریا دراین جشنواره تنها فیلم «صد‌سال به این سال‌ها» را خارج از بخش مسابقه دارند.
با پیشکسوتان
حضور بازیگران پیشکسوت سینمای ایران نیز در جشنواره امسال به نظر حضوری چشمگیر می‌نمایاند.
از بازیگران پیشکسوت سینمای ایران می‌توان به بازی جمشید مشایخی در فیلم «یک گزارش واقعی» برای حضور در بخش اصلی و «خانواده ارنست» در بخش فیلم‌های اول و دوم اشاره کرد، همچنین علی نصیریان نیز با حضور در فیلم «شکارچی شنبه»، داریوش اسد‌زاده با بازی در دو فیلم «صبح روز هفتم» و «نزدیک‌تر از آشنا» و عزت‌الله انتظامی با نقش آفرینی در فیلم «چهل‌سالگی» از دیگر پیشکسوتان سینمای ایران هستند که در جشنواره بیست و هشتم فیلم فجر حضور دارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار