جوان آنلاین: بیشک بخشی از نابسامانیهای حوزه حجاب، ریشه در نبود یک الگوی عملیاتی کارآمد برای مواجههای ایجابی و نرم دارد، الگویی که بهویژه در فضاهای عمومی و سطح انگیزشی بتواند اثرگذار باشد. در این میان، تجربه موفق «طرح یک حس خوب» نشان داده است که میتوان با رویکردی انگیزشی و مردممحور، گامهای مؤثری در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و مهار جریانهای مخالف برداشت. دستیابی به چنین الگویی و بهرهگیری از ظرفیت هدایتگری جریانهای مردمی، ضرورتی انکارناپذیر در سامانبخشی به وضعیت حجاب در جامعه امروز است. امین کشوری، دکترای مطالعات زنان و خانواده و مجری اصلی طرح مذکور در گفتوگو با «جوان» جزئیات مختلف این طرح را بیان کرده است که در ادامه میخوانید.
چگونه طرح «یک حس خوب» با ایجاد فضای گفتمانی و استدلالی به جای نگاه الزامی، توانسته انگیزه پذیرش حجاب را در مخاطبان بدپوشش تقویت کند و چه راهکارهایی برای گسترش این رویکرد به فضاهای مجازی و مکانهای پرتردد شهری پیشنهاد میشود؟
طرح تبلیغی ترویجی شهری «یک حس خوب» با هدفگذاری بر مخاطب بدپوشش و دختران و زنانی که استانداردهای پوشش اسلامی را دارا نیستند، به عنوان یک تجربه نرم و مهرورزانه از تابستان ۱۳۸۷ کار خود را آغاز کرد و تا الان در تهران و نقاط مختلف کشور اجرا میشود. هدف اصلی از ایجاد غرفهها راهاندازی فضای استدلالی و گفتمانی در حوزه مسائل زنان و بهویژه عفاف و حجاب، بازتعریف شکل کار فرهنگی در عرصه حجاب، جذب مخاطبین بدپوشش، پاسخ به شبهات حول حجاب، زنان، ارائه مشاوره، ارائه محتوای دینی، مذهبی، مهارتی و ایجاد فضای با نشاط و احساسی و زیبا برای بانوان و دخترانی است که استانداردهای پوشش اسلامی را دارا نیستند. یک حس خوب، ادعای بزرگی ندارد، در ابتدا دنبال با حجاب کردن بیحجابها هم نیست، هرچند به صورت طبیعی، عدهای باحجاب میشوند؛ بلکه به دنبال آن است که گروه هدف و مخاطبین طرح، انگیزه لازم را برای پذیرش حجاب کسب کرده و در فرایندی اقناعی آن را به عنوان معروف بپذیرند. ممکن است در لایه انگیزشی، برخی مخاطبین طرح یک حس خوب در لب مرز و در آستانه کمحجابی باشند و اجرای طرح میتواند به ماندگاری حجاب و پوشش اسلامی در آنها کمک کند. البته در مرحله بعدی طرح، یعنی راهاندازی پاتوقهای زنانه یک حس خوب، حتماً پذیرش حجاب و ارتقای سبک زندگی اسلامی ایرانی محقق خواهد شد.
با توجه به موفقیت طرح «یک حس خوب» در جریانسازی فرهنگی و ایجاد پاتوقهای زنانه، چگونه میتوان از تجربیات آن برای طراحی نسخههای بومی در شهرهای مختلف ایران و ارتقای سبک زندگی اسلامی_ایرانی استفاده کرد؟
این طرح قابلیت تعمیم در محلهای آسیبخیز و پر تردد شهری، ایستگاههای مترو، پارکها، بوستانها و تفرجگاهها، پاتوقهای دخترانه، مراکز خرید و مجتمعهای تجاری، فضاهای دانشگاهی و اماکن مقدسه و حرم امامزادگان را داراست که برای هرکدام از این مکانها میتوان با نسخه بومی و متناسب با آنها پیش رفت و برنامهریزی داشت.
مواجهه ایجابی با مسئله حجاب در محیطهای عمومی چه مبانی، اصول و سیاستهایی را میطلبد؟
مبانی مواجهه ایجابی با مسئله حجاب در محیطهای عمومی بر اصول اخلاقی و دینی استوار است. این مبانی شامل دعوت به خیر، نصیحت، هدایت، تعاون بر نیکی و تقوا، تواصی به حق و عمل به اصل امر به معروف و نهی از منکر میشود. در این مسیر، اصلاح تدریجی فرد بدحجاب و انتقال گامبهگام آموزههای مرتبط با حجاب از ارکان مهم تلقی میشوند. در بخش اصول و بایدها، مخاطبشناسی و مهرورزی دو اصل کلیدیاند که باید در تمامی مراحل مدنظر قرار گیرند. استفاده از خلاقیت میدانی و رعایت زیباییشناسی در روشهای اجرایی، این فرآیند را کارآمدتر میکند. همچنین موقعیتشناسی در انتخاب زمان و مکان مناسب برای گفتوگو و ارشاد، تأثیر اقدامات را دوچندان میکند. در نهایت، مجموعهای از سیاستها برای اجرای موفق این رویکرد پیشنهاد میشود، از جمله نگاه درونخانوادگی به مخاطب، توجه به شرایط روحی و موقعیت فرد در هنگام مواجهه و پذیرش غیرمشروط او. مردمی کردن طرحها، تأکید بر فعالیتهای گروهی و اجرای زنانه برنامهها نیز از جمله نکاتی هستند که تضمینکننده پایداری این مسیر خواهند بود.
آیا میتوان با شناخت دقیق ویژگیها و نیازهای مخاطبان متنوع در طرح «یک حس خوب»، پیامهای فرهنگی را بهگونهای طراحی کرد که حداکثر تأثیرگذاری را بر گروههای مختلف بدپوشش داشته باشد؟
در هر کار اثرگذار اجتماعی، نیاز به در نظر داشتن وضعیت مخاطب برای بهدست آمدن نتیجه حداکثری است؛ مخاطبان مواجهه ایجابی در محیطهای عمومی، دختران و زنانی هستند که استانداردهای پوشش اسلامی را دارا نیستند که اگر وضعیت و شرایط آنها در نظر گرفته نشود و پیام طرح به درستی از سوی آنها دریافت نشود، اهداف مورد نظر اجرایی نشده و مخاطبین با طرحهای ایجابی به خوبی ارتباط نمیگیرند. به طور کلی مخاطبشناسی مهم و دارای زیرمجموعههایی است و این مفهوم کلی را چند زیرمفهوم همراهی میکنند، توجه به تنوع مخاطبان، تنوع در مدلهای جذب ابتدایی، توجه به آسیبهای مخاطبان، ملاحظههای ارتباطی کنشگران حجاب، استفاده از کنشگران با ویژگیهای خاص و تداوم ارتباط بخشی از مهمترین مفاهیم کمکی میباشند.
با توجه به تنوع فرهنگی و اجتماعی مخاطبان بدحجاب (از سبک زندگی غربی تا بافت سنتی)، چگونه میتوان محتوای طرح «یک حس خوب» را برای پاسخگویی به نیازها و دغدغههای این طیفهای مختلف شخصیسازی کرد؟
مخاطبشناسی به معنای توجه به تنوع مخاطبان است، مواجهه ایجابی با مسئله حجاب در محیطهای عمومی، مخاطبین متعددی دارد: اشخاص دارای سبک زندگی غربی، افراد دارای بافت سنتی، خانمهای با حجاب نامناسب، آنهایی که هم اهل سفر مذهبی هستند و هم به خارج از کشورسفر سیاحتی دارند، بخشی از مخاطبین محسوب میشوند. مخاطبین طیفهای متنوعی را شامل میشوند. برخی در خصوص حجاب آگاهی کافی ندارند، بین عدهای از مخاطبین دختر و پدرانشان، ارتباط عاطفی پدر دختری وجود ندارد، رابطه زناشویی نامناسب، یکی دیگر از طیفهای بدحجابی را شامل میشود، برخی مخاطبین لجبازی سیاسی دارند، عدهای خواستگار ندارند، عدهای در اثر نگاه صفر و صدی حاکمیت به اندازه حجاب، بدپوشش شدهاند. مخاطبینی وجود دارند که در فضاهای روشنفکری قرار میگیرند و تحتتأثیر همسالان خود هستند و سایر مواردی که طیفهای گوناگون مخاطبین را در بر میگیرد و باید به آنها توجه کرد.
چگونه باید ارتباط مؤثرتری با مخاطبان بدپوشش در فضاهای عمومی برقرار کرد؟
ارتباط اولیه با مخاطبان ممکن است به گونههای مختلفی شکل بگیرد و در قالبهای ساده یا با تدارک مفصلتری رخ دهد. بنابراین حالا که مخاطبان متنوع هستند، پس لازم است روشهای ارتباطگیری با آنها هم متفاوت باشد. استفاده از یک میز ساده در فضاهای پر تردد، فعالیت گذری و عبوری، فعالیت در قالب ایستگاه رمان یا به صورت اهدای کتابچههای روایت تحول زنان ایرانی، بخشی از شیوههای متنوع برای شکلگیری ارتباط اولیه است؛ در این میان کانکسهای یک حس خوب، برنامه مفصلتری برای حضور در کانونهای بدحجابی و برقراری ارتباط اولیه با مخاطب دارد. توجه به گرمایش و سرمایش داخل کانکس، طراحی جذاب بیرونی و داخلی، ورودی مخاطبپسند، رایحه خوش محیط، فضای سنتی، جایگاه عکس، گلدان طبیعی، پذیرایی دلچسب بخشی از اجزای این کانکسها میباشد.
آیا با شناسایی و توجه به آسیبهای اجتماعی و روانی مخاطبان بدحجاب، مانند مشکلات خانوادگی یا افسردگی، در طرح «یک حس خوب» میتوان به بهبود شرایط زندگی آنها و پذیرش حجاب کمک کرد؟
به نظر میرسد برخی زنان و دختران کمحجاب دارای آسیبهایی باشند که توجه به آنها جزیی از طرح یک حس خوب بوده و از اهمیت بسزایی برخوردار است. بنابراین مجریان و کنشگران نسبت به وجود برخی مشکلات در زندگی مخاطبان خود باید حساس بوده و با هوشمندی رفتار کنند. وجود خیانت در میان همسران برخی مراجعین، فاصله و اختلاف تربیتی برخی از آنها با مادران یا فرزندان خود، طلاق، اعتیاد و افسردگی از مهمترین آسیبهاست.
پذیرش غیرمشروط و ایجاد رابطه صمیمانه بین کنشگران و مخاطبان در طرح «یک حس خوب»، اعتماد اولیه را برای تأثیرگذاری فرهنگی تقویت خواهد کرد؟
برانگیختن احساسات، افزایش یافتن مهارت گفتوگو در میان کنشگران، اولویت داشتن گفتوگو نسبت به تذکر لسانی، توجه به تشویقکردن محجبهها در کنار مواجهه ایجابی با خانمهای بدحجاب و اولویت داشتن تشویق دختران محجبه دهه ۸۰ و دهه ۹۰ بخشی از مهمترین ملاحظههای ارتباطی کنشگران حجاب است. در این میان توجه به مزاج مخاطبین نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی دیگر از ملاحظات برخورد اولیه برای تعامل با مخاطبان، پذیرش غیر مشروط و تغافل اولیه نسبت به ظاهر آنهاست تا اعتماد اولیه شکل گرفته و کنشگر بتواند فرآیند تغییر مخاطب را شروع کند. پذیرش غیر مشروط یعنی این احساس به مخاطب منتقل شود که «من تو را دوست دارم و به تو احترام میگذارم.» هنگامی که محبت بین کنشگر و مخاطب شکل گرفت، مخاطب آرام آرام از او تأثیر میگیرد، مهم ایجاد یک رابطه صمیمانه است که پذیرش غیر مشروط نقش مؤثری در ایجاد آن دارد.
آیا حضور کنشگرانی با تجربههای مشابه بدحجابی یا مشاوران و زنان رهیافته به اسلام در طرح «یک حس خوب» میتواند به جلب اعتماد و تأثیرگذاری عمیقتر بر مخاطبان کمک کند؟
استفاده از کنشگران با ویژگیهای خاص برای تأثیرگذاری حداکثری بر مخاطب نیز دارای اهمیت بالایی میباشد، این بدان معناست که کنشگرانی وجود دارند که نسبت به مخاطب و ویژگیهای فیزیکی و روحی او آشنایی داشته و دارای سوابق فعالیت قبلی میباشند. حضور مشاور در کانکسهای یک حس خوب، به پاسخگویی به سؤالات مخاطبان کمک میکند. حضور خانمهای خارجی که رهیافته به اسلام و حجاب میباشند و تبادل گفتوگو میان آنها و مخاطبان، تأثیر بسزایی دارد. در بیرون از غرفهها، خانمهایی ایستادهاند که غالباً خودشان سابقه بدحجابی داشته و در اثر شرایط و اتفاقاتی متحول شدهاند، این گروه از خانمها، ارتباط اولیه با مخاطب را انجام داده و آنها را به کانکس یک حس خوب دعوت میکنند.
اثربخشی فرهنگی و تغییر رفتار پایدار در مخاطبان در این طرح چگونه تضمین میشود؟
تداوم ارتباط با مخاطبین بعد از برقراری ارتباط مهرورزانه ابتدایی، مهم بوده و به تعمیق معرفت و استمرار اثربخشی طرحهای ایجابی کمک میکند. ارتباط در فضای مجازی، برقراری تماس، گذاشتن قرارهای اجتماعی و دعوت از آنها در پاتوق زنانه با اجزای تعریف شده، بخشی از برنامههای کنشگران برای تداوم ارتباط با مخاطبان است.
چگونه طرح «یک حس خوب» با بهرهگیری از رویکرد مهرورزانه و زیرمفهومهای آن مانند ارتباط صمیمانه، هدیهدادن و پاتوقهای زنانه میتواند به جلب اعتماد و تغییر نگرش مخاطبان بدپوشش نسبت به حجاب اسلامی کمک کند؟
یکی از ابعاد مهم در مواجهه ایجابی، مهرورزی و رفتارهای محبتآمیز با مخاطب است، مهرورزی توانایی دارد تا یک حس خوب را در مخاطب ایجاد کرده و در لایه روانی و انگیزشی، مخاطبین را با خود همراه کرده و به طرح تبلیغی ترویجی شهری «یک حس خوب» و حجاب اسلامی علاقهمند کند. مواجهه ایجابی با مخاطبان در محیطهای عمومی، دعوت به خوبیها با مهرورزی و هدیه است. محبتکردن، باعث میشود گسست عاطفی بین محجبهها و کمحجابها از بین برود و به پذیرش بالای مخاطبین در فضای احساسی کمک کند. به واقع، با طرح یک حس خوب و رویکرد ایجابی، یک تلنگر جذاب و دلچسب برای مخاطبین رقم میخورد که در انواع مختلفی قابلیت تداوم و استمرار دارد. از جمله تاکتیکهای تعاملی مهرورزانه گفتوگوی چهره به چهره با مخاطب است که پیام کنشگر و احساسات مهرورزانه او را به راحتی در اختیار مخاطب قرار میدهد. بعد از ارتباط رو در رو با مخاطب، نوبت به دعوت از او برای حضور در غرفه میباشد. بهانههای متعدد، متنوع و خلاقانهای را میتوان برای تقویت انگیزه مخاطب برای حضور در غرفه در نظر گرفت که طراحی چالش برای کودکان و بزرگسالان، یکی از آنهاست. از طرفی هدیهدادن، موجب پذیرش مخاطب و شکستن مقاومت او شده و راحتتر میشود یک حس خوب را در مخاطبان ایجاد کرد. انواع بستن روسری برای مخاطب برای ثبت تجربه محجبهشدن و عکاسی از او، از دیگر تاکتیکهای مهم در مواجهه ایجابی میباشد. همچنین گفتوگوی مهرورزانه زیرمفهوم مهم دیگر مهرورزی در رویارویی ایجابی است، بهکار بردن ادبیات احساسی و احترامآمیز با مخاطب، تأثیر بسیاری در رویکرد مهرورزانه با مخاطب دارد. بیان نکات مثبت مخاطبان مانند زیبایی، بانمکبودن و معصومیت چهره میتواند شروع مناسبی برای گفتوگو با ایشان باشد. استفاده از ادبیات صمیمانه، دوستانه و عامیانه نیز به ایجاد حس خوب و محبت بین کنشگران و مخاطبان کمک میکند. در نهایت تقدیم هدایای مخاطبپسند تأثیر بسزایی در ایجاد محبت و مهرورزی دارد، در مواجهه ایجابی، هدیه دادن خصوصاً اگر با توجه به سلیقه مخاطبان انتخاب شده باشد، اثربخشی فراوانی دارد، روسری، گل تازه و کاغذی، هدایای کودکانه نظیر بادکنک، گلدان کوچک، متبرکات اماکن مقدس مانند نمک و تربت، گیفتهای شیشهای و سرامیکی، پرنده نمادین حرم امام رضا (ع)، گیره روسری، کتابچههای جیبی رنگی و هدیه ویژه ایام ولادت و شهادت ائمه (ع)، برخی از مهمترین اقلام هدایاست. نکته مهم اینجاست که مدام هدایا باید با مشاورههای متعدد بهروزرسانی شود و متناسب با ایام و مناسبتها نو به نو شوند. از پاتوقهای مهرورزانه زنانه در فضایی ثابت و با دوام و با اجزای مختلف نباید غافل شد، آرایشگاه با رعایت ملاحظات اسلامی، بخش سلامت، بخش بازیهای جمعی کمجا مثل پینگپنگ، فوتبالدستی، شطرنج، مزون لباس، آتلیه عکاسی، مهد قرآن کودکانه، اتاق بازی کودکان، کافیشاپ، مرکز مشاوره، برگزاری کارگاههای محتوایی و ایستگاه رمان مهمترین اجزای پاتوق را شامل میشود که متناسب با فضای در اختیار میتوان به آنها اضافه یا از آن برنامهها کم کرد. نکته مهم دیگر در پاتوقهای زنانه، دستهبندی نکردن مخاطبین و عمومی بودن حضور در آنهاست.
آیا این طرح میتواند به جلب و همراهسازی مؤثر مخاطبان بدپوشش کمک کند؟
هرجا که تنوع باشد نیاز به خلاقیت هست وگرنه طرح دچار رکود میشود. اولین زیر مفهوم خلاقیت میدانی، تنوع در مدلهای جذب ابتدایی مخاطبان میباشد؛ تنوع مخاطب، ایجاب میکند که در مواجهه ابتدایی با آنها از شیوهها و الگوهای متعددی بهره گرفت. ارتباط اولیه با خانمهایی که شاخصهای پوشش اسلامی را دارا نیستند، در قالبهای متنوعی رخ میدهد. گاه با گفتوگوی محبتآمیز و مهرورزانه و گاه با اهدای هدیه شروع میشود. در این میان گاهی اوقات، دعوت به غرفه و صحبت با خانم رهیافته خارجی، بهانه تعامل با اوست. حتی در ایام کرونا، خدمات بهداشتی و پزشکی در غرفههای یک حس خوب انجام میشد و به جای خانم خارجی که حضورش در آن مقطع زمانی سخت بود، یک پزشک عمومی برای مشاوره و راهنمایی در آن ایام حضور داشت. دومین زیرمفهوم مهم خلاقیت میدانی، بازآرایی طرحهای ضد حجاب است، مصادره به مطلوب طرحهای ضد حجاب و بازآرایی و باز طراحی آنها از اهمیت بسزایی برخوردار است. به عنوان مثال، جریان مخالف حجاب، طرح چهارشنبههای سفید را کلید زد که خانمهای بدحجاب، روزهای چهارشنبه، شال و روسری سفید به سر کرده و این پیام را منتقل کنند که خانمهای بدحجاب و محجبه با آرامش و صلح در کنار همدیگر زندگی کرده و با یکدیگر کاری نداشته باشند. در طرف مقابل و با مصادره بخشی از عنوان چهارشنبههای سفید، طرحهای چهارشنبههای طلایی، چهارشنبههای زهرایی و چهارشنبههای شهدایی رویش کرد. شعار زن، زندگی، آگاهی نیز بازآرایی شعار زن، زندگی، آزادی اغتشاشگران بود. سومین زیر مفهومهای مهم خلاقیت میدانی، توجه به تنوع مخاطبان است؛ در مواجهه با طیف متنوع مخاطبان، ضروری است که متناسب با هرکدام از آنها شیوههای مناسبی به کار گرفته شود. به عنوان مثال، ارتباط با خانم کمحجابی که از علل و حکمتهای حجاب اسلامی بیاطلاع است با ارتباط با مخاطبی که تمایل به ازدواج داشته و خودنمایی، بخشی از انگیزه بدپوششی اوست، متفاوت بوده و کنشگران باید بدین مسائل توجه بایسته و شایسته داشته باشند.
چگونه طرح «یک حس خوب» با بهرهگیری از زیباییشناسی، از جمله توجه به زیباپسندی زنان و انتقال جذاب و هنری معارف دینی، میتواند مخاطبان بدپوشش را به پذیرش حجاب اسلامی ترغیب و همراه کند؟
توجه به زیباپسندی زنان یکی از زیرمفهومهای زیباییشناسی است. توجه به مخاطبان و سلیقه و پسند آنها، یکی از مهمترین لوازم موفقیت در مواجهه ایجابی در محیطهای عمومی است. رویارویی با مخاطبی که سرشار از احساس و زیبادوستی است و تمایل به زیباییهای ظاهری و معنوی دارد، کنشگران را مجاب میکند دخترانهو جوانپسند بودن را در برنامهریزی و پیادهسازی طرحها در نظر بگیرند. ذائقهشناسی مخاطب در هدایا نظیر گلدادن و دادن هدایای فانتزی و جذاب نقش مهمی در همراهسازی مخاطبان و انتقال حس خوب و با نشاط به آنها دارد. یکی از موارد مهم دیگر در توجه به زیباییشناسی زنان، بهرهمندی از نشانهای سنتی نظیر پنجره، طراحی لوکیشنهای جذاب برای عکس گرفتن بعد از محجبهشدن، دکور مخاطبپسند، بهرهمندی از اشعار هنری و انجام تست حجاب میباشد. انتقال هنری معارف دینی دومین زیر مفهوم مضمون فراگیر زیباییشناسی است. این مفهوم با تلفیق محتوای دینی با جذابیتهای هنری، مخاطب را با طرح همراه میکند، به عنوان مثال، القای پاکی و فرشته بودن زنان با طراحی جایگاه عکسی که بال پرنده دارد و مخاطب محجبه در وسط آن میایستد. توسل به شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم و وطن، برداشتن فال شهدا که برگرفته از دستنوشتهها و وصیتهای آنهاست، زیارت از راه دور ائمه (ع) مانند پخش زیارت آنلاین امام رضا (ع)، تلنگر به وسیله امام حسین (ع)، طراحی کارت غیر مذهبی با محتوای مذهبی، انتقال تجربه زیسته خانمهایی که خود قبلاً بدپوشش بوده و رهیافته به حجاب محسوب میشوند در قالب کتاب، همراه کردن کلام خداوند در ارائه محتوا، کتابچههای روایت تحول بدحجابها با عنوان هوای حوا، ثابتنبودن محتوا، تبلیغات محیطی حجاب و تنوع در ارائه محتوا از عوامل موفقیت در انتقال جذاب و هنری معارف دینی خصوصاً حجاب اسلامی به مخاطبان میباشد.
کمی در مورد راههای اثربخشی طرح ترویج حجاب اسلامی در محیطهای عمومی بفرمایید.
زیر مفهوم حضور در کانونهای بدحجابی، به اهمیت جانمایی استقرار و محل فعالیت در مواجهه ایجابی در محیطهای عمومی در حوزه حجاب میپردازد. فعالیت در بازار، فعالیت در جاذبههای گردشگری نظیر پل طبیعت تهران، میدان نقش جهان اصفهان و کوهسنگی مشهد، حضور در بوستانها و پارکها، بهرهمندی از فضای پیرامونی اماکن مقدس نظیر حرم حضرت معصومه (ع)، جانمایی فعالیت ایجابی در مکانهای تردد کمحجابها، توجه به فضاهای پرآسیب، حضور در فضاهای روشنفکری مانند باغکتاب تهران و توجه به میادین حساس از جمله پیشنهادهای انتخاب نقطه در محیطهای عمومی میباشد. زمینههای مناسبتی ترویج حجاب، زیرمفهوم مهم دیگر در موقعیتشناسی است. بهرهمندی از مناسبتها و ایام ویژه، کنشگران را مجاب میکند که به آنها توجه کنند. روز میلاد حضرت معصومه (س) که روز دختر است، روز ازدواج که سالروز ازدواج حضرت علی (ع) با حضرت فاطمه زهرا (س) است، روز زن و روز مادر، عید غدیر و ایام خاصی که میتوان حجاب را در آن موقعیتها و ایام تبلیغ و ترویج کرد.