کد خبر: 1283572
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۰
حامد حجتی

رهبر فرزانه انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیانات اخیر خود بر اهمیت استمرار مقابله با نیرنگ‌های دشمن تأکید و به مسئولان دستگاه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای توصیه کردند نقاط مورد توجه دشمن برای نفوذ در افکار عمومی را شناسایی و با تولید محتوا و اندیشه مقابله کنند. در این راستا، تمرکز بر تولید اندیشه در رسانه ملی بسیار حائز اهمیت است. توجه به تولید اندیشه در رسانه ملی به عنوان اصلی‌ترین راهبر افکار عمومی، می‌تواند ما را از این بحران سخت برهاند. رسانه ملی باید به بستری تبدیل شود که بتواند اندیشه‌های نوآورانه را پرورش دهد و به جامعه در قالب برنامه‌های خلاق منتقل کند. 
برای تولید اندیشه مؤثر، لازم است نیاز‌ها واقعی شود. رسانه ملی می‌تواند با انجام پژوهش‌ها و نظرسنجی‌های مستمر، مشکلات و نقاط قوت جامعه را دریابد و در تولید محتوا به آنها بپردازد و راه‌حل‌های قابل‌قبولی ارائه دهد. تشویق به تفکر انتقادی در رسانه ملی می‌تواند فرایند تولید محتوا را به مسیری امیدبخش بکشاند و قدرت تحلیل و مواجهه عموم مردم را با مسائل اجتماعی ارتقا دهد. ترویج پرسشگری و ارائه راه برای رسیدن به پاسخ می‌تواند رسانه را از انفعال خارج کند. 
یکی از راه‌های مؤثر برای دستیابی به این هدف، بهره‌گیری از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های نهاد‌های پژوهشی داخل سازمان صداوسیماست. این نهاد‌ها با تخصص و دانش فنی خود می‌توانند به رسانه ملی کمک کنند تا با تولید محتوا‌های غنی و علمی، افکار عمومی را بابصیرت و آگاهی بیشتری هدایت کند؛ درست همان حلقه مفقوده‌ای که در سال‌های اخیر به آن کم‌توجهی شده است. حذف معاونت پژوهش از ساختار سازمان صداوسیما و نحیف‌سازی ارکان فکری و مغزافزاری در رسانه ملی گواه این است که دست‌اندرکاران در پیچ‌وخم تسلط بر آنتن گرفتار شده و مطالعه بر افکار عمومی را نادیده گرفته‌اند. 
نهاد‌های پژوهشی می‌توانند با انجام تحقیقات علمی، اطلاعات کلیدی و مستندات لازم را فراهم کنند. این اطلاعات به رسانه ملی این امکان را می‌دهد که مباحث عمیق‌تری را در برنامه‌های خود ارائه دهد و از فرمت‌های سطحی و کلی‌گویی پرهیز کند. نهاد‌های پژوهشی می‌توانند به بازوی قوی نیازسنجی رسانه ملی تبدیل شوند تا عامل نظرسنجی‌های پس از تولید؛ درست همان چیزی که به رسانه ملی این امکان را می‌دهد موضوعات مرتبط و دغدغه‌ساز جامعه را در برنامه‌ها و تولیدات خود منعکس کند. رسانه ملی باید با همکاری نهاد‌های پژوهشی داخل سازمان مسیر رسیدن به پژوهش‌های کاربردی را هموار کند تا بتواند در جنگ نرم‌افزاری این روز‌ها دست برتر را داشته باشد. بهره‌گیری از نهاد‌های پژوهشی داخل سازمان، به رسانه ملی این فرصت را می‌دهد که با تولید محتوای علمی و غنی، به ارتقای آگاهی و بصیرت عمومی کمک کند. این همکاری می‌تواند به تقویت محتوای برنامه‌ها، شناسایی نیاز‌های واقعی جامعه و ارائه روایت سالم از رخداد‌ها منجر شود. 
بازگشت نهاد‌های پژوهشی مؤثر رسانه ملی به فرایند تولید محتوا و هم‌افزایی و همکاری متولیان رسانه و نهاد‌های پژوهشی می‌تواند رسیدن به آنچه امام جامعه نهیب زده‌اند، تسریع و جامعه را در مسیر ترقی و پیشرفت هدایت کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار