جوان آنلاین: با اینکه هر سال با شروع سال تحصیلی جدید چنین عنوان میشود که اکثر مدارس، نوسازی و بازسازی شدهاند و تعدادی مدرسه تازه ساخت هم برای استفاده دانشآموزان مورد بهرهبرداری قرار گرفتهاند، اما بعد از گذشت چندماه مشخص میشود هیچ کار خاصی صورت نگرفته و شرایط مثل قبل است. استان مازندران ۵۳۸هزار دانشآموز دارد که در ۴ هزار مدرسه مشغول تحصیلند و طبق آمار حدود ۳۰ درصد این مدارس نیازمند نوسازی و بازسازی هستند، اما برای اینکه بدانیم واقعاً سرعت این کارها و مقاومسازیها چقدر است کافیست سری به سرخ رود بزنیم جایی که ۱۱ سال پیش مدرسهاش سوخت و بعد از گذشت این همه سال هنوز نتوانستهاند آن را بازسازی کنند و دانشآموزانش مجبورند راه بیشتری را بپیمایند تا به مدرسه فرسوده دیگری بروند و درس بخوانند.
نوسازی، مقاومسازی و تجهیز مدارس امروزه نه دیگر یک نیاز، بلکه یک ضرورت به شمار میآید، چراکه مدرسه پس از خانواده، مهمترین پایگاه اجتماعی است که چگونه اندیشیدن را به کودک آموزش میدهد و توانمندی نسل آینده در آن شکل گرفته، هدایت و شکوفا خواهد شد. بهرهمندی از امنیت آموزشی و رفاهی در فضای امن، سبب بهبود و تسریع روند یادگیری میشود. در یک دهه اخیر برخورداری از تجهیزات، سیستم گرمایشی ایمن، فضای آموزشی و ورزشی مناسب و مهمتر از همه ایمنبودن بنای گزینههای اصلی والدین برای انتخاب مدرسه و به مثابه ضمانتنامهای برای شکوفایی استعدادها و محافظت فرزندان در برابر انواع خطرهای جسمی و جانی بوده است. برنامهریزی و اجرای طرحهای نوسازی، مقاومسازی، بهسازی و تجهیز آموزشی و ورزشی از وظایف ادارهکل نوسازی و تجهیز مدارس است.
یک مدرسه چشم انتظار هزاران مسئول!
حدود یک دهه پیش بود که خبر آتشسوزی مدرسه ابتدایی شهید شیرویه سرخرود در استان مازندران تمام نگاهها را به سوی این منطقه چرخاند. سال ۱۳۹۲ بود و مسئولان وقت عنوان کردند، در کمتر از یکسال این مدرسه بازسازی خواهد شد، اما حالا و بعد از گذشت ۱۱ سال، سرخرودیها چشم انتظار نشستهاند تا شاید مسئولی دلش برای دانشآموزان این منطقه بسوزد و کارهای زمین مانده این مدرسه را تمام کند. با طولانیشدن کارها و نیمهکاره ماندن ساختمان مدرسه، دانشآموزان آن مجبور هستند در مدارس فرسوده دیگر تحصیل کنند.
گویی سختترین کار برای دانشآموزان این منطقه، رفتن به مدرسه است. دو شیفت صبح و عصر برای دختران و پسران سرخرودی که برای مقطع ابتدایی بسیار سختتر است و با بارندگی و آبگرفتگی، مسیر مدرسه بسته شده و کلاسها بوی نَم گرفته و شرایط را دشوار میکند.
والدین دانشآموزان میگویند: «چطور میشود با گذشت ۱۱سال، آموزش و پرورش نتواند یک مدرسه بسازد و دانشآموزان از آن استفاده کنند. در حال حاضر مدرسه شهید شیرویه و بنتالهدی در دو شیفت صبح و عصر فعالیت میکند که عصرها بسیار برای دانشآموزان مخصوصاً ابتدایی سخت است.» سرخرود که همیشه ابرها را بالای سر خود میبیند و بارش باران بخشی از زندگی مردمان این منطقه است، در پاییز و زمستان کوچههایش دچار آبگرفتگی میشود و امکان رفتوآمد به خصوص برای بچه سخت است. دیوار کلاسهای درس در حال ریزشند و دانشآموزان پایههای پایینتر مدام درگیر سرماخوردگی هستند.
بعد از ۱۱ سال، یک فرصت یکماهه
وقتی با مسئولان در هر نقطه از ایران صحبت میشود، چنان حرف میزنند که انگار نه خانی آمده و نه خانی رفته است. مثلاً با گذشت ۱۱ سال از آتشسوزی مدرسه سرخرود و آوارهشدن دانشآموزان این منطقه، حالا مدیر آموزش و پرورش محمودآباد از فرصت یک ماهه مسئولان اداره نوسازی، توسعه و تجهیز اداره کل آموزش و پرورش مازندران به خیری که حدود پنج سال در حال آمادهسازی مدرسه است، خبر داده و میگوید: «کار باید با پیشرفت سریعتر انجام شود، چراکه شرایط حضور در مدرسه فعلی برای دانشآموزان بسیار سخت است. ارتباطی هم با استان گرفته شده و بعد از صحبتهای نهایی به خیر موردنظر یک ماه فرصت برای تکمیل مدرسه داده شد که در صورت انجام ندادن، قرارداد فسخ و اداره نوسازی مابقی روند را ادامه خواهد داد.»
علی علیزاده با اشاره به اینکه در محمودآباد ۱۴۳مدرسه داریم که ۶۰مدرسه بالای ۵۰ سال قدمت دارد، ادامه میدهد: «نزدیک به ۱۲ سال است که هیچ مدرسهای در این شهرستان ساخته نشده، اما خوشبختانه با حمایت مسئولان استانی و شهرستانی چند روز پیش شاهد افتتاح یک مدرسه بودیم.»
وی تأکید میکند: «مدرسه شهید شیرویه سرخرود حدود پنج سال است که نیمهکاره مانده و امید داریم با ورود مسئولان ذیربط هر چه سریعتر شرایط مدرسه تعیین و تکلیف شود.» به گفته این مسئول، این مدرسه برای تحصیل بسیار فرسوده و قدیمی است. به همین خاطر دانشآموزان مقطع ابتدایی که در دو شیفت صبح و عصر در مدرسه مشغول تحصیلند با مشکلات زیادی روبهرو هستند.
علیزاده با بیان اینکه اداره نوسازی مدارس استان برای تجهیز مدرسه اقدامات ارزشمندی انجام داده که این مکان در شأن دانشآموزان و آیندهسازان باشد، تصریح میکند: «باید از همت و تلاش مردم روستای حاجیکلا، دهیاری و شورا برای ساخت مدرسه تشکر کنیم که کمک ۸ میلیارد تومانی داشتند تا مدرسه تکمیل و افتتاح شود.» شهرستان محمودآباد کلاً ۱۴ هزار و ۶۰۰ دانشآموز دارد که در چهار مدرسه در این شهرستان به صورت دو شیفت گردشی تحصیل میکنند.
۱۵ درصد مدارس نیازمند مقاوم سازی
آمارها نشان میدهند که ۱۵درصد از مدارس مازندران نیازمند مقاومسازی است که اعتبار لازم برای آن بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان با قیمت مصالح امروز برآورد شده است. قطعاً اجرای پروژههای اینچنینی یک شبه محقق نمیشود و در گذر زمان کامل خواهد شد.
سرانه استاندارد کشور ۳۹/۸ مترمربع است که تنها یک استان در کشور از آن برخوردار است و میانگین آن ۲/۵ مترمربع اعلام شده و مازندران با ۸/۴ مترمربع از میانگین کشوری سرانه پایینتری دارد. این محاسبه براساس کلاسهایی که دانشآموز در آن حضور دارد، انجام شده و براساس کلاسهای موجود خالی یا پر از دانشآموز این سرانه را به ۹/۵ مترمربع میرساند. اگر واقعبینانه به قضیه نگاه کنیم، تمام مناطق شهری و روستایی مازندران نیازمند تجهیز و نوسازی هستند، اما محدودیت اعتبارات پاسخگوی تجهیز کامل نیست و نمیتوان طی یک یا دو سال تمام نیازها را برطرف کرد. از طرف دیگر در طبقهبندی، مدارس به چند دسته تقسیم میشوند که نیازهای هر یک متفاوت از دیگری است، بهعنوان مثال بهروزرسانی مدارس فنیوحرفهای و هنرستانها دشوارتر از سایر مدارس است، اما تغییرات به آرامی صورت میگیرد و گامهایی در زمینه تجهیز مدارس برداشته میشود.