کد خبر: 1226518
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
کارشناس اقتصادی در گفتگو با «جوان»:
یکی دیگر از جنبه‌های مهم تبدیل مجوز‌های کاغذی به الکترونیک، نقش آن در شناسایی فعالان اقتصادی شفاف و مولد و در عین حال جلوگیری از شکل‌گیری و گسترش اقتصاد زیرزمینی است
بهناز قاسمی

جوان آنلاین: یک کارشناس اقتصادی معتقد است: تبدیل مجوز‌های کاغذی به الکترونیک نقش مهمی در جلوگیری از قاچاق کالا و فعالیت در بخش‌های غیررسمی اقتصاد خواهد داشت. با شناسایی فعالان واقعی اقتصاد از طریق پروژه تبدیل مجوز‌های کاغذی به الکترونیک، دولت می‌تواند به طور مؤثر بر کسب‌و‌کار‌ها نظارت داشته باشد که این امر به مهار فعالیت‌های غیرقانونی، کاهش قاچاق و محافظت از تولید ملی در برابر رقابت ناعادلانه کمک می‌کند. 
 
امیرحسین اقبالی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با «جوان» در رابطه با اهمیت تبدیل مجوز‌های کاغذی فعالان اقتصادی به مجوز‌های الکترونیک با شناسه یکتا اظهار کرد: طبق قانون مصوب مجلس، تا یک ماه آینده باید همه فعالان اقتصادی ایران، مجوز کاغذی خود را به مجوز الکترونیک با شناسه یکتا تبدیل کنند. این مجوز‌های الکترونیک بستر اصلی اخذ حمایت‌های دولتی خواهد شد. گذار از مجوز‌های کاغذی به مجوز‌های الکترونیکی با شناسه منحصربه‌فرد در کشور، نقطه عطف مهمی در تلاش‌های کشور برای ساده‌سازی خدمات دولتی و حمایت از فعالان اقتصادی واقعی اقتصاد است. این اقدام با هدف افزایش کارایی، شفافیت و پاسخگویی در فضای کسب‌و‌کار و در نهایت تقویت رقابت کلی اقتصاد ایران انجام شده است. 
اقبالی در مورد یکی از ویژگی‌های مهم در زمینه تبدیل مجوز‌های کاغذی به الکترونیک جهت اخذ خدمات غیرحضوری دولتی اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های کلیدی مجوز‌های الکترونیکی با شناسه منحصربه‌فرد، ایجاد بستری است که به فعالان اقتصادی امکان دسترسی آفلاین و هوشمند به خدمات دولتی را می‌دهد. این پلت‌فرم به عنوان یک فروشگاه برای دارندگان مجوز برای تعامل با ادارات و سازمان‌های دولتی مختلف عمل و فرایند دریافت مجوزها، تأییدیه‌ها و پشتیبانی‌های لازم را تسهیل می‌کند. هدف دولت با دیجیتالی‌کردن فرایند صدور مجوز، کاهش تشریفات اداری، به حداقل‌رساندن تأخیر‌ها و بهبود سهولت کلی کسب‌و‌کار در ایران است. علاوه بر این، شناسه منحصر‌به‌فرد اختصاص داده شده به هر دارنده مجوز الکترونیکی به عنوان وسیله‌ای برای احراز هویت عمل می‌کند و دولت را قادر می‌سازد مشاغل و افراد واقعی فعال را در بازار تأیید کند. این رویکرد نه تنها به مبارزه با کلاهبرداری و سرقت هویت در بازار کمک، بلکه راه را برای حمایت هدفمند دولت برای دارندگان مجوز واجد شرایط هموار می‌کند. 
وی ادامه داد: یکی دیگر از جنبه‌های مهم تبدیل مجوز‌های کاغذی به الکترونیک، نقش آن در شناسایی فعالان اقتصادی شفاف و مولد و در عین حال جلوگیری از شکل‌گیری و گسترش اقتصاد زیرزمینی است. با الکترونیکی‌کردن مجوزها، دولت می‌تواند بر رفتار دارندگان مجوز نظارت و تجزیه و تحلیل و هرگونه فعالیت غیرقانونی را کشف کند. این امر به ارتقای زمین بازی برابر برای همه بازیگران اقتصادی، تضمین رقابت عادلانه و پرورش فرهنگ تبعیت از قوانین و مقررات کمک خواهد کرد. تبدیل مجوز‌های کاغذی به الکترونیک نقش مهمی در جلوگیری از قاچاق کالا و فعالیت در بخش‌های غیررسمی اقتصاد خواهد داشت. با شناسایی فعالان واقعی اقتصاد از طریق پروژه تبدیل مجوز‌های کاغذی به الکترونیک، دولت می‌تواند به طور مؤثر بر کسب‌و‌کار‌ها نظارت داشته باشد که این امر به مهار فعالیت‌های غیرقانونی، کاهش قاچاق و محافظت از تولید ملی در برابر رقابت ناعادلانه کمک می‌کند. 
اقبالی با اشاره به امکان حمایت هدفمند از دارندگان مجوز‌های الکترونیک و فعالان واقعی اقتصاد با پروژه تبدیل مجوز‌های کاغذی به الکترونیک اظهار کرد: پروژه تبدیل مجوز‌های کاغذی به الکترونیک، دولت را قادر می‌سازد حمایت‌های جدیدی را به بخش‌های شفاف و مولد اقتصاد اختصاص و در نتیجه رقابت‌پذیری تولید واقعی و سرمایه‌گذاری قانونی را افزایش دهد. با استفاده از شناسه منحصربه‌فرد اختصاص داده‌شده به هر دارنده مجوز، دولت می‌تواند یارانه‌ها، مشوق‌ها و منابع را برای آن دسته از مشاغل و افرادی که تعهد به رعایت، پایداری و نوآوری نشان می‌دهند، هدف قرار دهد. این امر به ایجاد فضای کسب‌و‌کار مطلوب، جذب سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی در ایران کمک می‌کند. 
این کارشناس اقتصادی در پایان تأکید کرد: تبدیل مجوز‌های کاغذی به مجوز‌های الکترونیکی با شناسه منحصربه‌فرد نشان‌دهنده گامی رو به جلو در تلاش‌های ایران برای نوسازی اقتصاد، تقویت حکمرانی و حمایت از فعالان اقتصادی است. با تبدیل مجوز‌های کاغذی به الکترونیک، دولت راه را برای حمایت از فعالان واقعی اقتصاد و ایجاد محیط تجاری کارآمد، شفاف و رقابتی هموار می‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار