کد خبر: 1220369
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۴
دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی ( CSTO ) گفت: با وجود اظهارات نگران‌کننده برخی نخبگان ارمنی، به متانت سیاسی رهبری ایروان امیدوار هستیم و ارمنستان،‌ همچنان متحد این سازمان باقی خواهد ماند.

جوان آنلاین: امانگالی تاسماگامبتوف روز سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ در گفت و گو با خبرگزاری روسی تاس افزود: اینکه برخی رویدادها و ابراز احساسات نخبگان ارمنستان باعث نگرانی می شود را نمی‌توان کتمان کرد اما ما امیدواریم که متانت سیاسی رهبری سیاسی ارمنستان منجر به ارزیابی متوازن از چشم انداز اجرای سناریوهای مختلف در رابطه با این سازمان شود.
وی ادامه داد: من می‌خواهم تأکید کنم که ارمنستان متحد ما باقی می ماند، همه تعهدات موجود همچنان به قوت خود باقی می‌مانند.

به گزارش ایرنا، پیش از این، نخست وزیر ارمنستان در مصاحبه با فرانس ۲۴ گفته بود که ایروان مشارکت در سازمان پیمان امنیت جمعی را به حالت تعلیق درآورده است. او همچنین در نشست اخیر سران سازمان پیمان امنیت جمعی در مینسک شرکت نکرد. دیمیتری پسکوف سخنگوی دفتر رئیس جمهور روسیه گفت:‌ مسکو به تماس های خود با ایروان برای شفاف سازی اظهارات پاشینیان ادامه می‌دهد.

شرط پیشینیان برای تداوم حضور ارمنستان در پیمان امنیت جمعی

در همین حال،‌ نخست‌وزیر ارمنستان سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: اگر سازمان پیمان امنیت جمعی به این سوال پاسخ دهد که چه چیزی را به عنوان سرزمین مستقل ارمنستان در نظر می گیرد و این پاسخ با ایده های طرف ارمنی مطابقت داشت، به این معنی است که مسائل بین ارمنستان و آن سازمان حل و فصل شده است؛ در غیر این صورت، ارمنستان از سازمان پیمان امنیت جمعی خارج خواهد شد. اینکه چه زمانی این خروج اتفاق خواهد افتاد، نمی توانم بگویم.

به گزارش آرمن‌پرس، نیکول پاشینیان در عین حال به کاهش سطح مشارکت ارمنستان در سازمان پیمان امنیت جمعی اشاره کرد و گفت:‌ ایروان عملاً فعالیت های خود را در سازمان پیمان امنیت جمعی به حالت تعلیق درآورده است؛ این تصمیم و موضع سیاسی دولت است که نباید با فرآیندهای قانونی اشتباه گرفته شود.

وی یادآور شد: ارمنستان در جلسات ساختار شرکت نمی کند، نماینده دائمی در سازمان پیمان امنیت جمعی ندارد، از سهمیه خود برای تعیین معاون دبیرکل استفاده نمی‌کند، درباره اسناد منتشر شده در سازمان پیمان امنیت جمعی اظهار نظر نمی‌کند.

پاشینیان گفت: تصمیمات و مواضع سیاسی نباید با فرآیندهای قانونی اشتباه گرفته شود. بله، ما در واقع فعالیت های خود را در سازمان پیمان امنیت جمعی متوقف کرده ایم.

وی با بیان اینکه تا چه حد موضع طرف ارمنی در قبال سازمان پیمان امنیت جمعی صادقانه، منصفانه و از نظر اخلاقی درست است، تاکید کرد: درخواست و مطالبه جمهوری ارمنستان از سازمان پیمان امنیت جمعی این است که مشخص شود حوزه مسئولیت این ساختار در جمهوری ارمنستان چیست.

نخست وزیر ارمنستان گفت: ما مشکلی در رابطه با سازمان پیمان امنیت جمعی ایجاد نکردیم. همه مشکلات از زمانی ایجاد شد که ما این سوال را مطرح کردیم که حوزه مسئولیت سازمان پیمان امنیت جمعی در جمهوری ارمنستان چیست و پاسخی برای آن سوال دریافت نکردیم.

وی خاطرنشان کرد که ارمنستان طی گفتگوهای مختلف موضع بسیار روشنی از سازمان پیمان امنیت جمعی و شرکای آن در فدراسیون روسیه دریافت کرد که جایی برای اختلاف نظر و تفسیر نادرست باقی نمی گذارد، قلمرو حاکمیتی جمهوری ارمنستان برای آنها خط قرمز است. با این حال، در ماه می ۲۰۲۱، نوامبر ۲۰۲۱، و همچنین در سپتامبر ۲۰۲۲، اتفاقاتی رخ داد که از آن خط قرمز عبور کرد، در حالی که مراحل ذکر شده در منشور سازمان پیمان امنیت جمعی و رویه ثبت موقعیت های بحرانی دنبال نشد.

سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) یک ائتلاف نظامی بین دولتی در منطقه اوراسیا است که در سال ۱۹۹۲ در تاشکند ازبکستان به امضا رسید. ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان این پیمان را امضا کردند.
این پیمان ۱۸ سپتامبر ۲۰۰۳ (شهریور ۱۳۸۲) در راستای اجرایی شدن تصمیم سران دولت‌های عضو به یک سازمان منطقه ای بین المللی تبدیل شد که مقر آن در مسکو قرار دارد.

هدف اصلی این سازمان، تعدیل و تعمیق همکاری های نظامی ـ سیاسی، توسعه ساختارهای چند جانبه، فرایندهای همکاری برای تضمین امنیت ملی کشورهای عضو بر پایه مبانی مشترک و کمک رسانی شامل کمک های نظامی به کشورهای عضو است که قربانی خشونت شده‌اند، عنوان شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار