کد خبر: 1216403
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
محمد معین

جوان آنلاین: حاشیه‌های «کوروش کمپانی» گویا پایانی ندارد، تازه‌ترین جنجال این فروشگاه به «کلاهبرداری حدود ۲‌هزار‌میلیارد تومانی» معروف شده است؛ داستانی که یک سر آن را افراد موسوم به «سلبریتی‌ها» تشکیل می‌دهند، چه آنکه با تبلیغات رنگارنگ مردم را به خرید از این فروشگاه تشویق کردند و سرانجام سلبریتی‌ها و فروشنده‌ها سود‌های کلان به جیب زدند و حالا مردمی مانده‌اند که سرشان کلاه رفته است؛ نه به آیفون رسیده‌اند و نه دست‌شان به کلاهبردار فراری می‌رسد! سلبریتی‌ها نیز در سکوت فرو رفته‌اند و شاید سرگرم خرج پول‌هایی هستند که با کلاهبرداری از مردم به دست آمده است!
 
به گفته کارشناسان حقوقی، افراد مشهور نمی‌توانند از صدمه‌ای که به نوعی با تبلیغات آن‌ها به مردم زده شده است، شانه خالی کنند، چون همه کسانی که تبلیغات کرده‌اند، در این ماجرا مسئولیت حقوقی دارند. مسئولیت حقوقی یعنی می‌شود به طرفیت آن‌ها هم دادخواست داد و یک راه آن است که می‌توان سلبریتی‌ها یا صداوسیما را به علت واردکردن ضرر و زیان و بابت مسئولیت مدنی، تعقیب حقوقی کرد. به اعتقاد آن‌ها سلبریتی‌ها و تبلیغات‌کنندگانی را که باعث ضرر و زیان به مردم و خریداران شده‌اند، می‌شود به دادگاه کشید و از آن‌ها خسارت گرفت. 
 کلاهبرداری به شیوه «پانزی»
برخی از مردم فریب خورده و به کالای مورد علاقه نیز دست نیافته‌اند و از این به بعد هم باید در مراجع قضایی دنبال حقوق از دست رفته خود باشند، در این میان کلاهبردار با وعده‌های رنگی، اما پوشالی توانسته با ارزان‌فروشی یک کالای گران‌قیمت سود زیادی را کسب کند که البته این دست از کلاهبرداری‌ها تازه نیست و هر چند وقت یک بار چنین کلاهبرداری‌هایی رسانه‌ای می‌شود که این بار در تلفن همراه بوده است. 
شیوه‌ای که این کلاهبردار از آن استفاده کرده است، به کلاهبرداری «پانزی» معروف است، البته طرح پانزی یک طرح سرمایه‌گذاری با وعده بازگشت سرمایه سریع و زیاد برای سرمایه‌گذاران اولیه است. در واقع این طرح نوعی کلاهبرداری است که در آن کلاهبرداران وعده بازگشت سرمایه و سود زیاد و سریع را به سرمایه‌گذاران می‌دهند. این کلاهبردار برای جلب نظر عده‌ای به شیوه‌های تبلیغاتی هم متوسل شده است که از جمله آن استفاده از افراد مشهور بلاگرها، فوتبالیست‌ها و هنرپیشه‌هاست تا نظر آن عده را برای سرمایه‌گذاری و خرید گوشی ارزان‌تر بفریبد. 
این شرکت از ابتدا با استفاده از تبلیغ افراد مشهور ادعا کرده است گوشی آیفون ۱۳ را که در بازار داخلی خود کشور تولیدکننده‌اش یعنی چین ۲۰ میلیون تومان تمام می‌شود و در بازار ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان فروش می‌رود، ۲۰‌میلیون تومان یعنی به قیمت همان کشور مبدأ بعد از یک ماه تا ۴۵ روز به دست مشتریان برساند. به گفته رسانه‌ها این فروشگاه به گونه‌ای قرارداد‌های خود را تنظیم می‌کرده است که در صورت تأخیر هم با اتهام روبه‌رو نشود و این کار جذب سرمایه را نه در چند روز بلکه در ۱۰ ماه انجام داده و این تأخیر برای جلب مشتریان و جلب اعتماد آن‌ها از طریق تبلیغ بوده است. 
به گفته کارشناسان این شرکت با نحوه تبلیغات که ابزار مؤثری است، آشنا بوده و از این ابزار به نفع خود به درستی بهره برده است، از این رو با زیرکی توانسته است پای افراد مشهور را به این موضوع باز کند و از طریق این افراد به مشتریان خود القا کند شرکت معتبری است. 
 بی‌توجهی به هشدار‌ها 
گفته می‌شود پیش از این برخی رسانه‌ها از قول ناظران بازار درباره شائبه کلاهبرداری فروش آیفون آن هم به نصف قیمت هشدار داده و اعلام کرده بودند این نوع جذب سرمایه بوی کلاهبرداری می‌دهد، اما طمع سود بیشتر باعث شده است، عده‌ای فریب این فروشگاه را بخورند. یکی از خبرگزاری‌ها در این باره از قول ناظران بازار نوشته است: «شرکت مذکور روش «شرکت‌های پانزی» را در پیش گرفته است. به این صورت که با یک سرمایه گسترده فعالیت خود را شکل می‌دهند و با دریافت پول از مردم، به وعده‌های قبلی خود ترتیب اثر می‌دهند و این روش را تا آنجا ادامه می‌دهند که با کمبود ورود سرمایه از سوی مردم مواجه شوند.»
 به گفته کارشناسان، امروزه اکثر شرکت‌هایی که به درستی هم فعالیت می‌کنند، از روش پانزی استفاده می‌کنند، البته کم نیستند از این دسته شرکت‌ها که در شبکه‌های خارجی مانند ایسنتاگرام فعال هستند که این نوع فعالیت در بخش کفش، لباس و لوازم خانگی است و با معرفی کالا‌ها در صفحه خود از کاربران می‌خواهند قیمت کالا را پیش از تحویل کالا پرداخت کنند و طی مدت دو ماه آن‌ها آن کالا را از کشور‌های دیگر وارد می‌کنند و به دست آن‌ها می‌رسانند. 
در حال حاضر پلیس امنیت پیگیر تخلفات فروشگاه «کوروش کمپانی» است و پرونده قضایی در این مورد تشکیل شده است و عده‌ای دستگیر شده‌اند، همچنین فروشگاه پلمب شده است. به گفته کارشناسان، طرح‌های پانزی خصوصیات مشترکی دارند که می‌توانند مانند هشداردهنده باشند. وقتی حساسیت بیشتری درباره این هشدار‌ها داشته باشید و نشانه‌های مختلف را با هوشیاری بررسی کنید، به راحتی می‌توانید کلاهبرداری را که از شیوه پانزی بهره می‌برد و وعده نرخ بازگشت سرمایه بالا و بدون ریسک را به مشتریان خود می‌دهد، تشخیص دهید.
باید گفت هیچ طرح سرمایه‌گذاری کوچک یا بزرگ بدون ریسک نیست. هر چقدر امکان سودآوری یک طرح بیشتر باشد، بدون شک ریسک آن هم بالاتر می‌رود، بنابراین هرگاه طرحی را به شما معرفی کردند که ضمانت سود بالا و بدون ریسک داشت، حتماً به آن شک کنید. یک طرح سرمایه‌گذاری درست، در هر زمینه‌ای که باشد همواره فرازونشیب‌های مختلفی تجربه می‌کند. تقریباً می‌توان گفت محال است وارد نوعی سرمایه‌گذاری شوید که همیشه روی شیب صعودی حرکت کند و به شما سود دهد. هرگاه متوجه شدید، یک پروژه بدون توجه به شرایط بازار، به صورت مداوم روند مثبتی را تجربه می‌کند، در سرمایه‌گذاری در آن تردید کنید. رسمی‌بودن و ثبت‌شدن یک طرح می‌تواند درصد اطمینان قابل قبولی درباره صحت آن به شما بدهد. اگر گردانندگان یک پروژه حاضر به معرفی خود نبودند و از هویت جعلی استفاده کردند، به پروژه شک کنید، (البته هر چند این مورد ثبت رسمی بود، ولی دیگر موارد را دارا نبوده است.) هر سرمایه‌گذاری یا هر طرحی که دنبال سرمایه‌گذار می‌گردد، باید یک هدف مشخص و تعریف‌شده داشته باشد. مادامی که یک پروژه و هدف آن را کامل متوجه نشده‌اید، سرمایه‌گذاری در آن یک اشتباه است و می‌تواند تله‌ای برای به دام انداختن سرمایه‌های شما در طرح پانزی باشد. نقد‌شوندگی در سرمایه‌گذاری بسیار مهم است. در واقع یک پروژه سرمایه‌گذاری هر چقدر نقدشوندگی بالایی داشته باشد، اعتبار بیشتری هم دارد. در یک پروژه معتبر، شما قاعدتاً نباید برای نقد کردن سرمایه خود دچار مشکل شوید. اگر با وعده بازدهی بیشتر، پروژه مانع نقدشدن دارایی‌تان شد، احتمالاً در دام یک طرح پانزی افتاده‌اید. 
حالا که داستان «کوروش کمپانی» داغ است، باید همه تبلیغ‌کننده‌های این کلاهبرداری پاسخگو باشند تا حداقل این موضوع روشن شود که اگر یک سلبریتی موضوعی را تبلیغ می‌کند، الزاماً قابل اعتماد نیست و باید از این مرحله عبور کنیم که تبلیغ یک سلبریتی «اعتبار» تلقی می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار