کد خبر: 1192979
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰

عمادالدین باقی طی نامه‌ای که در اختیار «جوان» قرار داده‌است، نسبت به جنایات خلاف حقوق بین‌الملل اسرائیل به کمیساریای عالی حقوق بشر هشدار داد. رونوشتی از این نامه در اختیار فرانچسکا البانیز، گزارشگر ویژه امور فلسطین قرار گرفته‌است.
عمادالدین باقی، خطاب به فولکر تورک، کمیساریای عالی حقوق بشر نوشت: با گذشت بیش از ۷۰ سال از انتشار اعلامیه جهانی حقوق بشر بیش از هر زمان دیگری از بهبود وضعیت حقوق بشر مأیوس شده‌ام، زیرا رفتار‌های دوگانه در زمینه تروریسم و حقوق بشر و جابه‌جا کردن ظالم و مظلوم توسط دولت‌ها به یک رویه جهانی تبدیل شده و بدتر از همه رفتار‌های دوگانه دولت‌های امریکا و اروپا، ممنوعیت تجمعات مسالمت آمیز در اعتراض به نسل کشی اسرائیل و اخراج خبرنگاران گاردین و بی بی سی است.
در بخش دیگری از نامه باقی آمده‌است: اکنون حکومتی که قتل عام دیریاسین و صبرا و شتیلا را در کارنامه خود دارد و از آغاز پیدایش تا همین امروز در برابر صد‌ها بیانیه و قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل، شورای امنیت و نهاد‌های بین‌المللی حقوق بشر مبنی بر توقف شهرک سازی‌ها، اشغالگری‌ها و خشونت علیه فلسطینی‌ها (که فقط مجمع عمومی سازمان ملل از سال ۲۰۱۵ به این سو ۱۴۰ قطعنامه علیه اسرائیل صادر کرده) بی اعتنایی و دهن کجی می‌کند و فلسطینی‌ها را وادار به رفتار‌های عصبی می‌نماید و بعد همان رفتار‌ها را مستمسک بمباران‌شان قرار می‌دهد. غزه را که به زندان بزرگی توسط اسرائیل تبدیل شده‌است جلوی چشم جهانیان به خاک و خون کشیده می‌شود و صد‌ها هزار نفر را کوچ اجباری می‌دهد که طبق اسناد بین‌المللی، پاکسازی قومی مصداق روشن ژنوسید است. دولت اسرائیل برای همه مردم خاورمیانه هم شاخ و شانه می‌کشد و هیچ‌کس جلودارش نیست، تن به صلح نمی‌دهد و مقابله به مثل هم متهم به گسترش جنگ می‌شود.
باقی تصریح کرده‌است: این نگرانی وجود دارد که اگر روند جهانی به همین‌گونه باشد، حقوق بشر به موزه تاریخ سپرده می‌شود. حقوق بشر به آموزه‌های خوبی روی کاغذ و به یک تشریفات بی‌اثر «ابراز نگرانی» صرف بدل شده که گوش ناقضان حقوق بشر به آن عادت کرده و در حد وزوز مزاحم پشه به آن می‌نگرند و کار خود را می‌کنند.
وی در پایان تصریح کرده‌است: مدافعان حقوق بشر باید از سطح اعتراضات زبانی فراتر رفته و درباره مکانیسم‌های عملی مقابله با نقض حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بیشتر بیندیشند، باید حرکت‌های عملی و مؤثر اعتراضی تدارک ببینند وخواهان محاکمه رژیم اسرائیل و افرادی، چون نتانیاهو باشند. دولت‌ها سفیر رژیمی را که نسل کشی کرده و به دنیا دهن‌کجی می‌کند، اخراج کنند و در تدارک تحریم‌ها و محرومیت‌های سخت و مؤثر به ویژه از سوی جامعه مدنی علیه رژیم اسرائیل و هر سازمان یا رژیم جنگ‌طلب دیگر بیفتند یا بپذیرند که این آموزه‌ها فقط سرود‌هایی برای به خلسه بردن جهانیان و احساس رفع تکلیف است و بس.
گفتنی است رونوشتی از این نامه در اختیار فرانچسکا البانیز، گزارشگر ویژه امور فلسطین قرار گرفته‌است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار