کد خبر: 1189064
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۵
پولیتیکو در گزارشی به نگرانی اروپا در رابطه با بازگشت احتمالی ترامپ به قدرت نوشته و افزوده برای رهبران اروپایی بازگشت او به یک کابوس در بیداری تبدیل شده است.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، این موضوع که ترامپ می‌خواهد مجددا در سال ۲۰۲۴ به کاخ سفید بازگردد برای اروپایی‌ها که تحت تاثیر سیاست‌های خصمانه رئیس‌جمهور سابق آمریکا طی چهار سال متحمل هزینه‌های سنگینی شدند و امیدوار بودند دیگر مجبور نباشند حتی به او فکر کنند، شبیه کابوس است.

به نوشته «پولیتیکو»، اوایل سال ۲۰۱۶ زمانی که یک روزنامه‌نگار از سفارتخانه‌ها و اندیشکده‌های اروپایی در مورد ترامپ سوال پرسید، چند مقام با غرور ادعا کردند که این سوال ارزش پاسخ دادن هم ندارد، چرا که به باور آن‌ها ترامپ شانسی برای پیروزی در انتخابات نداشت.

شرایط در سال ۲۰۲۳ دیگر آنطور نیست و اروپایی‌ها کاملا از احتمال بازگشت ترامپ آگاه هستند و اکثر مقامات سیاسی در این رابطه صحبت‌هایی هم کرده‌اند. در این رابطه، «فرانسوا اولاند» رئیس جمهور سابق فرانسه عنوان کرده است: «اروپا باید برای رویارویی با هر موقعیتی که مربوط به نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌شود، آماده باشد».

به اعتقاد اولاند، ترامپ دوباره می‌تواند رئیس‌جمهور آمریکا شود حتی اگر امروز با مشکلات قانونی زیادی روبرو باشد. وی گفته آنچه اروپا باید خودش را برای آن آماده سازد، فاصله گرفتن ایالات متحده از امور اروپا و از هم گسیختگی احتمالی اتحاد فراآتلانتیک خواهد بود.

به گزارش پولیتیکو، چند دیپلمات اروپایی دیگر هم این نظرات را تایید کرده‌اند و معتقدند اتحادیه اروپا باید برای هر نتیجه احتمالی، برنامه‌ریزی کرده و از تکرار وضعیت پیش آمده در سال ۲۰۱۶، که این اتحادیه نه برای برگزیت آماده بود و نه برای آمدن ترامپ اجتناب کند.

دیپلمات دیگری در پاسخ به این سوال که آیا ریاست جمهوری دوره دوم ترامپ می‌تواند متفاوت از دوره اولش باشد، عنوان کرده که اروپا باید خود را برای بدترین اتفاقات آماده کند. این دیپلمات اروپایی به سوابق ترامپ در زمینه نحوه رفتارش با مردم و خیانت‌هایی که مرتکب شده، اشاره کرده و می‌گوید بعید به نظر می‌رسد کسی به دنبال همکاری با ترامپ باشد و دولت احتمالی وی بتواند تیم قدرتمندی را تشکیل دهد.

وبسایت آمریکایی پولیتیکو می‌نویسد: موضوع دیگری که مقامات اروپایی در مورد آن نگران هستند و به اعتقاد آن‌ها می‌تواند خطرناک باشد، ایجاد احساس شکست ناپذیری در ترامپ است. آن‌ها به سوابق ترامپ اشاره کرده و می‌گویند، اگر ترامپ پس از دو بار استیضاح شدن، داشتن چندین سابقه کیفری در دادگاه‌ها باز هم در انتخابات پیروز شود، قطعا در رفتار و عملکرد آینده خود محدودیتی احساس نخواهد کرد.

دورنمای بازگشت ترامپ به ویژه برای آلمانی که هدف مکرر حملات وی قرار گرفته، بسیار آزار دهنده است. سیاستمداران آلمانی که برای انتخابات وی در سال ۲۰۱۶ هرگز آماده نبودند، اکنون در تلاش هستند تا اشتباه مشابهی را تکرار نکنند. از این رو «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان اخیرا به تگزاس سفر کرد، جایی که وی با «گرگ ابوت» فرماندار جمهوری‌خواه این ایالت دیدار کرد.

در همین رابطه، «نوربرت روتگن» عضو ارشد پارلمان آلمان هم گفته است: دولت فدرال آلمان باید هر چه سریع‌تر با شرکای اروپایی خود جهت توسعه یک سیاست دفاعی مستقل همکاری کند. وی افزود: متاسفانه من هیچ نشانه‌ای از این ابتکار در دولت نمی‌بینم.

در مقابل، «یاچک ساریوس ولسکی» قانون‌گذار اروپایی در حزب قانون و عدالت لهستان گفته که از انتخاب مجدد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا استقبال خواهد کرد. وی گفته تجربه این کشور در دوران ریاست جمهوری ترامپ بسیار خوب بود و «ما پیشرفت‌های خوبی در زمینه حضور نیرو‌های آمریکایی در لهستان داشتیم».

به نوشته پولیتیکو، «در همین حال، چند مقام اروپایی بر تلاش‌هایی که قبلا از سوی دولت‌های اتحادیه اروپا برای تقویت استقلال استراتژیک این قاره انجام شده، تاکید کردند. حتی تولید مهمات و تسلیحات در قاره اروپا به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده و گفته می‌شود روند ارسال تسلیحات اروپا به اوکراین از آمریکا هم پیشی گرفته است».

در همین رابطه، «توماس هندریک ایلوس» رئیس جمهور پیشین استونی گفته است: اروپایی‌ها بیش از تصورات مردم، کار‌هایی را انجام داده‌اند. کافی است به میزان تسلیحات اروپایی در میدان نبرد اوکراین نگاه کنید تا متوجه این موضوع شوید.

این رسانه آمریکایی می‌نویسد: اروپا به خوبی متوجه این موضوع شده که تفاوت بزرگی بین هزینه‌های بیشتر برای حوزه دفاعی و آماده سازی جدی برای چالش‌هایی که ترامپ می‌تواند برای اروپا ایجاد کند، وجود دارد. به ویژه اگر وی تلاش کند تا به وعده‌اش برای دستیابی به توافق با پوتین جهت پایان دادن به جنگ در اوکراین عمل کند. چنین حرکتی از سوی ترامپ نه تنها اوکراین را تحت فشار قرار می‌دهد بلکه حتی برای قدرت‌های اروپایی نیز تحقیر آمیز خواهد بود.

«فرانسوا هایسبرگ» مشاور ارشد اروپا در موسسه مطالعات امنیتی می‌گوید: در چنین شرایطی، تصور آنکه اروپایی‌ها متحد اوکراین باقی بمانند، بسیار دشوار است. آن‌ها می‌توانند برای کمک به اوکراین تلاش کنند، اما ناگهان مقابل ایالات متحده قرار خواهند گرفت، چرا که ترامپ بر سر اوکراین با روسیه مذاکره خواهد کرد و این یک سناریوی سیاه محسوب می‌شود.

به نوشته این گزارش، «ترامپِ مجدد روی کار آمده در سال ۲۰۲۴ می‌تواند هر کاری انجام دهد، حتی خروج از ناتو. همانطور که در سال ۲۰۱۸، طرح خروج واشنگتن از ناتو را مطرح کرد. این موضوع می‌تواند چشم‌اندازی وحشتناک برای اروپایی باشد که بیش از ۷۸ سال است به پیمان امنیتی ایالات متحده تکیه کرده و اکنون در صورت خروج ترامپ از ناتو، با سوالات بسیار بزرگ و دلهره آوری در مورد چگونگی سازماندهی مجدد یک اتحاد امنیتی مواجه خواهد شد. ضمن اینکه برهم خوردن روابط ترانس آتلانتیک از سوی ترامپ هم می‌تواند شکاف دیگری را در ساختار امنیتی اروپا ایجاد کند. برای رهبران اروپا بازگشت احتمالی ترامپ به قدرت به یک کابوس در بیداری تبدیل شده، آن‌ها می‌بینند که وقوع آن بسیار نزدیک است، اما به نظر نمی‌رسد کاری در مورد آن انجام دهند».

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار