کد خبر: 1177026
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴
داده‌های اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که میانگین دمای سطح اقیانوس‌های جهان در هفته گذشته رکورد زده و به ۲۰.۹۶ درجه سانتیگراد رسیده است.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، داده‌های اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که میانگین دمای سطح اقیانوس‌های جهان در هفته گذشته رکورد زده و به ۲۰.۹۶ درجه سانتیگراد (سلسیوس) رسیده است. حالا محققان نگرانند که این اتفاق بر اقلیم دیگر بخش‌های دنیا و اکوسیستم‌های دریایی هم اثر بگذارد. به گزارش Phys.org، داده‌های رصدخانه اقلیمی اتحادیه اروپا از ثبت میانگین دمای ۲۰.۹۶ درجه‌ای در تاریخ ۳۰ ژوئیه (۸ مردادماه) خبر می‌دهد. البته در این نمونه‌گیری از دمای سطحی آب‌های مناطق قطبی صرف‌نظر شده است. رکورد قبلی با ۲۰.۹۵ درجه به سال ۲۰۱۶ برمی‌گشت.

دانشمندان می‌گویند اقیانوس‌ها حدود ۹۰ درصد گرمای مازاد تولیدشده توسط فعالیت‌های انسانی را جذب کرده‌اند، اما به‌نظر می‌رسد که از ماه آوریل (فروردین) تاکنون میانگین دمای اقیانوس‌ها هر ماه رو به افزایش بوده است. در گذشته، سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا نیز از روند مشابهی در افزایش دمای سطحی اقیانوس‌ها خبر داده بود.

گرم شدن آب اقیانوس‌ها می‌تواند به مرگ آبزیان، رویدادهای شدید آب و هوایی بیشتر و بالا آمدن سطح دریاها منجر شود. آب گرمتر همچنین ظرفیت کمتری برای جذب گازهای گلخانه‌ای خواهد داشت.

گرم‌تر شدن اقیانوس‌ها منجر به وقوع بارش‌های شدید و توفان‌های شدیدتر می‌شود. در نتیجه خطر جاری شدن سیلاب‌های مهیب‌تر افزایش پیدا می‌کند. آب اقیانوس وقتی حرارت ببیند حجم بیشتری پیدا می‌کند و ورقه‌های یخی و عظیم شمالگان و گرینلند را ذوب می‌کند؛ ورقه‌هایی که در مجموع سالی یک هزار میلیارد تن یخ از دست می‌دهند. این دو روند در کنار یکدیگر منجر به افزایش سطح آب دریاها می‌شود.

اقیانوس‌ها نزدیک به یک‌سوم دی اکسید کربنی را که بر اثر اقدامات انسان منتشر می‌شوند، جذب می‌کنند؛ روندی که منجر به سفید شدن صخره‌های مرجانی می‌شود. صخره‌های مرجانی خانه یک چهارم جانداران دریایی هستند و مواد غذایی بیش از ۵۰۰ میلیون نفر در جهان را تأمین می‌کند. سفید شدن مرجان‌ها، جان برخی از گونه‌های ماهی‌ها را تهدید می‌کند.

اقیانوس‌ها بیشترین گرمای اضافی را متحمل شده‌اند. بیش از ۹۰درصد از گرمایی که درسال‌های گذشته انباشته شده به وسیله اقیانوس‌ها جذب شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار