کد خبر: 1164822
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۵
تصویر منتشر‌شده از نامه حبیب ایل‌بیگی، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی که خطاب به سیدغلامرضا موسوی، رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران منتشر شده حکایت از تلاش سازمان سینمایی برای برخورد با رفتار‌های هنجار‌شکنانه برخی از بازیگران دارد.
هادی عسگری

به دنبال کشف حجاب چند بازیگر سینما و حضور بدون حجاب شرعی آنان در محافل عمومی، که بعضاً با هشدار‌ها و برخورد‌های قضایی نیز همراه بوده‌است، سازمان سینمایی در یک اخطار جدی نسبت به عواقب حضور این افراد در پروژه‌های سینمایی هشدار داد.
پس از چند بار تذکر محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی نسبت به کشف حجاب بازیگران، این‌بار معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در نامه‌ای که تصویر آن در رسانه‌ها منتشر شده‌است، نسبت به عواقب حضور بازیگران کشف حجاب کرده در فیلم‌های سینمایی هشدار داد که نشان می‌دهد برای نخستین‌بار مجازات‌هایی برای سرپیچی از این تصمیم در نظر گرفته شده‌است.
ایل‌بیگی در نامه‌اش خطاب به اتحادیه تهیه‌کنندگان نوشته‌است: «تهیه‌کنندگان باید از به کارگیری عوامل و بازیگرانی که به انحای مختلف با هنجارشکنی و نادیده گرفتن قوانین کشور، مسئله‌ساز بوده‌اند (مثلاً کشف حجاب) اجتناب ورزند و در صورت هر‌گونه همکاری چنانچه هنگام اخذ پروانه نمایش با مشکل مواجه شوند، شخصاً مسئول بوده و باید پاسخگوی عملکرد خود و تبعات آن باشند.»
خزاعی در زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر، از بخشش بازیگران کشف حجاب کرده که حاضرند دوباره با حجاب در جلوی دوربین حاضر شوند و فیلم بازی کنند، خبر داده و راه بازگشت را برای آن‌ها باز گذاشته‌بود. با این حال اصرار برخی از بازیگران زن فعال و بازنشسته سینما بر کشف حجاب در اماکن عمومی، گویا سازمان سینمایی را مجاب کرده‌است تا با استفاده از اهرم‌هایی که در اختیار دارد، فضا را برای سوء‌استفاده این‌گونه افراد نامساعد کند.
هزینه‌های چند میلیارد تومانی تولید فیلم‌های سینمایی، برای تهیه‌کنندگان آنقدر سنگین است که ریسک اکران‌نشدن فیلم را با بازی بازیگران کشف حجاب کرده، بالا ببرند. از سوی دیگر جریمه‌هایی که قوه قضائیه برای برخی از بازیگران به دلیل حضور بی‌حجاب در سطح جامعه در نظر گرفته‌است، به تنهایی باعث نشده که آن‌ها از رفتار خود عقب‌نشینی کنند! یا حداقل در کوتاه‌مدت نشانه‌ای از تغییر وضعیت آن‌ها دیده نشده‌است. در این شرایط، اقدام قاطع سازمان سینمایی در مقابل یک ولنگاری فرهنگی در حال تزاید، می‌تواند عاملی باز‌دارنده باشد. این اقدام با طرد و دور کردن افراد متخلف از جریان تولید، راه شهرت‌طلبی آن‌ها و حضورشان در رسانه‌ها را تنگ‌تر می‌کند.
سازمان سینمایی همچنین یک گام مهم برای کنترل جریان تولید غیر‌قانونی فیلم‌ها برداشته‌است. در نامه معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی به اتحادیه تهیه‌کنندگان سینما، بخش مهم دیگری نیز وجود دارد و آن الزام اخد مجوز از سازمان سینمایی پیش از هر گونه اقدام برای ساخت فیلم است. ایل‌بیگی در این نامه با تأکید بر اینکه «برخی از سینماگران بدون طی مسیر اخذ پروانه ساخت و بررسی‌های محتوایی، در رفتاری برخلاف ضوابط و مقررات و قوانین مربوطه اقدام به مراحل عملیاتی و پیش‌تولید و تبع آن، عقد قرارداد با عوامل و دست اندرکاران از جمله بازیگران، مدیران تولید و فیلمبرداران و پرداخت اقساط می‌کنند»، از تهیه‌کنندگان خواسته تا ابتدا پروانه ساخت بگیرند و همچنین به صنوف سینمایی تذکر داده‌است تا از همکاری با فیلم‌های فاقد پروانه ساخت و مجوز‌های قانونی پرهیز کنند.
نامه اخیر سازمان سینمایی نشان می‌دهد که بالاخره این سازمان به جای تلاش برای گفتار درمانی رفتار‌های غیر‌قانونی در سینما، از ابزار‌های قانونی که در اختیار دارد برای کنترل سینما استفاده خواهد کرد و تهدید‌هایی که می‌کند بیش از گذشته جنبه عملی دارد و می‌تواند برای قانون‌شکنان سنگین تمام شود. حال باید دید که آیا این چند بازیگر با به خطر افتادن محل درآمد و شهرت خود باز هم دست به قانون‌شکنی خواهند زد؟

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار