کد خبر: 1163343
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۰
مدیرکل دفتر توسعه انرژی‌های مقیاس‌کوچک در گفتگو با «جوان» مطرح کرد
قرار است روی سقف مدارس پنل‌های خورشیدی نصب و با مجهز کردن آن‌ها برای استفاده از انرژی تجدیدپذیر چندین هدف دنبال شود، البته کارشناسان حوزه انرژی نسبت به این تصمیم خوش‌بین نیستند و می‌گویند که جنبه‌های فنی و مالی آن بررسی نشده است. به همین منظور «جوان» با جعفر محمدنژاد سیگارودی، مدیرکل دفتر توسعه انرژی‌های مقیاس کوچک گفتگو کرده است.

قرار است روی سقف مدارس پنل‌های خورشیدی نصب و با مجهز کردن آن‌ها برای استفاده از انرژی تجدیدپذیر چندین هدف دنبال شود، البته کارشناسان حوزه انرژی نسبت به این تصمیم خوش‌بین نیستند و می‌گویند که جنبه‌های فنی و مالی آن بررسی نشده است. به همین منظور «جوان» با جعفر محمدنژاد سیگارودی، مدیرکل دفتر توسعه انرژی‌های مقیاس کوچک گفتگو کرده است.

نقش سازمان ساتبا و هدف آن در تفاهم‌نامه چهارجانبه برای نصب پنل‌های خورشیدی در پشت بام برخی مدارس چیست؟
این تفاهم‌نامه دو هدف عمده را دنبال می‌کند؛ یکی در حوزه توسعه فرهنگ‌سازی برای ترویج توسعه و کاربرد انرژی تجدیدپذیر و همچنین بهره‌وری انرژی برق که این‌ها جزو مسئولیت‌های ساتبا است. از طرفی معتقدیم همه چیز باید از مدارس شروع شود چراکه بهترین فرصت برای فرهنگ‌سازی است، بنابراین با به نتیجه رسیدن این تفاهم‌نامه، دانش‌آموزان می‌توانند مزیت‌های بهره‌وری و استفاده از انرژی‌های تجدیذیر را با همکاری ما به عنوان متولی موضوع و نیز وزارت آموزش‌و‌پرورش به عنوان متولی آموزش کشور یاد بگیرند، کما اینکه این آموزش از مقطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم می‌تواند به دانش‌آموز ارائه شود که بعد‌ها در انتخاب رشته‌های کاربردی در دانشگاه به این موضوع و امر مهم و زیرساختی کشور توجه ویژه کند.
این تفاهم‌نامه می‌تواند هم هدایتگر باشد و هم همکاری تنگاتنگی را بین وزارت نیرو و به طور مشخص سازمان ساتبا با معاونت‌های مختلف در وزارت آموزش‌و‌پرورش شکل دهد. از سوی دیگر نیروگاه‌های خورشیدی پشت بام مدارس می‌تواند یک کارگاه عملی برای آموزش دانش‌آموزان باشد. سیستم این نیروگاه‌ها بسیار ساده است و قابلیت نصب بر پشت بام مدارس را دارد و، چون تولید برق خواهد کرد، بنابراین مانند یک کارگاه عملی و اجرایی است که متولیان امر آموزش در مدرسه می‌توانند مراحل نصب و فعالیت این نیروگاه‌ها را به دانش‌آموزان آموزش دهند که دانش‌آموزان هم با سیستم آن آشنا شوند و هم چگونگی کارکرد و نصب این نیروگاه‌ها را یاد بگیرند.

در حال حاضر مدارس مقاطع متوسطه هدف این تفاهم‌نامه هستند. آیا همه مدارس در مقاطع مختلف ظرفیت نصب پنل‌های خورشیدی را دارند؟
بله قطعاً. اعتقاد داریم موضوع آشنایی با انرژی‌های تجدیدپذیر حتی باید از مهدکودک‌ها و مقاطع ابتدایی آغاز شود و می‌تواند مدنظر همه مقاطع تحصیلی قرار بگیرد، اما از آنجا که معاونت آموزش متوسطه در این بخش پیشقدم شده است، نصب پنل‌های خورشیدی از مقاطع متوسطه آغاز خواهد شد.

متأسفانه در سالیان متمادی پیشرفت چندانی در حوزه تجدیدپذیر‌ها نداشتیم و برنامه‌هایی که برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر تعیین شده بود به سرانجام نرسیده است. چقدر می‌توان به تحقق اهداف این تفاهم‌نامه امیدوار بود؟
تفاهم‌نامه نصب پنل خورشیدی روی پشت بام مدارس چهارجانبه است و مشروط بر اینکه تعهدات هر چهار اعضا به چه شکلی اجرا شود، می‌توان به اجرایی شدن آن امید داشت یا اینکه ناامید شد. پیش‌بینی ما بر این است که از بابت اجرای تعهدات سازمان ساتبا عملاً مشکلی وجود ندارد و بحث خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر به صورت شفاف و روشن انجام خواهد شد. بدون شک به تعهد خرید تضمینی برق تجدیدپذیر به مدت ۲۰ سال با منابعی که پیش‌بینی کرده‌ایم، می‌توانیم عمل کنیم و اطمینان خاطر بدهیم که دغدغه‌ای از این بابت نخواهیم داشت. وزارت آموزش‌و‌پرورش قصد دارد با کمک سازمان نوسازی مدارس و همچنین خیرین مدرسه‌ساز وارد عمل می‌شود و منابع مالی مجهز کردن مدارس به پنل خورشیدی را تأمین کند. باید ببینیم که چه اتفاقی خواهد افتاد، البته ما در بعد فنی هم به آن‌ها کمک خواهیم کرد.

آیا همه جنبه‌های فنی و مالی این تفاهم‌نامه بررسی شده است؟
بخشی از تفاهم‌نامه برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر روی پشت بام مدارس به تأمین منابع مالی برمی‌گردد که از مسئولیت کلان سازمان ساتبا خارج است. ما جذابیت لازم را در مقررات و ضوابطی که می‌تواند به علاقه‌مندان در این بخش کمک کند تا سرمایه‌گذاری کنند، آماده کرده‌ایم و بخش قابل توجهی از اهداف حداکثری را که محقق شده است به سرانجام خواهیم رساند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار