کد خبر: 1156512
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۵
توافق ایران و روسیه در نشست مسکو
وزیر خارجه ایران در سفر به مسکو به منظور شرکت در نشست چهارجانبه وزرای خارجه، ضمن تأکید بر همراهی ایران در پیشبرد راهکار سیاسی حل بحران در روابط سوریه و ترکیه، بر لزوم خروج نیرو‌های امریکایی از خاک سوریه تأکید کرد. همتای روس وی نیز با اشاره به نقش امریکایی‌ها در بی‌ثبات کردن سوریه، دستیابی به نقشه راه را با هدف عادی‌سازی روابط آنکارا - دمشق خواستار شد.

نشست چهارجانبه وزرای خارجه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه با حضور حسین امیرعبداللهیان، سرگئی لاوروف، مولود چاووش‌اوغلو و فیصل المقداد روز چهار شنبه با دستور کار تحولات سوریه و رفع اختلافات بین آنکارا و دمشق برگزار شد. امیرعبداللهیان با استقبال از تصمیم اتحادیه عرب مبنی بر پذیرش بازگشت سوریه به این اتحادیه، از روند سیاسی حل موضوعات میان سوریه و ترکیه، حمایت کرد. امیرعبداللهیان همچنین گفت که تهران آمادگی دارد در راستای کمک به پیشبرد گفتگو‌ها به منظور عادی‌سازی روابط میان ترکیه و سوریه اقدام کند. وی در بدو ورود به مسکو تصریح کرد: «امیدواریم گام‌هایی که تاکنون برداشته شده و نشست‌هایی که قبل از این در سطح وزرای دفاع و کارشناسان ارشد ما برگزار شد بتواند منجر به این شود که در نشست روز چهار شنبه یک پیام قوی داده شود مبنی بر تمرکز ترکیه و سوریه بر راه‌حل سیاسی و عقب‌نشینی نیرو‌های نظامی و خروج نیرو‌های اشغالگر امریکا از مناطق شمال سوریه و در عین حال زمینه بازگشت ایمن و هر چه سریع‌تر آوارگان سوری به مناطق خودشان فراهم شود.»
فیصل مقداد نیز در این دیدار ضمن تأکید بر اهمیت حل و فصل سیاسی مسائل سوریه و ترکیه، اظهار داشت: «مهم‌ترین مسئله در این روند را خروج نیرو‌های ترکیه از اراضی سوریه به عنوان مانعی برای عادی‌سازی روابط و دستیابی به حل سایر موضوعات دستورکار سوریه و ترکیه می‌دانیم.»
وزیر خارجه ایران در جریان سخنرانی در نشست یاد شده با تأکید مجدد بر حمایت از راهکار سیاسی خاطرنشان کرد: «هدف‌گذاری باید به گونه‌ای صورت گیرد که جمهوری عربی سوریه بتواند حاکمیت ملی خود را بر سرتاسر خاک خود اعمال کند. همسایگان سوریه به ویژه ترکیه می‌توانند با این کشور همکاری کنند تا این امر در سراسر کشور اعمال شود، زیرا تحقق آن هم به نفع ثبات و امنیت کشور سوریه و هم در راستای امنیت و ثبات مرزی کشور‌های همسایه است. استقرار ارتش سوریه در مرز‌ها و تأمین مشترک امنیت با همسایگان، می‌تواند نگرانی‌های امنیتی آنکارا و سایر همسایگان را رفع و مانع فعالیت تروریست‌ها و جدایی‌طلبان شود و مقدمه برقراری روابط همسایگی و راهبردی میان دو طرف و زمینه خروج نیرو‌های نظامی ترکیه طبق جدول زمان‌بندی مورد توافق از مناطق مرزی مشترک با سوریه را فراهم آورد.
حمایت واشنگتن از داعش و ارتش آزاد
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هم روز چهار شنبه با مهم توصیف کردن این نشست گفت: «ما به طور مداوم برای رسیدن به این نتیجه پیش رفتیم. آغاز روند عادی‌سازی روابط ترکیه و سوریه تأثیر مثبتی بر وضعیت این منطقه و به طور کلی غرب آسیا دارد. روند عادی‌سازی روابط بین ترکیه و سوریه، فرصت‌های جدیدی را برای فرمت «آستانه» به منظور حل بحران سوریه باز می‌کند.»‌وزیر امور خارجه روسیه همچنین خواستار آماده‌سازی یک نقشه راه در قالب روند عادی‌سازی روابط بین آنکارا و دمشق شد. وی همچنین تصریح کرد: «نقشه راه حل و فصل مسائل سوریه باید برای نشست آتی ترکیه، سوریه، ایران و روسیه آماده و سپس به رؤسای جمهور این کشور‌ها ارائه شود.» لاوروف در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: «بر اساس اطلاعات ما، ایالات متحده امریکا حمایت از تشکیلات ارتش آزاد سوریه را با مشارکت شبه‌نظامیان داعش برای بی‌ثبات کردن اوضاع در این کشور آغاز کرده است.» وی خاطرنشان کرد: «در میان اخبار، چیزی که ما را نگران می‌کند، ورود ایالات متحده به قلب الرقه و تشکیل نیرو‌هایی است که ارکان اصلی آن را بقایای داعش تشکیل می‌دهند.»
لاوروف در جریان سومین میزبانی نشست طی دو ماه اخیر درباره سوریه به این نکته هم اشاره کرد: «ما به دنبال همکاری نزدیک برای مبارزه با تروریسم هستیم و یکی از مواردی که با آن مخالفیم حضور نیرو‌های اشغالگر امریکا در سوریه است. کنترل سراسر اراضی سوریه باید به دولت آن بازگردانده شود و امنیت مرز‌ها نیز تضمین شود.» وزیر خارجه روسیه در ادامه بر ضرورت تلاش برای بازگرداندن آوارگان سوری به کشورشان تأکید کرد.
توافق برای تشکیل مرکز هماهنگی در سوریه
خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه دیگر چهره حاضر در این نشست نیز از توافق ایجاد یک مرکز هماهنگی بین ترکیه، روسیه، ایران و سوریه برای مسائل امنیتی در سوریه خبر داد. وی با یادآوری گفتگو‌های چهارجانبه ۲۵ آوریل بین وزرای دفاع روسیه، ایران، ترکیه و سوریه در مسکو به تلویزیون ۱۰۰ گفت: «در پایان جلسه، ما موضوع ایجاد یک مرکز هماهنگی امنیتی را در سوریه مطرح کردیم تا سریعاً در مورد توسعه رویداد‌ها گفتگو کنیم. ما در مورد این موضوع به توافق رسیدیم.»‌وی با بیان اینکه ترکیه دیگر قادر به مقاومت در برابر جریان جدید پناهجویان سوری نیست، افزود که آنکارا خود را یک مهاجم در سوریه نمی‌داند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار