کد خبر: 1157656
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۹
وزیر خارجه روسیه گفت مسکو آماده بررسی پیشنهادات کشور‌های آفریقایی و آمریکای لاتین برای حل‌وفصل بحران اوکراین است.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه امروز چهارشنبه (۱۷ مه) در کنفرانس خبری بعد از گفتگو با همتای بلاروسی خود گفت مسکو آماده بررسی پیشنهادات کشور‌های آفریقایی و آمریکای لاتین برای حل‌وفصل بحران اوکراین است.

لاوروف در اظهاراتی گفت: سرگئی [آلینیک وزیر خارجه بلاروس]یادآور شد که ابتکارات دیگری هم وجود دارد. ابتکار برزیل و رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی.

«سیریل رامافوزا» رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی سه‌شنبه اعلام کرد رؤسا‌ی‌جمهور روسیه و اوکراین موافقتشان را برای دیدار با هیأتی از رهبران آفریقایی جهت رایزنی درباره راه‌های پایان دادن به جنگ اعلام کردند.

لاوروف ضمن بیان این که مسکو به ابتکارات دوستان آمریکای لاتین و آفریقایی این پاسخ را داده که «آماده بررسی هر یک از پیشنهادات که با تمایل صادقانه با هدف کمک به ثبات نظم جهانی تهیه شده، هستیم»، افزود:، اما تاکنون برخلاف همسایگان چینی، اسنادی در این زمینه از سوی برزیلی‌ها و آفریقایی‌ها ندیده‌ایم.

سیریل رامافوزا طی نشست خبری با نخست‌وزیر سنگاپور گفته بود طرح صلح مدنظر او و برخی دیگر از رهبران آفریقایی مورد حمایت سران سنگال، اوگاندا و مصر قرار دارد و دبیرکل سازمان ملل، آمریکا و انگلیس هم در جریان آن قرار گرفته‌اند. وی بدون اشاره به محتوای طرح صلح مدنظر رهبران آفریقایی برای جنگ روسیه و اوکراین، افزود آمریکا و انگلیس «محتاطانه» از این طرح حمایت کردند.

آفریقای جنوبی روابط خوبی با روسیه و اوکراین دارد و این کشور به همراه برزیل، روسیه، هند و چین اعضای گروه بریکس را تشکیل می‌دهند. طی روز‌های اخیر اتهام‌زنی سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی به این کشور درباره ارسال سلاح به روسیه خبرساز شده بود و واکنش رهبران آفریقای جنوبی را به دنبال داشت.

«روبن بریگتی» سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی مدعی شده بود این کشور از طریق یک کشتی باری که در ماه دسامبر به مدت سه روز به صورت مخفیانه در یک پایگاه دریایی در نزدیکی شهر کیپ‌تاون پهلو گرفت اقدام به ارسال این سلاح‌ها کرده است. ریاست‌جمهوری آفریقای جنوبی ضمن رد این اتهام اعلام کرد اظهارات سفیر آمریکا روابط دوجانبه را تضعیف می‌کند.

اتهام‌زنی‌های مقام‌های واشنگتن به دیگر کشور‌ها در شرایطی انجام می‌شود که آمریکا و متحدانش از آغاز جنگ روسیه و اوکراین در حال پمپاژ تسلیحات به اوکراین هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار