کد خبر: 1155266
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۲:۴۰
«نصف مدارس ایران مربی پرورشی ندارند.» این خبر را معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش داده‌است. یعنی در این مدارس آموزش داده می‌شود، اما به پرورش دانش‌آموزان اهمیتی داده نمی‌شود. روز گذشته نیز سرپرست وزارت آموزش و پرورش خبر از نبود مربی پرورشی در ۵۰ هزار مدرسه داده و گفته‌است: «آنقدر که روی آموزش ایستادیم، روی پرورش نایستادیم.»
مهسا گربندی

پس از خانواده، مدرسه به‌ویژه مربیان تربیتی و پرورشی نقش مهمی در تربیت دانش‌آموزان و شکل‌گیری شخصیت آن‌ها دارند؛ و نقش الگویی مربی، در تربیت دانش‌آموزان غیر‌قابل‌انکار است. تا جایی که شاید نبود مربیان پرورشی به قیمت اختلال در سلامت فکری و روانی آن‌ها و تعیین مسیر زندگی‌شان تمام شود.
۵۰ هزار مدرسه بدون مربی پرورشی
رضامراد صحرایی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با بیان اینکه سیمای امروز آموزش و پرورش، آینده ایران را نشان می‌دهد، گفت: «در شرایطی هستیم که نزدیک به ۵۰ هزار مدرسه، معاون پرورشی ندارند و باید در اولویت کارهایمان به آن توجه کنیم؛ چطور می‌توانیم مدرسه‌ای با ۵۰۰ دانش‌آموز داشته باشیم، اما مربی و معاون پرورشی برای آن نداشته باشیم؛ چه کاری مهم‌تر از این داریم؛ این همه بودجه فرهنگی کشور به جای اینکه صرف مدرسه شود، صرف آسیب‌های اجتماعی می‌کنیم؛ هر کاری که می‌خواهیم در آینده انجام دهیم، امروز می‌توانیم در مدرسه انجام دهیم.»
او با بیان اینکه سند تحول بنیادین یک سند ملی و آموزش و پرورش مجری آن است، گفت: همه باید به آموزش و پرورش کمک کنند. سیاست‌های کلی تحول در آموزش و پرورش به وزیر آموزش و پرورش ابلاغ نشده‌است، بلکه به رؤسای سه قوه ابلاغ شده‌است، اما آموزش و پرورش در این میدان تنها مانده‌است. سند تحول بنیادین باید یک دغدغه ملی و آموزش و پرورش به مسئله ملی و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، به مسئله اول کشور تعریف شود.» سرپرست وزارت آموزش و پرورش به موضوع مربی پرورشی اشاره کرد و گفت: «واقعاً توقع‌مان این است که کمک شود، چراکه در تمام مدارس‌مان به مربی پرورشی نیاز داریم. «وَیزَکیهِمْ وَیعَلِّمُهُمُ الْکتَابَ وَ الْحِکمَةَ» این آیه باید سرلوحه و شعار آموزش و پرورش باشد. آنقدر که روی آموزش ایستادیم، روی پرورش نایستادیم. اگر سرانه مدارس را به شما بگویم، حیرت می‌کنید و ان‌شاءالله این از مسائلی است که با کمک دولت و مجلس باید پیش ببریم.»
اعتراف تلخ معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش!
پیش از این نیز اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش در برنامه‌ای در شبکه پنجم سیما با اشاره به کمبود نیرو‌های پرورشی و عدم برخورداری ۵۰ درصد مدارس از مربی پرورشی و تربیتی گفت: «این دولت اجازه جذب ۱۱ هزار نیروی پرورشی را به ما داده و به زودی نحوه جذب آن‌ها نهایی و اعلام خواهد شد.»
او ادامه داد: «شهیدان رجایی و باهنر پایه‌گذار امور تربیتی در مدارس بودند و معلمان و مربیانی را که در زمان انقلاب و حتی قبل از آن، شبکه‌های دانش‌آموزی داشتند و با بچه‌ها در ارتباط بودند، به نهاد امور تربیتی تبدیل و وارد مدرسه کردند و معلم را مساوی با مربی دانستند، زیرا مربی فراتر از معلم هست و صرفاً به مباحث آموزشی توجه ندارد، بلکه رفتار و کردارش هم در تربیت اثرگذار است.»
باقرزاده با اشاره به نقش پررنگ مربی پرورشی در مدارس اظهار داشت: «مربیان امور تربیتی در دهه ۶۰ و ۷۰ بچه‌ها را در موقعیت‌های مختلف تربیتی، چون اردو، تئاتر و سرود قرار می‌دادند و این روند ادامه پیدا کرد، اما بنا به برخی دلایل از جمله اینکه می‌گفتند همه معلمان باید مربی تربیتی باشند یا اینکه برخی کار‌های مربیگری به کار‌های شکلی و نمایشی تبدیل شد و به نظر می‌رسید که این درخت با برکت به تدریج مقداری فرتوت و فرسوده شده و باید خودش را بازسازی کند، از همین رو معاونت پرورشی و فرهنگی در دوره‌ای حذف شد.»
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه با تأکید رهبر فرزانه انقلاب بررسی‌هایی صورت گرفت و نهایتاً مجلس شورای اسلامی قانون احیای معاونت پرورشی و تربیت بدنی را تصویب کرد، گفت: «این قانون، آموزش و پرورش را به تأسیس مجدد امور تربیتی با عنوان معاونت پرورشی مکلف کرد. از آن زمان تلاش شده‌است ضمن تأمین نیرو، فعالیت‌ها مطابق با زیست‌بوم جدید دانش‌آموزان باشد.»
باقرزاده ادامه داد: «اعتراف می‌کنیم که هنوز ظرفیت‌ها کامل به کار گرفته نشده‌است. نیرو‌های پرورشی بسیار کم هستند و در ۵۰ درصد مدارس مربی پرورشی و تربیتی نداریم. اعتراف می‌کنیم تلاش و علاقه بچه‌ها به طور کامل پاسخ داده نشده‌است.»
او با بیان اینکه می‌توان نوید‌های خوبی در این زمینه داد، گفت: «این دولت اجازه جذب ۱۱ هزار نیروی پرورشی را به ما داده و به زودی نحوه جذب آن‌ها نهایی و اعلام خواهد شد. همچنین در تلاشیم از طریق دانشگاه فرهنگیان نیز سهمیه بیشتری برای پذیرش مربیان پرورشی بگیریم. سومین نوید این است که امسال در کنار تشکل‌های دانش‌آموزی، مجموعه‌های خارج از آموزش و پرورش مانند کانون مساجد به کمک ما می‌آیند و به ویژه در برنامه‌های تابستانی در کنار ما هستند.»
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش با بیان اینکه سال گذشته برای نخستین‌بار از ایده تئاتر درسی حمایت کردیم که امسال هم ادامه می‌یابد، اظهار کرد: «سندتحول بنیادین تأکید دارد که حداقل ۲۰ درصد از آموزش باید خارج از کلاس درسی محقق شود و موقعیت‌های متنوع یادگیری ایجاد کرد. معاونت پرورشی به تحقق این مهم کمک می‌کند که موقعیت‌های جدیدی بر اساس سندتحول بنیادین ایجاد شوند.»
ضرورت انتخاب مربیان پرورشی مناسب
دکتر پرویز رزاقی، روانشناس بالینی و مشاور مدرسه در رابطه با ضرورت وجود مربی پرورشی در همه مدارس به «جوان» می‌گوید: «نقش معاون پرورشی را به شکل مثبت در مدارس می‌بینیم؛ معاونین پرورشی براساس دوره‌ها و آموزشی که دیده و وظایفی که برایشان تعیین شده‌است، مسئول ایجاد سلامت روان دانش‌آموزان یا پرورش آن است. یعنی در برخی از مواقع سلامت روان را ایجاد می‌کند و در برخی از مواقع هم سلامت روان موجود در دانش‌آموز را ارتقا می‌بخشد که این‌ها منجر به شکل‌گیری شخصیت مناسب در دانش‌آموز در مدرسه می‌شود و در نهایت جامعه را ارتقا می‌بخشد.»
او ادامه می‌دهد: «معاون پرورشی تلاش می‌کند دانش‌آموز را با ارزش‌های انسانی و اعتقادی آشنا کند و نبود او در مدارس ممکن است منجر به ایجاد گسست ارزش‌های فردی، اجتماعی و خانوادگی دانش‌آموزان شود.»
رزاقی به انتخاب مربیان پرورشی مناسب در مدارس نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: «معاون پرورشی باید براساس ضوابط دقیق انتخاب شوند و به درستی دوره ببیند تا در مدارس به درستی رفتار کنند. متأسفانه برخی از مربیان پرورشی دارای افکار متحجر یا کهنه بودند و با یکسری اعتقادات ضدپرورشی که داشتند، دانش‌آموزان را از الگو‌های پرورشی دور کردند. آن‌ها با پیام‌های غلطشان، دانش‌آموزان را از مسیر اصلی زندگی‌شان دور کردند. اگرچه این‌گونه معاونین پرورشی در مدارس حداقل و اندک هستند، اما وجود اندک آن‌ها نیز آسیب جدی و فراوانی به نظام آموزش و پرورش کشور و همچنین خانواده‌ها زده‌است.»
آنطور که مشخص است به همان اندازه که وجود معلم در مدرسه نیاز است وجود مربیان پرورشی نیز اهمیت دارد و نباید از این آمار تلخی که از نبود مربیان پرورشی در مدارس منتشر شده‌است به سادگی عبور کرد. امید است که به زودی شاهد تعلیم و تربیت مربیان پرورشی در کشورمان باشیم تا آن‌ها با حضور خود در مدارس گام مؤثری در سوق دانش‌آموزان به مسیر اصلی زندگی و انگیزه‌بخشی به آن‌ها بردارند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار