کد خبر: 1151275
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۴:۲۰
قیمت گوشت و مرغ پاشنه آشیل وزارت جهاد کشاورزی است. قطعاً نوسانات قیمت این دو کالای اساسی می‌تواند بر عملکرد این وزارتخانه تأثیرگذار باشد.
بهناز قاسمی

قیمت گوشت و مرغ پاشنه آشیل وزارت جهاد کشاورزی است. قطعاً نوسانات قیمت این دو کالای اساسی می‌تواند بر عملکرد این وزارتخانه تأثیرگذار باشد.
قرار بود طبق وعده دولت وزارت جهاد کشاورزی در طرحی با عنوان «فجر تا فطر» قیمت مواد غذایی و کالا‌های اساسی از ابتدای دهه فجر (۱۲بهمن) تا پایان عید فطر نوسان قیمتی نداشته باشند و کالا‌ها بدون افزایش قیمت از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای در اختیار مردم قرار گیرد، اما این طرح با افزایش قیمت گوشت قرمز در هفته‌های پایانی اسفند ماه به ۴۵۰ تا ۵۰۰‌هزار تومان و افزایش قیمت مرغ در اواسط فروردین به ۸۸هزار تومان ناکام ماند، حتی واردات گوشت قرمز و عرضه فراوان آن با عنوان گوشت‌های تنظیم بازاری نیز نتوانست قیمت‌ها را کاهش دهد.
این نوسانات قیمتی که به دلیل توقف ترخیص نهاده‌های دامی و طیور در اسفند ماه اتفاق افتاده، زنگ خطری است برای ماه‌های آتی که اگر سرپرست جدید وزارت جهاد کشاورزی برنامه مشخصی برای رفع این چالش‌ها نداشته باشد، قطعاً در اردیبهشت و خرداد با مشکلات تولید مواجه خواهیم شد، هر چند در روز‌های اخیر قیمت این دو کالای پرمصرف اندکی کاهش یافته است. اتفاقاتی که در ماه‌های گذشته در حوزه تأمین مواد غذایی روی داده و مدیریت وزارت جهاد کشاورزی را زیر سؤال برده، در روز‌های اخیر موجب برکناری وزیر جهاد کشاورزی شد تا شاید با رفع مشکلات مدیریتی بار دیگر آرامش به بازار‌های مواد غذایی برگردد. با برکناری ساداتی‌نژاد قیمت گوشت و مرغ با کاهش نسبی روبه‌رو شد، به طوری که قیمت مرغ به ۶۸‌هزارتومان و گوشت گوسفندی ۴۰۰ و گوساله ۳۷۰‌هزار تومان کاهش یافت. اما فعالان بازار نسبت به آغاز موج گرانی در ماه‌های آتی هشدار می‌دهند و معتقدند: هم جوجه‌ریزی در اسفند و فروردین ماه کاهش یافته و هم اینکه به دلیل فراوانی بارندگی‌ها، گله‌داران از عرضه دام به کشتارگاه‌ها خودداری می‌کنند، از این رو ممکن است در ماه‌های باقی مانده از بهار موج جدیدی از افزایش قیمت‌ها را شاهد باشیم.
برهم‌خوردن آرامش چند ماه بازار مرغ در ماه‌های اخیر روند نسبتاً کم‌نوسانی را در حال طی‌کردن بود، به طوری که این محصول به طور متوسط با قیمت‌های هر کیلوگرم ۵۸‌هزار تومان تا ۶۵‌هزار تومان به فروش می‌رسید، ولی این آرامش طولی نکشید که تبدیل به طوفان شد؛ از اواخر سال گذشته هشدار مشکلات تأمین نهاده‌های دامی و کاهش جوجه‌ریزی به طور مرتب در رسانه‌ها به ویژه روزنامه جوان، توسط مسئولان بخش خصوصی داده شد که با مشکل کاهش عرضه و گرانی این محصول مواجه خواهیم شد، اما مسئولان وزارت جهاد کشاورزی توجهی نکردند و قیمت مرغ طی هفته گذشته رکورد ۸۸‌هزارتومان را شکست. این وزارتخانه با معیار قرار دادن قیمت در میادین میوه و تره‌بار، بازار آزاد را رها کرد. بدون توجه به اینکه کل نیاز کشور را نمی‌توان با میادین میوه و تره‌بار تأمین کرد و زمانی که اختلاف قیمت بازار و میادین زیاد باشد، تقاضای زیادی روانه میادین می‌شود و توزیع در این مکان دیگر پاسخگو نخواهد بود. نتیجه این ضعف مدیریت به برکناری وزیر جهاد کشاورزی منجر شد.
کاهش ۲۷ درصدی جوجه‌ریزی فروردین در مقایسه با قبل از مردمی‌سازی یارانه‌ها
به گزارش تسنیم، میزان جوجه‌ریزی مرغ قبل از حذف ارز ۴ هزارو ۲۰۰ تومانی و مردمی‌سازی یارانه‌ها ماهانه حدود ۱۳۰ میلیون قطعه بود، اما از دی ماه سال گذشته برای جبران کاهش میزان تقاضا در بازار این رقم به ۱۱۰ میلیون قطعه کاهش یافت و در واقع ۲۰ میلیون قطعه افت کرد. این کاهش جوجه‌ریزی باعث تنظیم قیمت مرغ در بازار و رسیدن قیمت مرغ به نرخ مصوب خود شد، به طوری که قیمت مرغ از حدود ۵۰ تا ۵۵‌هزار تومان به ۶۰ تا ۶۳‌هزار تومان رسید، اما کاهش واردات نهاده‌های دامی که در ماه‌های پایانی سال قبل صورت گرفت، باعث شده است بر اساس جدیدترین برآورد صورت‌گرفته میزان جوجه‌ریزی در فروردین ماه سال جاری به ۹۵ میلیون قطعه کاهش یابد، یعنی نه تن‌ها نتوانسته است همان ۱۱۰ میلیون قطعه را تأمین کند بلکه در مقایسه با ارقام قبل از مردمی‌سازی یارانه‌ها، میزان جوجه‌ریزی ۳۵ میلیون قطعه در ماه کاهش یافته است. این اعداد نشان می‌دهد میزان جوجه‌ریزی در فروردین ماه سال جاری در مقایسه با ۱۳۰ میلیون قطعه در ماه قبل از مردمی‌سازی یارانه‌ها حدود ۲۷ درصد کاهش یافته است.
مشکل تأمین نهاده مرغداران حل شد
محمدرضا صدیق‌پور، دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه نیز که دقیق‌ترین آمار را در ارتباط با وضعیت جوجه‌ریزی و در نتیجه تولید مرغ دارد، می‌گوید: علت افزایش قیمت گوشت مرغ در بازار، وقفه یک‌هفته‌ای تولید جوجه یک‌روزه در اسفندماه سال ۱۴۰۱، حذف برخی گله‌های مرغ مادر مولد و کمبود نهاده‌های دامی است.
وی می‌افزاید: به طور قطع افزایش قیمت گوشت مرغ در بازار مقطعی است و به زودی به روال عادی بازمی‌گردد، زیرا اکنون میزان جوجه‌ریزی بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون قطعه انجام می‌شود. با توجه به حل مشکل نهاده‌های طیور و روال عادی روند تولید در فروردین ماه به زودی بازار این محصول به شرایط عادی بازمی‌گردد، اما اگر نظارت بر واردات نهاده‌ها متوقف شود، باز هم موج گرانی پیش رو خواهیم داشت. وی می‌گوید: بعد از حذف ارز دولتی واردات نهاده‌های دامی، نوسان تولید دام و طیور به شدت افزایش یافته است و آرامش بازار به قیمت نهاده‌ها و میزان واردات آن بستگی دارد.
صدیق‌پور می‌افزاید: تاکنون شرکت پشتیبانی امور دام دو یا سه محموله گوشت مرغ گرم وارد کرده و بخشی از آن هفته گذشته با قیمت مناسب در استان تهران توزیع شده است. اگر دولت خواستار رونق تولید است، باید نهاده‌ها را به موقع تأمین کند تا مجبور به واردات گوشت و مرغ نشود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار