کد خبر: 1146364
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۰
در حالی ۱۵سال از زمان آغاز پروژه راه‌آهن بوشهر- شیراز می‌گذرد که هنوز پیشرفت فیزیکی آن به ۱۰درصد هم نرسیده است. این استان به رغم موقعیت و جایگاه استراتژیکی که در عرصه اقتصادی کشور دارد، هنوز به خط ریل سراسری متصل نشده و پروژه راه‌آهن آن تا شیراز در ایستگاه اول و تأمین نشدن اعتبارات متوقف مانده است. نمی‌توان پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز را منطقه‌ای دید، زیرا برای کل کشور مفید بوده و باید به صورت ملی در نظر گرفته شود. به همین خاطر تأمین بودجه مورد نظر برای اتمام آن روی میز دولت قرار دارد و در سفر اخیر رئیس‌جمهور به این استان هم تأکید شد که به مطالبات مردم توجه شود و این پروژه با سرعت بیشتری پیش رود.
سجاد مرسلی


از میانه دهه‌۸۰ که کلنگ احداث راه‌آهن بوشهر - شیراز به زمین خورد، هیچ‌گاه تأمین اعتبار این پروژه در اولویت دولت‌ها قرار نگرفت و حتی پیگیری طرح‌هایی نظیر تهاتر نفتی و برداشت از صندوق توسعه ملی برای تأمین مخارج این پروژه نیز به‌جایی نرسید، اما حالا آنگونه که رئیس‌جمهور اعلام کرده است اعتبار مورد نیاز پروژه راه‌آهن شیراز - بوشهر چندی پیش با پیگیری مرحوم رستم قاسمی، وزیر پیشین راه و شهرسازی تأمین شده و با این اعتبار کار‌ها از چند بخش شتاب خواهد گرفت تا عقب‌ماندگی سال‌های گذشته رفع شود.
قول رئیس‌جمهور به مردم
پروژه راه‌آهن بوشهر – شیراز به‌رغم اهمیت بسیار زیاد، به علت عدم تخصیص اعتبارات مورد نیاز پس از ۱۵سال همچنان کمتر از ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اما قرار است در دولت سیزدهم گره باز شود.
چند روز پیش که رئیس‌جمهور به همراه هیئت دولت به بوشهر سفر کرده بود، مسیر ریلی بین بوشهر - شیراز را از خواسته‌های مردم عنوان کرد و گفت پیشرفت مورد انتظار دولت در این زمینه انجام نشده و این طرح تنها ۱۰درصد پیشرفت کرده است، اما با تأمین اعتبار یک میلیارد دلاری پروژه، کار با قوت دنبال خواهد شد.
حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی با اشاره به جاده‌های مواصلاتی استان، به ویژه آزادراه بوشهر - شیراز و اقدامات دولت در این حوزه هم تصریح کرد: «جاده مواصلاتی و جاده اصلی جزو اولویت‌های سفر بود که کار‌های خوبی در این زمینه انجام شده، اما به اتمام نرسیده است.»
پروژه راه‌آهن شیراز - بوشهر - عسلویه با طول ۶۵۵کیلومتر در ۱۱قطعه تعریف شده است که قطعات ۹ تا ۱۱ در استان بوشهر و مابقی در استان فارس واقع شده است. از این ۱۱ قطعه، دو قطعه از سمت شیراز به طول ۱۰۰کیلومتر، ۵۰ درصد در زیرسازی پیشرفت فیزیکی دارد و از سمت بوشهر نیز قطعه ۱۱ که به بوشهر متصل می‌شود، به طول ۴۰ کیلومتر حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
دو قطعه سخت این مسیر ریلی در استان بوشهر به طول ۲۵ کیلومتر قرار دارد. در این قطعه مسیر ۵/۵ کیلومتر پل و تونل وجود دارد و مسیر شرایط توپوگرافی بسیار سختی دارد. این بخش از پروژه ۱۰ تونل و ۹ دستگاه پل خاص دارد که موجب شده است این ۲۵ کیلومتر از اهمیت خاصی برخوردار باشد. حالا وزیر راه و شهرسازی یکی از مطالبات اساسی مردم استان بوشهر را اتصال به شبکه ریلی عنوان کرده و گفته که در این راستا اقدامات لازم صورت می‌گیرد.
مهرداد بذرپاش با اشاره به قرار گرفتن اعتبار مورد نیاز برای تکمیل خط ریلی بوشهر به شیراز در پروژه‌های تهاتری وزارت راه و شهرسازی گفت: «خط ریلی بوشهر به شیراز دارای ۴۵۰ کیلومتر طول ریل‌گذاری بسیار سنگین است که به ۲/۱ میلیارد یورو اعتبار برای تکمیل شدن نیاز دارد. این یک پروژه راهبردی است که چهار قطعه آن در حال واگذاری به پیمانکار است.» وی با اشاره به تلاش صورت گرفته برای تکمیل کریدور راهبردی جنوب کشور به طول هزار و ۸۵۰ کیلومتر بیان کرد: «۵/۲۴ کیلومتر از این مسیر در استان بوشهر افتتاح شده و باقی کار با سرعت پیش خواهد رفت.»
تهاتر برای اتمام پروژه
در برنامه پنجم توسعه، اتصال مراکز استان‌ها به شبکه ریلی به عنوان اولویت دولت در حوزه راه‌آهن مدنظر قرار گرفت که باعث شد با رسیدن ریل به پنج مرکز استان، تعداد مراکز استان متصل به شبکه ریلی کشور به ۲۲مرکز برسد. در ادامه اتصال استان‌های کردستان، اردبیل و چهارمحال‌وبختیاری به خط ریلی سراسری نیز به عنوان اولویت‌های مهم، بخش قابل توجهی از منابع و تمرکز متولیان حوزه حمل‌ونقل را معطوف به خود کرد و عملاً اتصال بندر بوشهر از اولویت خارج شد.
اوایل امسال، احمد محمدی‌زاده، استاندار بوشهر، مشکل تأمین اعتبار را مشکل اصلی پروژه راه‌آهن بوشهر- شیراز دانست و تأکید کرد که با روند فعلی این پروژه تکمیل نمی‌شود. در آن زمان پیمانکار فعال در فاز‌های ریلی استان بوشهر به دلیل مطالبات معوق کار خود را محدود کرده بود. در ادامه برای اجرای مسیر ریلی بوشهر - شیراز برای هر یک از استان‌های بوشهر و فارس ۲۰۰میلیون دلار تهاتر نفتی درنظر گرفته شد تا پروژه از وضعیت رکود خارج شود و به نظر می‌رسد این ۴۰۰میلیون دلار بخشی از اعتبار یک میلیارد دلاری مورد اشاره رئیس‌جمهور باشد.
هیچ مدیری بازخواست نشد
۱۵ سال برای احداث یک خط آهن زمان بسیار زیادی است، آن هم اینکه فقط ۱۰ درصد پیشرفت کرده باشد. با این حال همه از اهمیت احداث راه‌آهن و اتصال بوشهر به شبکه ریلی کشور سخن می‌گویند، اما معلوم نیست چرا هیچ کس از علت روی زمین ماندن کار‌ها حرفی نمی‌زند و مدیران قبلی به خاطر کم‌کاری و سوء‌مدیریت‌هایشان مورد بازخواست قرار نمی‌گیرند.
در همین رابطه رئیس مجمع نمایندگان بوشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت اتصال این استان به خط ریل سراسری گفته است: «تکمیل راه‌آهن بوشهر را نباید یک مطالبه استانی دید، بلکه این پروژه برای کل کشور ارزش بسیار بالایی دارد.»
غلامحسین کرمی اضافه کرد: «سال‌ها از آغاز این پروژه می‌گذرد، ولی هنوز تکمیل نشده و به‌رغم وعده‌های مسئولان و دولت‌های مختلف، اعتبارات مورد نیاز برای آن تأمین نشده است.»
مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر نیز با اشاره به برنامه دولت برای تکمیل راه‌آهن بوشهر - شیراز گفت: «دولت عزمی جدی برای تکمیل پروژه راه‌آهن بوشهر شیراز دارد و شاهد تصمیمات خوبی در این زمینه هستیم.» سیدمحمود دستغیبی با اشاره به استفاده از تهاتر نفتی برای تأمین اعتبارات پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز خاطرنشان کرد: «رئیس‌جمهور و هیئت دولت در سفر به استان بوشهر بر تأمین اعتبارات این پروژه تأکید کردند. طول محور راه‌آهن شیراز - بوشهر- عسلویه ۶۵۵کیلومتر است که حدود ۱۴۰ کیلومتر از مسیر شیراز بوشهر در استان بوشهر قرار دارد و محور بوشهر به سمت عسلویه به طول ۲۰۵ کیلومتر طراحی شده است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار