کد خبر: 1131433
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۵
شاید برای شما اتفاق افتاده باشد که در حین حرکت خودرو، دنده ی آن از حال خود خارج شده و به صورت خلاص شود و علت آن را ندانید.
سخت ترین بخش کارشناسی خودرو، بررسی فنی آن است که به متخصص نیاز است. یکی از این مشکلات فنی، گیربکس معیوب است. البته دستگاه دیاگ تا حدودی این مشکلات را نشان می دهد. اما در برخی موارد آن ها را نشان نمی دهد.

اگر در حین حرکت خودرو، متوجه شدید که از حال دنده خارج شده و به صورت خلاص در آمد اما علت آن را نمی دانید در ادامه با ما همراه باشید تا با دلایل خلاص شدن دنده خودرو در حین حرکت آشنا شوید.

یکی از عناصر انتقال قدرت در خودرو دنده ماشین است. به طور کلی، جعبه دنده مجموعه ای از چرخ دنده و محور است و همه این اجزا در درون یک جعبه قرار گرفته اند. دنده ماشین، گشتاور تولید شده را به چرخ ها انتقال می دهد و وظیفه تنظیم آن را هم بر عهده می گیرد. در جعبه دنده های معمولی، سه محور وجود دارد: محور اول یا محور محرک به وسیله کلاچ به موتور متصل است، محور دوم یا محور متحرک به وسیله محور سوم به محور اول متصل است.

فشار کلاچ هنگام رانندگی، باعث قطع ارتباط محور با موتور می شود، سپس استفاده از دنده ماشین، میل ماهک و ماهک را به حرکت در می آورد. فشار دادن کشویی مربوط به شماره دنده موجب فشار به دنده برنجی می شود و این وضعیت باعث برابر شدن سرعت دنده برنجی و یاتاقان دنده می شود.

دلایل خلاص شدن دنده ماشین در حین حرکت :

گاهی مواقع، ساییدگی خارهای غلاف کشویی، ساییدگی زیاد دنده و یا زیادی سفت بودن اهرم های دسته دنده می توانند گیربکس را از حالت دنده خارج کرده و به صورت خلاص شود.

شاید شما اتومبیل خود را تازه از تعمیرگاه آورده اید و در حین حرکت دنده خلاص می شود. در این صورت به احتمال زیاد تعمیرکار، گیربکس را به صورت اصولی نصب نکرده است و هم راستا نیست.

بیرون زدن دنده خودرو و خلاص شدن ماشین :

اگر دنده بد جا می رود احتمالا روغن گیربکس کم یا نامرغوب است. البته این مسئله دلایل دیگری هم می تواند داشته باشد. به عنوان مثال شاید کلاچ تنظیم نیست و یا میله بندی اهرم دسته دنده خشک و یا دچار تابیدگی و زنگ زدگی شده است. هرگونه تعلل یا بیرون زدن دنده نیز از علائم وجود ایراد فنی در گیربکس است.

خرابی دسته های گیربکس و یا نصب نادرست می تواند منجر به لرزش غیرعادی آن حین کارکرد شود. در این صورت اتصالات گیربکس به شاسی و اتصالات گیربکس به موتور خودرو باید مورد بررسی قرار بگیرند. آسیب دیدن بلبرینگ ها و یا چرخ دنده های داخل گیربکس نیز می تواند لرزش غیر عادی ایجاد کند.

هنگام گرفتن کلاچ اگر دور موتور بالا می رود اما ماشین سرعت نمی گیرد یا اگر در زمان تعویض دنده خودرو دچار مکث می شود، احتمالا صفحه کلاچ باید تعویض شود. در دور موتور بالا، سخت جا رفتن دنده ها نیز به معنی وجود مشکل در صفحه کلاچ است. با دنده بالا در سربالایی رانندگی کنید. هنگام رانندگی در سرعت بالا، دنده معکوس را هم آزمایش کنید تا از سلامت گیربکس بیشتر مطمئن شوید.

منبع: بیتوته

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار