کد خبر: 1109145
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
در نتیجه اغتشاشات اخیر در سراسر کشور که حالا بیش از سه هفته از آن می‌گذرد، بسیاری از کسب و کار‌ها در کشور خسارت‌های سنگینی دیده اند و این مساله به معیشت مردم ضرر‌های هنگفتی تحمیل کرده است؛ از سوخته شدن میلیارد‌ها تومان سرمایه در بورس تا خسارت‌های سنگین به کسب‌وکارها.

به گزارش سرویس اقتصادی جوان آنلاین: بسیاری از کسبه که بعد از عبور از دو سال سخت کرونایی تازه به اصطلاح کمر راست کردند با اغتشاشات اخیر و از ترس واردشدن خسارت‌های سنگین، ناچارند از خیر بخشی از درآمد خود بگذرند تا لااقل در امان باشند. بسیاری از کسبه به‌ویژه در مراکزی از شهر‌ها که محور اقدامات اغتشاشگران بوده، اعلام می‌کنند که برای درامان‌ماندن از آشوب‌ها ناچار بودند حوالی ساعت ۵ عصر و قبل از تاریکی هوا، کسب‌وکار خود را تعطیل کنند که این تصمیم ناخواسته باعث کاهش میزان فروش در اوج تقاضا و افت درآمد آنان شده است.
یک فروشنده شیرآلات ساختمانی در این باره گفت: بسیاری از کاسب‌ها در مغازه اجاره‌ای کار می‌کنند و سرِ ماه صرف‌نظر از میزان کاسبی‌شان باید اجاره بپردازند. قریب به اتفاق کاسب‌ها چک و بدهی مالی دارند که باید در موعد مقرر پرداخت گردد. حال شما ببینید این تعطیلی‌های اجباری چه بلایی بر سر حساب و کتاب‌ها می‌آورد. شرایط کرونایی بیش از دوسال ضربه‌های سنگینی به ما وارد آورد. علاوه بر آن سال‌هاست تورم سنگینی که وجود دارد به شدت قدرت خرید مردم را کاهش داده و موجب شده دخل و خرجمان با هم اختلاف داشته باشد. در چنین شرایطی ایجاد ناامنی در جامعه اصلاً قابل تحمل نیست.
او معتقد است: اعتراض در هرجای دنیا آدابی دارد. شما ملاحظه می‌کنید در برخی کشور‌ها بعضاً اعتراضات برپا می‌شود که تا یک‌سال به طول می‌انجامد، اما کمتر به درگیری و اغتشاش کشیده می‌شود؛ بنابراین وقتی می‌بینیم اعتراضی در کشورمان شکل می‌گیرد و خیلی زود به آشوب و اغتشاش کشیده می‌شود حتماً دسیسه‌ای در کار است.

کسب و کار ۱۰ میلیون نفر با مشکل مواجه شد
همچنین در جریان محدودیت اینترنتی ناشی از اغتشاشات، کسب و کار ۱۰ میلیون نفر با مشکل مواجه شد. براساس برآورد صورت گرفته از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران درباره تاثیر ادامه محدودیت‌های اینترنتی بر ترکیب فروش از دست رفته و هزینه اضافه شده کسب‌وکارها، ۵۳ درصد از مشاغل روزانه ۵۰ میلیون تومان و قریب به ۸ درصد روزانه بیش از ۵۰۰ میلیون تومان خسارت می‌بینند. این حداقل و حداکثر خسارتی است که متوجه کسب‌وکار‌ها شده و می‌شود.
یک کارشناس کسب‌وکار‌های مجازی با بیان اینکه اعمال محدودیت‌هایی در اینترنت به دلیل اغتشاشات باعث کاهش اعتماد مردم به کسب‌وکار‌های اینترنتی شد، گفت: این امر موجب می‌شود تا کسانی که قصد سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار‌های اینترنتی و کمک به اقتصاد دیجیتال دارند، مردد شوند. آمار‌هایی از ضرر‌های روزانه ۵۰۰ هزار تومانی به بالا به هر کسب‌وکار‌های اینترنتی وجود دارد که اکنون تعدادی از آن‌ها بلاتکلیف هستند. محمود راشدی به ایرنا گفت: یک میلیون و ۲۰۰ هزار کسب‌وکار در فضای اینستاگرام وجود دارد که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم نیروی کار دارند. ضرر‌های کسب‌وکار‌های اینترنتی به‌صورت دفعی خود را نشان نمی‌دهد؛ بلکه به‌صورت تدریجی خواهد بود و یکی از مسائل باعث بیکاری و وقوع آسیب‌های اجتماعی می‌شود.
اظهارات این کارشناس درباره فعالیت کسب و کار‌های اینترنتی در بستر پلتفرم‌های خارجی در شرایطی است که در سال‌های گذشته علی رغم تاکیدات و هشدار‌های فراوان بر ضرورت توسعه پلتفرم‌های داخلی بویژه در حوزه کسب و کار، شاهد ترک فعل در این زمینه از سوی دولت وقت بودیم. کارشناسان نسبت به توسعه پلتفرم‌های داخلی و ضرورت رفع موانع موجود در این زمینه تاکید دارند. در حال حاضر در شرایطی که در کشور وجود دارد و مصرف اینترنت رشد بسیار زیادی داشته است پلتفرم‌های داخلی عملکرد مناسبی داشتند.

خسارت اعتراضات به بازار سرمایه
یکی از بازار‌هایی که در جریان اغتشاشات آسیب‌های زیادی به آن تحمیل شد بازار سرمایه است. طى همین مدت، میلیارد‌ها تومان ارزش بورس تهران سوخت و بر این اساس شاخص بورس در یک قدمی ازدست رفتن ابرکانال قرار گرفت.
همچنین در این مدت وضعیت ارسال بسته‌های پستی نیز با چالش‌های زیادی رو به روشد. مدیرعامل شرکت پست از کاهش یک سومی درآمد پست بعد از اغتشاشات خبر داد.
محمود لیائی با اشاره به تلاش مدیران از سال‌های گذشته نسبت به تشویق کسب‌وکار‌ها به منظور استفاده از پلتفرم‌های داخلی، گفت: از سال‌های گذشته تاکید مدیران ارشد کشور بر این بوده است که افراد و کسب و کار‌ها از پلتفرم‌ها و بستر داخلی استفاده کنند که اگر مشکلاتی از قبیل تحریم و فیلترینگ رخ داد، کسب و کار‌ها دچار بحران نشوند؛ اما متاسفانه همچنان بستر کسب و کار‌ها روی پلتفرم‌های خارجی بوده و این مسئله مشکلاتی را برای اقتصاد کشور پیش آورده است.

بیمه‌گری در اقتصاد با افزایش ناامنی گران‌تر می‌شود
حمیدرضا جیهانی، پژوهشگر اقتصاد بین‌الملل با تأکید بر ضرورت ایجاد امنیت برای سرمایه‌گذاری اظهار داشت: در حال حاضر به خاطر برخی از اغتشاشات پراکنده در کشور، خروج سرمایه از بورس و خروج سرمایه از کشور داریم و اقبال به خرید دلار هم به خاطر این است که عده‌ای می‌خواهند سرمایه‌های خود را از کشور خارج کنند.
او در مورد نقش امنیت در سرمایه‌گذاری و تولید اظهار داشت: یک اصطلاح بسیار مهم در اقتصاد وجود دارد که سرمایه ترسو و فرّار است و برای سرمایه‌گذاری نیاز به بستر امن و مناسب داریم. یکی از معیار‌های تقویت سرمایه‌گذاری در کشور، امنیت سرمایه‌گذاری است. سرمایه‌گذاران با توجه به روند آینده یک آستانه و حد ریسک برای خود قائل هستند و در جایی حاضر می‌شوند که امنیت بیشتر باشد و اقتصاد پیش‌بینی‌پذیر باشد و نرخ بازده سرمایه آن‌ها مشخص و روشن باشد و هرچه فضای اقتصاد ناامن باشد و یا پیش‌بینی پذیر نباشد، سرمایه‌گذاری کمتر خواهد شد.
علاوه بر خسارات اقتصادی عنوان شده و تاثیر آن بر معیشت مردم، اغتشاشات و قطعی اینترنت خرید و فروش از طریق دستگاه‌های کارتخوان، عملیات بانکی و همچنین نسخه نویسی الکتروینک را با چالش‌های زیادی رو به رو کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار