کد خبر: 1103022
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۷

به‌دنبال نزول ۱۸ درصدی تولید خودرو‌های سواری در تیرماه تیراژ تولید در مردادماه هم با ۵/۹درصد افت مواجه شد. به‌نظر می‌رسد شرکت‌های خودروساز با مدیریت دولتی توانی بیش از این ندارند و فرمان ۸ ماده‌ای رئیس‌جمهور برای واگذاری سهام شرکت‌های خودروسازی به بخش خصوصی باید هرچه سریع‌تر اجرا شود. دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو می‌گوید: «خودرو‌های کف پارکینگ خودروسازان تکمیل و جمع شده ولی پولی به جیب قطعه سازان برنگشته است، در حال حاضر همه قطعه سازان اعم از شرکت‌های بزرگ و کوچک با مشکل دریافت مطالبات خود از خودروسازان روبه‌رو هستند که این موضوع بر تولید آن‌ها اثرگذار است.»
آنطور که مقامات وزارت صنعت قبلاً اظهار نظر کرده بودند حجم تقاضا برای خرید خودرو در طول یک سال رقمی معادل ۵/۱ میلیون دستگاه است و چنانچه این میزان خودرو در کشور تولید شود، کفه عرضه و تقاضا با هم متعادل و قیمت‌ها با ثبات می‌شود. پارسال تیراژ تولید خودرو‌های سواری در کشور فقط ۸۵۰ هزار دستگاه بود؛ یعنی برای متعادل شدن روند عرضه و تقاضا، تعداد خودرو‌های تولیدی توسط خودروسازان باید ۶۵۰هزار دستگاه در سال‌جاری افزایش یابد. بر همین اساس وزارت صنعت با تدوین طرح تحول صنعت خودرو از ابتدای سال‌جاری تلاش کرده که میزان تولید را در شرکت‌های خودروسازی متناسب با تقاضای مردم افزایش دهد. محاسبات نشان می‌دهد برای اینکه شرکت‌های خودروسازی بتوانند به هدف‌گذاری انجام شده برسند باید ماهانه ۱۲۵هزار دستگاه خودرو تولید کنند تا هدف‌گذاری انجام شده وزارت صنعت محقق شود. در چنین شرایطی آمارها، اما بیانگر آن است که احتمالاً هدف‌گذاری انجام شده محقق نخواهد شد.
نزول دوباره تولید
با وجود آنکه شرکت‌های خودروسازی در خردادماه امسال با تولید ۱۰۴هزار دستگاه خودروی سواری به ارقام هدف‌گذاری شده نزدیک شده بودند، اما از تیرماه امسال دوباره روند تولید نزولی شده. آمار‌ها نشان می‌دهد این روند نزولی در مردادماه هم ادامه یافته است. اطلاعات منتشر شده از شرکت‌های خودروسازی در سامانه کدال نشان می‌دهد جمع کل تولید خودرو‌های سواری در سه شرکت ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در مردادماه به ۷۷هزار دستگاه رسیده که این میزان ۵/۹ درصد نسبت به تیرماه و ۲۶درصد نسبت به خردادماه کاهش را نشان می‌دهد.
اوج تولید خودرو در خرداد سال‌جاری رخ داده است. این برای دومین ماه متوالی است که تیراژ تولید خودرو با کاهش مواجه می‌شود. در تیرماه هم تیراژ تولید خودرو ۱۹هزار دستگاه معادل ۱۸درصد افت کرده بود. آمار‌ها نشان می‌دهد بیشترین میزان افت تولید مربوط به ایران‌خودرو بوده است. این شرکت در مردادماه امسال جمعاً ۴۱ هزار و۳۴۲ دستگاه خودرو تولید کرده است که در مقایسه با تیرماه ۳/۱۰درصد و در مقایسه با خردادماه ۲۹درصد افت نشان می‌دهد.
هشدار قطعه سازان نسبت به افت تیراژ تولید
در این خصوص مازیار بیگلو در گفتگو با نبض صنعت با بیان اینکه خودرو‌های کف پارکینگ خودروسازان تکمیل و جمع شده ولی پولی به جیب قطعه سازان برنگشته است، اظهار داشت: «در حال حاضر همه قطعه سازان اعم از شرکت‌های بزرگ و کوچک با مشکل دریافت مطالبات خود از خودروسازان روبه‌رو هستند که این موضوع بر تولید آن‌ها اثرگذار است.»
وی در مورد دلیل کاهشی شدن تولید خودرو با اشاره به کاهش سطح همکاری بانک‌ها با خودروسازان در پی مصوبات شورای پول و اعتبار و الزامات بانک مرکزی گفت: «در حال حاضر سطح نقدینگی شرکت‌های قطعه‌ساز بحرانی شده و قابلیت تأمین قطعات خودرو‌های تولیدی از آن‌ها سلب شده است. مدیران خودروساز وعدد داده بودند که مشکل نقدینگی واحد‌های قطعه‌سازی در سال ۱۴۰۱ برطرف شود، اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه اوضاع بدتر نیز شد.»
وی با بیان اینکه قرارداد‌های خودروسازان با قطعه سازان هنوز به روزرسانی نشده است، توضیح داد: «فقط شرکت ساپکو طی نامه‌ای به قطعه سازان برای به روزرسانی قیمت قطعات تا پایان شهریورماه مهلت داده، هر چند در این نامه اعلام شده که فقط ۸ درصد امکان افزایش قیمت قطعات وجود دارد. این در حالی است که با توجه به تورم ۴۱ درصدی، افزایش ۵۷ درصدی حقوق و دستمزد کارگران و همچنین حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، تعدیل ۸درصدی قیمت قطعات منطقی نیست.»
بیگلو میزان مطالبات قطعه‌سازان از ایران خودرو و سایپا را بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: «طبق وعده وزیر صمت، آمادگی تولید روزانه ۶ هزار دستگاه خودرو در کشور وجود دارد، اما در حال حاضر روزانه حدود ۴ هزار دستگاه خودرو تولید می‌شود و این اتفاق به معنی آن است که فقط حدود ۶۵ درصد ظرفیت قطعه سازان فعال است.»
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با بیان اینکه پرداخت مطالبات قطعه‌سازان از تیرماه امسال با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شده است، تأکید کرد: «اگر قیمت تولیدات در قرارداد‌های قطعه‌سازان به روز‌رسانی نشود، طی نیمه دوم سال با کاهش شدید تیراژ تولید خودرو روبه‌رو خواهیم شد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار