کد خبر: 1102864
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
شیوا نوروزی

قائله انتخابات کمیته ملی المپیک با انتخاب رئیس جدید ختم به خیر شد و حالا وقت آن است که منتخب مجمع نشان دهد علاوه بر پارالمپیک، توانایی مدیریت رشته‌ها و ورزشکاران المپیکی را نیز دارد.
چند ماه طول کشید تا هیچ بهانه‌ای برای تشکیل مجمع انتخاباتی باقی نماند، حتی تا لحظه آخر هم عده‌ای تلاش می‌کردند به هر شکل ممکن مجمع به حدنصاب قانونی نرسد و با اضافه شدن دقیقه نودی دو نامزد به جمع نامزد‌های ریاست هم راه به جایی نبردند. رقابت تنگاتنگ دو مدعی اصلی در دور دوم با پیروزی محمود خسروی‌وفا به پایان رسید. مدیر موسفید کرده سال‌هاست در عرصه ورزش حضور فعال دارد و عملکرد قابل دفاعی نیز از خود بجا گذاشته است. خسروی‌وفا در تشکیل و پیشرفت ورزش جانبازان و معلولین نقش مهمی ایفا کرده و همه او را به عنوان مدیری موفق می‌شناسند. با این حال نشستن بر صندلی ریاست کمیته، سختی‌های خاص خود را دارد.
کمیته ملی المپیک نهادی بین‌المللی است که همانند وزارت ورزش و جوانان مسئولیت‌های سنگینی را برعهده دارد. تعاملات بین‌المللی و ارتباط مستقیم با فدراسیون‌های خارجی وظیفه کمیته به‌شمار می‌رود و نحوه ارتباط صحیح، حرفه‌ای و مستمر با نهاد‌های ورزش تأثیر مستقیمی روی رشته‌های مختلف می‌گذارد. از سوی دیگر بحث آماده‌سازی کاروان‌ها برای حضور در تورنمنت‌های مهم از جمله بازی‌های المپیک و آسیایی اهمیت نقش کمیته ملی المپیک را دوچندان می‌کند. حمایت مالی از فدراسیون‌ها، واریز به‌موقع بودجه و رفع نگاه تبعیض‌آمیز را نیز باید از جمله مسئولیت‌های کمیته خواند. به همین خاطر بار‌ها تأکید شد اعضای مجمع باید در انتخاب فرد مورد نظر دقت ویژه داشته باشند و به کسی اعتماد کنند که از هر نظر نسبت به سایرین ارجحیت دارد.
خسروی‌وفا تجربه زیادی در مدیریت فدراسیون جانبازان و کمیته ملی پارالمپیک دارد. با این حال شرایط المپیک و رشته‌های المپیکی متفاوت است و به توجه ویژه نیاز دارد. با رفتن صالحی‌امیری حالا نوبت رئیس جدید است تا سکان را به دست بگیرد و مشکلات موجود را مرتفع کند. فعلاً مهم‌ترین رویداد پیش‌روی ورزش کشور حضور در بازی‌های آسیایی سال آینده و موفقیت در رقابت‌های کسب سهمیه المپیک پاریس است. بعد از تعویق بازی‌های هانگژو، بسیاری از تیم‌های ملی اسیر بی‌برنامگی و سردرگمی شدند و حمایت‌ها از آن‌ها به حداقل رسید. از طرفی پروسه کسب سهمیه المپیک در برخی رشته‌ها آغاز شده و سایرین نیز در آینده‌ای نزدیک باید در ماراتن تصاحب سهمیه شرکت کنند. بدون شک موفقیت در المپیک و آسیایی تنها با برنامه‌ریزی و تدوین اهداف بلندمدت محقق خواهد شد. انتظار می‌رود رئیس جدید در اولین قدم و بدون فوت وقت، چشم‌انداز مدیریتی‌اش برای این دو رویداد را مشخص کند تا فدراسیون‌ها نیز بر همان اساس کار را پیش ببرند. البته در این مسیر، چالش‌های زیادی نیز وجود دارد که کمبود منابع مالی، تبعیض بین فدراسیون‌ها و بی‌توجهی به مشکلات مدال‌آوران را هرگز نباید فراموش کرد. بیش از همه، رشته‌های مدال‌آور نسبت به کمبود بودجه گلایه دارند و رسیدگی بیش از حد مسئولان ارشد ورزش به یک رشته، اجحاف بزرگی در حق سایر رشته‌ها محسوب می‌شود. از طرفی مثل همیشه باید منتظر اعمال تغییرات زیاد در پست‌های مختلف کمیته و آکادمی ملی المپیک باشیم. خسروی‌وفا نیز قاعدتاً می‌خواهد با تیم خود کمیته را اداره کند. از این‌رو انتخاب افراد شایسته، لایق و متخصص برای سمت‌های مختلف می‌تواند او را در این مسیر سخت یاری کند. در عین حال به‌کارگیری مدیران ناکام و نابلد گذشته هم به ضرر رئیس تمام خواهد شد و هم دودش مستقیماً به چشم ورزش خواهد رفت. ضمن اینکه در چهار سال اخیر کمیته ارتباط خوبی با نهاد‌های بین‌المللی داشته و تداوم بخشیدن به این تعاملات را نباید به دست فراموشی سپرد.
درک حساسیت‌های موجود و گرفتن تصمیمات صحیح انتظار همه اهالی ورزش از خسروی‌وفاست. حالا که یک باتجربه عنان کار را به دست گرفته و به عقیده بسیاری انتخاب خوبی برای این پست به شمار می‌رود، همه منتظرند ورزش قهرمانی با توجه به در پیش بودن رویداد‌های مهم هرچه سریع‌تر از انفعال، سردرگمی و حاشیه خلاص شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار