کد خبر: 1100494
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
در حالی که چندی پیش روزنامه جوان در گزارشی به فرار‌های مالیاتی و اجحافی که به سهامداران از طریق حساب جاری شرکا صورت می‌گیرد، اشاره و از مقامات سازمان حسابرسی درخواست کرده بود استاندارد‌هایی را برای نظام‌مندکردن حساب مذکور تعیین کنند تا حقوق سهامداران، شرکا و دولت به واسطه حساب‌سازی در حساب جاری شرکا تضییع نشود
هادی غلامحسینی

در حالی که چندی پیش روزنامه جوان در گزارشی به فرار‌های مالیاتی و اجحافی که به سهامداران از طریق حساب جاری شرکا صورت می‌گیرد، اشاره و از مقامات سازمان حسابرسی درخواست کرده بود استاندارد‌هایی را برای نظام‌مندکردن حساب مذکور تعیین کنند تا حقوق سهامداران، شرکا و دولت به واسطه حساب‌سازی در حساب جاری شرکا تضییع نشود، مدیرکل حسابرسی سازمان امور مالیاتی گفت: به منظور انطباق حساب‌های شرکت‌ها و حساب جاری شرکا، ارسال برخط اطلاعات از نظام بانکی به نظام مالیاتی در دستور کار است. در حال حاضر از بین ۳۳ بانک و مؤسسه اعتباری، شش بانک یا مؤسسه اعتباری همکاری نداشته‌اند و مکاتباتی برای اتصال این بانک‌ها هم با نهاد‌های نظارتی و بانک مرکزی انجام شده است.
آن‌هایی که علاقه‌مند به علم مالی هستند، می‌دانند حسابرس‌هایی، چون حسابرس سازمان امور مالیاتی برای کشف مغایرت در حساب شرکت‌ها ابتدا سراغ حساب جاری شرکا می‌روند تا ببینند برای فرار مالیاتی کدام درآمد‌ها در حقیقت هزینه انعکاس داده شده است.
فرار مالیاتی از کانال حساب جاری شرکا
چندی پیش روزنامه جوان در گزارشی به فرار‌های مالیاتی که از طریق حساب جاری شرکا در حوزه شرکت‌ها انجام می‌گیرد اشاره و از سازمان حسابرسی به عنوان تدوین‌کننده استاندارد‌های حسابداری و حسابرسی درخواست کرد برای ممانعت از فرار مالیاتی در حوزه شرکت‌ها دستورالعمل‌های جدیدی را برای نظامند‌تر کردن حساب جاری شرکا تدوین کند.
از آنجا که در جمهوری اسلامی ایران میلیون‌ها کارمند و کارگر پیش از دریافت حقوق مالیات خود را پرداخت می‌کنند و همه می‌دانیم کشور باید بر پایه درآمد‌های مالیاتی مدیریت شود، جا دارد جلوی فرار‌های مالیاتی که از طریق حساب‌سازی در شرکت‌ها انجام می‌گیرد، گرفته شود.
به واقع باید اذعان کرد فعالیت اقتصادی در بخش‌هایی از اقتصاد ایران بسیار سودآور است، به طور نمونه در بخش‌هایی از صنعت، میزان بازگشت سرمایه بسیار بالاست، اما باید عنوان داشت که فرار مالیاتی به یک تجارت تبدیل شده است و اشخاصی که به علم حقوق و مالی احاطه دارند، به شرکت‌ها پیشنهاد می‌دهند حساب‌های آن‌ها را برای فرار مالیاتی دستکاری کنند.
حساب جاری شرکا یکی از بخش‌هایی است که متخصصان فرار مالیاتی عموماً برای این منظور در حساب شرکت‌ها دست می‌برند و جا دارد این حساب به واسطه دستورالعمل‌های حسابداری و حسابرسی بیشتر تحت نظر و رصد بخش‌هایی، چون سازمان امور مالیاتی قرار گیرد تا حقوق دولت، شرکا و سهامداران شرکت‌ها به واسطه زیاده‌خواهی عده‌ای معدود تضییع نشود.
شاهین مستوفی، مدیرکل حسابرسی سازمان امور مالیاتی در گفتگو با مهر گفت: در بررسی و حسابرسی پرونده اشخاص حقوقی یکی از حساب‌هایی که حتماً باید مورد بررسی قرار بگیرد، حساب جاری شرکا بوده است که عمده فعالیت مؤدیان محترم هم از این طریق انجام می‌شود.
وی افزود: تفکیکی میان حساب جاری شرکت و حساب شرکت‌ها وجود داشته و حتماً باید انطابق آن صورت می‌گرفته است تا ما بتوانیم به درآمد واقعی مؤدیان و اطمینان کامل از فرایند حسابرسی مالیاتی برسیم.
مستوفی با تأکید بر اینکه تاکنون عدم‌انطابق این حساب‌ها موجب فرار مالیاتی می‌شده است، ادامه داد: برای رفع این مشکل در ماده۱۶۹، مکرر بانک‌ها موظف شدند اطلاعات تراکنش‌های بانکی را در قالب بسته‌های مورد تفاهم در اختیار سازمان مالیاتی قرار بدهند که این فرایند از سال۹۵ شروع شده است.
این مقام مالیاتی تصریح کرد: برخی نواقص در ارائه اطلاعات موجب فرار مالیاتی و عدم کمک به ما شده است.
وی با بیان اینکه در حالا حاضر از بین ۳۳ بانک و مؤسسه اعتباری، شش بانک یا مؤسسه اعتباری همکاری نداشته‌اند و مکاتباتی برای اتصال این بانک‌ها هم با نهاد‌های نظارتی و بانک مرکزی انجام شده است، افزود: در دولت سیزدهم و با رویکرد جدید مالیاتی، تفاهم‌های خوبی با بانک مرکزی شده است تا اطلاعات به صورت برخط ارسال شود.
مستوفی ادامه داد: تمام زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آن در حال تکمیل است و ان‌شاءالله به زودی نظام بانکی اطلاعاتش را به صورت برخط در اختیار نظام مالیاتی قرار می‌دهد که این موضوع برای جلوگیری از فرار مالیاتی بسیار کمک می‌کند.
تفکیک حساب شرکت با شخصی
وی در پایان گفت: تاکنون از محل بررسی تراکنش‌های بانکی اشخاص حقیقی حدود ۱۰هزارمیلیارد تومان را توانسته‌ایم شناسایی کنیم. بخشی از این افراد ممکن است در هیئت مدیره‌های شرکت‌ها در حال فعالیت بوده باشند که بخشی از فعالیت‌شان در حساب‌های شخصی‌شان گردش داشته است، البته در بسیاری از موارد هم اشخاص حقوقی این موارد را رعایت کردند، اما این کنترل باعث می‌شود آن دسته از اشخاصی که به نوعی فرار مالیاتی داشته‌اند، شناسایی شوند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار