کد خبر: 1094045
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
غلامرضا مسکنی

رئیس پلیس راهور فراجا در پاسخ به پرسش خبرنگار «جوان» درباره واردات خودرو‌های بی‌کیفیت از خارج گفت که شنیده‌ایم قصد دارند خودرو‌های دپو شده بی‌کیفیت و ناایمن را از هند به نام خودرو‌های خارجی وارد کشور کنند که پلیس با این امر مخالف است.
به گزارش «جوان»، حوادث و تلفات رانندگی همیشه یکی از دغدغه‌های مسئولان و به‌خصوص پلیس بوده و هست. آمار تلفات جاده‌ای و خیابانی که نشان می‌دهد هر ساله حدود ۱۷ هزار نفر در این حوادث جان خود را از دست می‌دهند و بیش از ۳۰۰ هزار نفر هم مصدوم یا نقص عضو می‌شوند، به خوبی روشن کرده است که مسئولان در پیشگیری از اینگونه حوادث موفق عمل نکرده‌اند و کارنامه درخشانی ندارند.
از آنجایی که حوادث رانندگی امری اجتناب‌ناپذیر است و در همه جوامع رخ می‌دهد، موضوع کیفیت و ایمنی خودرو نقش تعیین‌کننده‌ای در حفظ جان راننده و سرنشینان هنگام بروز حوادث دارد. هرچند بحث پایین بودن کیفیت خودرو‌های داخلی و ناایمن بودن آن‌ها از سال‌های قبل مورد توجه بوده، اما تصادف زنجیره‌ای دی‌ماه سال گذشته در جاده بهبهان که به گفته پلیس، ایربک هیچ یک از خودرو‌های سانحه‌دیده داخلی باز نشده بود به موضوع مهم آن روز بدل شد، به‌طوری‌که سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا انتقادات تندی را علیه خودروسازان در خصوص پایین بودن کیفیت و ایمنی خودرو‌های داخلی مطرح و خودرو‌های داخلی را به ارابه مرگ یا خودرو‌های حلبی تشبیه کرد. وی اعلام کرد گزارش حادثه و سهم تقصیر هر دستگاهی را به سران سه قوه گزارش کرده و منتظر جواب است و تهدید کرد چنانچه خودروسازان به تعهد خود در مقابل کیفیت و ایمنی خودرو عمل نکنند، پلیس خودرو‌های آن‌ها را شماره‌گذاری نخواهد کرد. از این‌رو قرار شد خودروسازان داخلی تمهیداتی را برای بالا بردن کیفیت و ایمنی خودرو‌ها بیندیشند تا کمتر شاهد حادثه‌های ناگوار رانندگی باشیم و خانواده‌های کمتری عزادار عزیزانشان شوند.
ایمنی و کیفیت خودرو‌های داخلی در هاله‌ای از ابهام
سردار هادیانفر صبح دیروز در همایش «کودکان را در تصادفات نجات دهیم»، در پاسخ به این پرسش خبرنگار «جوان» که آیا گزارش‌های شما به سران سه قوه در خصوص کیفیت و ایمنی پایین خودرو‌ها در تصادفات جاده‌ای باعث تغییر در کیفیت خودرو‌ها شده یا نه، گفت: «پس از پیگیری زیاد و انتقاداتی که مطرح شد، مدتی قبل از شرکت ایران‌خودرو پیش ما آمدند و اعلام کردند که اصلاحاتی در مورد خودرو‌ها و مدیریت آن انجام داده‌اند که به آن‌ها گفتیم بحث‌های اصلاحی در راستای مدیریت ایران‌خودرو و سایپا موضوعات داخلی خودشان است و خیلی به حوزه کاری ما مربوط نمی‌شود، اما آنچه تأکید مقام معظم رهبری، سران سه قوه و مطالبات پلیس راهور و مردم است، موضوع کیفیت تولید وسایل نقلیه چه وارداتی و چه تولید داخلی است. موضوع دوم ایمنی خودرو‌ها ست که من به خودروسازان گفتم برنامه اجرایی را برای این دو موضوع اعلام کنید و بگویید چه زمانی وضعیت کیفیت و ایمنی خودرو‌ها را شروع می‌کنید و در چه تاریخی به پایان می‌رسانید.»
وی ادامه داد: «من از آن‌ها سؤال می‌کنم کی خودرو ایمن خواهیم داشت که در تصادفات رانندگی با کاهش جانباختگان و مجروحان روبه‌رو شویم، چون تصادف یک امر اجتناب‌ناپذیر است، اما اینکه داخل خودرو، راننده یا سرنشینان بمیرند یا بسوزند خیلی منطقی نیست و در بسیاری از کشور‌های دنیا اتفاق نمی‌افتد.»
پلیس موافق واردات خودرو است
پس از حادثه بهبهان، حوادث دیگری هم رخ داد که همگی حکایت از بی‌کیفیت بودن خودرو‌های داخلی و درست عمل نکردن خودروسازان به وظایف خود داشت، به خاطر همین موضوع بحث واردات خودرو‌های ایمن و باکیفیت و البته با قیمت مناسب از خارج مطرح شد. پلیس از همان ابتدا با واردات خودرو از خارج برای ایجاد انگیزه رقابت در خودروسازان داخلی و بالا بردن کیفیت خودروهایشان موافق بود، اما به گفته سردار هادیانفر این نگرانی وجود دارد که برخی دنبال این هستند خودرو‌های ناایمنی مثل پراید و تیبا وارد کشور کنند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا در ادامه گفت: «بحث واردات خودرو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و ما از همان ابتدا به دولت اعلام کردیم پلیس موافق واردات خودرو است،، چون واردات خودرو دو نتیجه مثبت به همراه دارد، در سال ۸۵، ما حدود ۲۸ هزار کشته در تصادفات رانندگی داشتیم که چند کار اساسی انجام دادیم و کشته‌ها تا الان ۱۰ هزار نفر کاهش پیدا کرده است که یکی از موارد مهم آن واردات خودرو‌های ایمن با قیمت مناسب از خارج بود که جایگزین خودرو‌های ناایمن شد و این موضوع سبب شد خودرو‌های ایمنی که مجهز به استاندارد‌های روز جهانی مثل کیسه هوا، ترمز ای‌بی‌اس و کروز کنترل بودند به جای خودرو‌های ناایمن در چرخه رانندگی قرار گیرند. نکته دوم واردات این بود که سبب شد خودروساز داخلی یا مونتاژکار داخلی، خودش را یکه‌تاز این حوزه نداند و احساس نکند مردم فقط ناگزیرند تولیدات آن‌ها را بخرند و همین واردات باعث حس رقابت شد، به‌طوری‌که از سال ۸۵ آرام آرام خودرو‌های داخلی به سوی ایمنی بیشتر مثل کیسه هوا و موارد دیگر رفتند.»
خودروهـای بی‌کیفیـت هنـدی
وارد نکنید
در حالی که قرار است برای تنظیم بازار و رقابت با خودروسازان داخلی به زودی واردات خودرو با شرایطی آزاد شود، پلیس از واردات خودرو‌های بی‌کیفیت و ناایمنی که شبیه خودرو‌هایی مانند پراید است، ابراز نگرانی می‌کند و معتقد است خودرو‌هایی که وارد می‌شوند باید در تست تصادف ایمنی و پایداری نمره قبولی گرفته باشند و تنها صرف خارجی بودن نشانه ایمن و باکیفیت بودن نیست.
سردار کمال هادیانفر در جلسه پرسش و پاسخ به خبرنگار ما گفت، پلیس موافق واردات خودرو‌های بی‌کیفیت هندی نیست. او ادامه داد: «از هر کسی که از واردات خودرو حمایت کرد تا رقابت در خودروسازان داخلی ایجاد شود کمال تشکر را دارم، اما انتظار این است خودرو‌های کیفی و ایمن وارد کشور شود. متأسفانه در برخی خبر‌ها شنیده‌ام که می‌خواهند خودروی ۶ هزار دلاری از هند بیاورند که ما قطعاً مخالف چنین اقدامی هستیم. امروز در هیچ جای دنیا خودروی ایمن کمتر از ۱۰ هزار دلار نداریم. اینکه می‌گویند می‌خواهند از هند خودروی ۶ هزار دلاری دپو شده را وارد کنند کار درستی نیست، چون تنها صرف خارجی بودن نشانه ایمن و کیفی بودن خودرو نیست. اگر اصرار به واردات خودرو‌های ۶ هزار دلاری است باید اعلام کنم همین پراید و تیبا را داریم و دیگر نیازی به واردات نیست.»
وی همچنین با انتقاد از محدود کردن واردات خودرو در برابر صادرات خودرو یا صادرات قطعات خودرو گفت: «درباره واردات خودرو شرط گذاشته‌اند در ازای صادرات خودرو و قطعات خودرو، خودروی خارجی وارد کنیم که این سؤال پیش می‌آید که ما قطعات پراید را به کجا صادر کنیم تا ارز وارد کنیم؟ البته اینکه منشأ ارز خارجی باشد قبول داریم، اما نباید واردات خودرو را به صادرات محصولات داخلی محدود کرد. به نظرم با این محدودیت‌ها، واردات درست و معناداری اتفاق نخواهد افتاد و این تصمیم دولت و مجلس به سرانجام نمی‌رسد، در صورتی که ما باید برای ایجاد رقابت و بالا بردن کیفیت و ایمنی خودرو‌های داخلی، واردات خودرو داشته باشیم.
وی درباره واردات اتوبوس‌های دست دوم نیز گفت: «در دولت قبل مصوبه‌ای مبنی بر واردات اتوبوس‌های پایین سه سال از مدل وجود داشت. در حال حاضر نیز حدود ۲ هزار اتوبوس از ۸ هزار اتوبوس استوک وارد شده پلاک شده است. این اتوبوس‌ها دست دوم و کار کرده به آن معنایی که در ذهن ایجاد می‌شود، نیستند. در واقع اتوبوس‌های استوکی هستند که کیفیت خوبی دارند. ۶ هزار دستگاه اتوبوس دیگر نیز در سراسر کشور منتظر شماره‌گذاری هستند، اما شرط آن اسقاط اتوبوس یا کامیون است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار