شاید خیلی شنیده باشید که کشور ما یکی از پرخطرترین رانندگیها و بینظمترین ترافیک را در مقایسه با سایر کشورهای دنیا دارد، اما بهتر است به عادات پرخطر رانندگی در سایر کشورها نیز نگاهی بیندازیم. در برخی از این کشورها گاهی رفتارهایی مشاهده میشود که فقط مختص آن کشور است و مردم و رانندگان سایر نقاط دنیا با آنها بیگانه هستند. در زیر برخی عادات رانندگی در کشورهای دیگر را برشمردهایم که خواندنش خالی از لطف نیست.
«چین» نشانهگیری مسافران توسط رانندگان
آداب رانندگی هنوز در چین مراحل اولیه خود را طی میکند. تعداد خودروها با سرعتی سرسامآور در این کشور در حال افزایش است، در نتیجه گاهی اوقات ترافیک ممکن است بینظم باشد و رانندگان رفتارهایی غیرمنتظره از خود بروز دهند. یکی از عادتهای رایج این است که رانندگان تاکسی و اتوبوس گاهی با بوق زدن وسایل نقلیه خود را به سمت عابران پیاده نشانه میگیرند تا آنها را سریعتر از مسیر خارج کنند.
«فرانسه» پارک زورکی میان دو خودرو
در شهرهایی مثل پاریس که خانهها قدیمی هستند و برای حفاظت از بافت قدیمی شهر، اجازه بازسازی ساختمانهای قدیمی صادر نمیشود، یافتن محل پارک در خیابان دغدغه همیشگی رانندگان است، به همین دلیل در فرانسه معمول است که رانندگان وسایل نقلیه برای پارک کردن خودرو در یک فضای تنگ، خودروهای جلویی و عقبی را با توسل به روشهای مختلف به حرکت درمیآورند.
«آلمان» همه بزرگراهها مسیر مسابقه است
آلمان تنها کشور در اروپاست که بدون هیچ محدودیت سرعتی میتوانید در بزرگراههای آن رانندگی کنید، بنابراین وقتی در اتوبان آلمان رانندگی میکنید، متوجه میشوید مسابقات اتومبیلرانی به مسیرهای مسابقه معروفی مانند نوربرگ رینگ محدود نمیشود و برای یک رانندگی بدون دردسر باید همیشه خود را از مسیر مسابقه (لاین اول) خارج کنید.
«کنیا» کاربردهای عجیب چراغ راهنما
در این کشور اگر پشت فرمان خودرو ناگهان با سنگ یا تپهای زباله وسط خیابان مواجه شدید، باید با بوق به سایر رانندگان هشدار دهید. همچنین چراغ راهنما به جای هشدار در مورد گردش راننده به راست یا چپ، معمولاً بیشتر برای اجازه گرفتن از خودروی جلویی برای سبقت به کار گرفته میشود. در جادههای باریک نیز معمولاً خودروها راهنمای سمت راست خود را روشن نگه میدارند تا عرض خودرو معلوم باشد و از برخورد با خودروهای مقابل پیشگیری شود.
«آفریقایجنونی» حق همیشه با گوسفند است!
یکی از عادات عجیب، اما دلپذیر رانندگی در آفریقایجنوبی این است که رانندگان به سبقت خودروی عقبی واکنش منفی نشان نمیدهند و حتی در صورت امکان کنار میکشند تا به راحتی سبقت بگیرد. انتظار این است خودروی سبقتگیرنده پس از سبقت چراغ چشمک خطر عقب را به علامت تشکر روشن کند. در آفریقایجنوبی این چوپانها هستند که در جاده فرمانروایی میکنند، یعنی در جاده آسفالته به جای اینکه حق با راننده خودروها باشد، با چوپان و گله اوست.
«امریکا» ویراژ ۱۴ سالهها
طبق آخرین تحقیقات انجام گرفته، ۷۲درصد از امریکاییها معتقدند رعایت آداب رانندگی در ۱۰ سال گذشته کاهش یافته است. این نگاه به خصوص با افزایش میزان تصادفات ناگهانی در ایالتهای مختلف این کشور شدت گرفته است. به طور میانگین هر ۵/۷ دقیقه یکبار رویدادی ناگهانی از نظر رانندگی رخ میدهد. همچنین امریکا یکی از معدود کشورهایی است که به ۱۴ سالهها اجازه رانندگی میدهد.
«ترکیه» رانندگی با چراغ خاموش
رانندگی در جادههای ترکیه ممکن است خطرناک باشد، زیرا مردم ترکیه اغلب از نشانگرها، چراغهای راهنمایی، عابران پیاده، علائم و محدودیتهای جاده بیزارند. همچنین تا جایی که میشود نباید در شب رانندگی کرد، زیرا در مسیرهای کوهستانی ترکیه چراغها یا نردههای محافظ کمی وجود دارد. نکته دیگر اینکه از رانندگان ترک انتظار نداشته باشید چراغهای جلوی خود را در شب روشن کنند.
«پورتوریکو» هرج و مرج ملایم در رانندگی
فرهنگ رانندگی در پورتوریکو به سمت هرج و مرج ملایم گرایش دارد. هنگام ترافیک، عبور و مرور در شانه خاکی جاده به هیچ وجه غیرعادی تلقی نمیشود. پس از اینکه خودروها به آمبولانسها یا خودروهای پلیس اجازه سبقت میدهند، معمولاً رانندگان سپر به سپر پشت این خودروهای امدادی قطار میشوند تا به سرعت به مقصد برسند.
«شیلی» رانندگی به عشق سرعت
اگر عاشق سرعت هستید و احترام به قانون چندان برای شما اهمیت ندارد، کشور شیلی بهترین گزینه است. بسیاری از مردم این کشور پشت فرمان بیش از هر چیزی به فشردن روی پدال گاز تمایل زیادی دارند و به هر چه که در این راه دست و پایشان را ببندد، بیتوجه هستند، مثلاً بدون زدن راهنما از خطوط خارج میشوند و به ندرت در مورد دوچرخهسواران آداب رانندگی را رعایت میکنند.
«هند» قوانین رانندگی روی کاغذ
قوانین رانندگی در هند فقط روی کاغذ نوشته شدهاند و کمتر کسی را پیدا میکنید که آنها را رعایت کند. وقتی وارد خیابانهای هند میشوید، افسران راهنمایی و رانندگی را مشاهده میکنید که با یک یونیفرم خاکی رنگ تندتند در حال نوشتن جریمه رانندگی برای رانندگان هستند و رانندگان هم برایشان مهم نیست چقدر جریمه میشوند، چون میزان جریمه اصولاً خیلی پایین است. ۹۰درصد خیابانها و راههای اصلی و فرعی بزرگ در این کشور پر است از دستفروشان و ترافیک و موتوریها و اتوبوسهایی که حتی روی سقفشان هم مسافر نشسته است.
«بلژیک» تخلف غیرممکن است
هزینه جریمه رانندگی در کشوری مانند بلژیک به قدری گران است که رانندگان جرئت نمیکنند از قوانین سرپیچی کنند و سیستم رانندگی و پلیس رانندگی در بلژیک به قدری بهروز و آنلاین است که تخلف را عملاً غیرممکن کرده است.
«روسیه» جریمه برای خودروهای کثیف
در روسیه رانندگی با خودروی کثیف جریمه دارد. بعضی روسها ترجیح میدهند در زمستان که رانندگی سختتر است، خودروی خود را در پارکینگ نگه دارند، چون رانندگی در روزهای زمستان باعث انباشت کثیفی و چرک روی خودرو میشود. در روسیه، قانون، رانندگان وسایل نقلیه موتوری را ملزم میکند قبل از ورود به خیابان خودروی خود را تمیز کنند.
«عربستان» هزینه سنگین رانندگی
برای زنان
اخیراً و پس از گذشت سالها در عربستان سعودی با تغییر قوانین، امکان دریافت گواهینامه برای زنان هم مهیا شده است، با این حال، زنان متقاضی برای گرفتن گواهینامه باید هزینه بیشتری در مقایسه با مردان بپردازند. این هزینه برای مردان حدود ۱۲۰دلار، اما برای زنان بین ۵۰۰ تا ۸۰۰دلار است. همچنین زنان قبل از شرکت در امتحان رانندگی، باید ۹۰ تا ۱۲۰ساعت بیشتر آموزش تئوری و عملی ببینند.