کد خبر: 1087818
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۲
صنعت خودرو سال‌هاست به یک کلاف سردرگم تبدیل شده و راهکاری برای حل چالش‌های آن پیدا نشده است. امروزه کاهش کیفیت و افزایش قیمت تمام شده باعث نارضایتی مردم از این صنعت شده است، اما خودروسازان در این مسیر مدام از کمبود نقدینگی و مشکلات تولید سخن می‌گویند و با بهانه‌های مختلف از انتقادات وارده شانه خالی می‌کنند.

صنعت خودرو سال‌هاست به یک کلاف سردرگم تبدیل شده و راهکاری برای حل چالش‌های آن پیدا نشده است. امروزه کاهش کیفیت و افزایش قیمت تمام شده باعث نارضایتی مردم از این صنعت شده است، اما خودروسازان در این مسیر مدام از کمبود نقدینگی و مشکلات تولید سخن می‌گویند و با بهانه‌های مختلف از انتقادات وارده شانه خالی می‌کنند.
به راستی صنعتی که سال‌ها با حمایت‌های دولت جان گرفته چرا نباید امروز ضمن کسب رضایت مشتری مسیر توسعه را طی کند؟ مشکل کار کجاست! آیا هنوز هم سهم مدیران سیاسی در اعمال تصمیمات برای شرکت‌های خودروساز دخیل است یا شاید تشدید تحریم‌های بین‌المللی عاملی شده تا این صنعت نتواند روند توسعه و پیشرفت را طی کند؟
قرار بود با اعمال سیاست‌های وزارت صنعت در سال جدید اوضاع این صنعت بهتر شود، اما در عمل خبری از ساماندهی بازار نیست و همچنان کاهش عرضه محصولات عاملی شده تا اختلاف قیمت بازار تا کارخانه به بیش از ۱۵۰ میلیون تومان برسد و حتی قرعه‌کشی خودرو هم نتوانست محصولات را به دست مصرف‌کننده واقعی برساند و فضای رانتی در بازار ایجاد شد. در این شرایط وزارت صنعت در نسخه‌ای جدید سعی در استقرار سامانه فروش یکپارچه خودرو دارد تا شاید بتواند سروسامانی به بازار دهد، اما باید گفت مشکل جای دیگری است و تا زمانی که افزایش تولید محصول اتفاق نیفتد، خبری از ساماندهی بازار نیست.
سامانه یکپارچه همچنان مبهم
هفته گذشته سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت سامانه‌ای جدید برای فروش خودرو معرفی و اعلام کرد: «به منظور شفاف‌سازی روند عرضه خودرو، فروش همه خودرو‌ها به «سامانه یکپارچه فروش» منتقل می‌شود. بر این اساس همه خودروساز‌ها از ۱۸اردیبهشت باید هرگونه عرضه خودرو را صرفاً از طریق سامانه متمرکز قرعه‌کشی انجام دهند تا ضمن ایجاد شفافیت، امکان عرضه عادلانه‌تر برای همه خودرو‌های تولیدی فراهم شود.»
طبق تأکید وزیر صمت، البته فروش خودرو در قالب این سامانه، به معنای بلاتکلیفی حذف روند قرعه‌کشی نیست و حذف قرعه‌کشی خودرو با قوت در دستور کار وزارتخانه مذکور خواهد بود.
در همین رابطه، ابتدای هفته جاری سرپرست دفتر صنایع خودرو وزارت صمت در راستای اجرای دستور وزیر صمت مبنی بر «فروش خودرو صرفاً در سامانه یکپارچه فروش» در نامه‌ای به خودروسازان کشور، اعلام کرد از این به بعد فروش خودرو صرفاً از طریق سامانه متمرکز انجام می‌شود و هرگونه عرضه از طرق دیگر باید فوراً متوقف شود.
بر این اساس با توجه به ممنوعیت عرضه خودرو‌ها تا زمان مشخص شدن سازوکار و رونمایی از سامانه مذکور، (سامانه یکپارچه فروش خودرو)، فعلاً طرح‌های فروش خودروسازان که از اواخر آذرماه به صورت هفتگی و پی‌درپی (غیر از دو هفته ابتدایی فروردین ماه جاری/ تعطیلات نوروز) هر هفته اجرا شده است تا اطلاع ثانوی متوقف خواهد بود. البته هنوز هیچ اطلاعاتی از جزئیات و حتی آدرس این سامانه در اختیار نیست و وزارت صمت نیز تاکنون تنها به اعلام عنوان این سامانه بسنده کرده است و همچنان اعلام می‌کند، به زودی اطلاعات دقیق‌تر اطلاع‌رسانی خواهد شد. همچنین پیش فروش یک محصول گروه بهمن‌موتور که قرار بود از روز شنبه هفته جاری اجرا شود ابطال و تا اطلاع ثانوی متوقف شده است. ایران‌خودرو و سایپا نیز این هفته طرح فروش نداشتند.
قیمت بازار همچنان صعودی
نیمه اول سال به دلیل افزایش سفر‌ها بازار خرید و فروش خودرو رونق می‌گیرد و قیمت‌ها به طور متوسط در بازار آزاد افزایش می‌یابد، اما این روند با توقف ثبت نام‌های خودروسازان و شیوه جدید وزارت صمت تحت عنوان سامانه یکپارچه فروش تشدید شده است. به عبارت دیگر در ایامی که بازار تشنه عرضه خودرو است، با توقف ثبت‌نام و انتشار اخبار ضدونقیض از واردات خودرو نوعی بلاتکلیفی بر بازار حکم فرما شده و دلالان با افزایش قیمت بازار را دچار نابسامانی کرده‌اند.
ابراهیم مددیان، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با نبض صنعت، درباره قیمت اخیر خودرو‌های داخلی که در این هفته دوباره با افزایش قیمت مواجه بوده‌اند، می‌گوید: «عکس‌العمل بازار خودرو به راه‌اندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو فعلاً افزایشی است.»
وی می‌افزاید: «راه‌اندازی این سامانه یکی دو روز است که به طور جدی مطرح شده، ولی حدود یک ماه است با افزایش قیمت خودرو در بازار مواجه هستیم. بازار خودرو بر مبنای عرضه و تقاضاست وقتی عرضه کم باشد، قیمت خود به خود بالا می‌رود، اما مدیریت هم در رأس کار است. مردم تا نوروز امسال منتظر برجام بودند که فعلاً اتفاقی نیفتاده است، واردات خودرو هم فعلاً انجام نشده و آن‌هایی که منتظر کاهش قیمت خودرو بودند هم دیگر خسته شده و می‌گویند امروز نخریم باید فردا خودرو را گران‌تر بخریم و برای خرید رو به بازار آورده‌اند.» مددیان تصریح کرد: «وزارت صمت باید آزمون و خطا را در صنعت خودرو کنار بگذارد و به هر روشی تولید را افزایش دهد. در غیر این صورت تصمیمات مبهم فقط به گرانی‌ها دامن می‌زند.»
بر اساس این گزارش، قیمت خودرو در بازار کشور همچنان با نوسان مواجه است. برخی کارشناسان هم معتقدند توقف عرضه خودرو به دلیل فروش در سامانه یکپارچه باعث افزایش دوباره قیمت‌هاست. روز گذشته قیمت خودرو صفر، خودروی پراید ۱۱۱ به ۲۰۶ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ نیز ۱۷۶میلیون تومان، خودروی دنا پلاس اتوماتیک ۵۰۳ میلیون تومان و دنا معمولی ۳۸۶میلیون تومان و نرخ خودرو تیبا هاچ بک پلاس به ۲۱۴میلیون تومان رسید. خودروی تارا اتوماتیک نیز با ۳ میلیون تومان افزایش نسبت به روز گذشته به قیمت ۵۹۰ میلیون تومان رسید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار