کد خبر: 1086787
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
با فرسایشی شدن جنگ در اوکراین، هزینه‌های امریکا برای کمک به متحدش نیز افزایش یافته و به گفته کاخ سفید از بسته کمکی قبلی تنها مبلغ ناچیزی باقی مانده و دولت برای ارسال کمک‌های بیشتر به کی‌یف نیازمند تصویب بودجه ۵/۳ میلیارد دلاری کنگره است. زلنسکی هم که ارتش کشورش بیشتر نیروهایش را از دست داده است، خواستار اعزام فوری نظامیان خارجی به اوکراین شد.

با فرسایشی شدن جنگ در اوکراین، هزینه‌های امریکا برای کمک به متحدش نیز افزایش یافته و به گفته کاخ سفید از بسته کمکی قبلی تنها مبلغ ناچیزی باقی مانده و دولت برای ارسال کمک‌های بیشتر به کی‌یف نیازمند تصویب بودجه ۵/۳ میلیارد دلاری کنگره است. زلنسکی هم که ارتش کشورش بیشتر نیروهایش را از دست داده است، خواستار اعزام فوری نظامیان خارجی به اوکراین شد.

هرچه جنگ بین روسیه و اوکراین طولانی‌تر می‌شود، دست غربی‌ها نیز برای ارسال کمک‌های نظامی به کی‌یف بسته‌تر می‌شود. امریکا که برای مقابله با حملات روسیه، بسته ۸۰۰ میلیون دلاری برای کی‌یف اختصاص داده بود اکنون این مبلغ رو به اتمام است و دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا دست گدایی به سمت کنگره گرفته تا بودجه زیادی را بگیرد. در همین راستا، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید جمعه شب در نشست خبری گفت: «همانطور که می‌دانید، ما به ۳۵/۳ میلیارد دلار کمک امنیتی نظامی نیاز داریم. ما ۲۵۰ میلیون دلار داریم که از بسته قبلی باقی مانده است. مشخص است که باید برای یک بسته مالی دیگر به منظور کمک به اوکراین درخواست کنیم.» به گزارش راشاتودی، ساکی در پاسخ به این سؤال که ضرب‌الاجل این درخواست مطرح شده از سوی دولت چه زمانی است، گفت: این نیاز و درخواست به قدر تأمین مالی کرونا ضرورت دارد. هم جمهوریخواهان و هم دموکرات‌ها گفته‌اند که ۵/۳ میلیارد دلار ممکن است به این سرعت تأمین نشود، چون مسائل دیگری هم وجود دارد که نیازمند بودجه هستند. شبکه سی. ان. ان نیز اخیراً گزارش داده بود که دموکرات‌ها به دنبال تأیید و تصویب این بسته مالی تا پایان مه هستند، اما جمهوریخواهان می‌گویند که این مسئله باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد. سناتور مارکو روبیو جمهوریخواه گفت: «باید جزئیات را مرور کنم. من آنقدر‌ها هم روی مقدار تمرکز نمی‌کنم. بیشتر به این موضوع مربوط می‌شود که قصد دارید به آن‌ها چه چیزی ارائه دهید؟» در این میان، ژائو لی‌جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در واکنش به کمک‌های مالی و تسلیحاتی از واشنگتن به اوکراین نیز گفت: «امریکا به دنبال صلح در اوکراین نیست بلکه به جایش می‌خواهد هر کاری انجام دهد تا این درگیری تا مدت‌ها ادامه یابد.»
اخیراً خبرگزاری بلومبرگ هم در گزارشی اعلام کرد که زرادخانه تسلیحاتی امریکا برای کمک به اوکراین در حال تمام شدن است. با توجه به اینکه غربی‌ها گفته‌اند که جنگ اوکراین حداقل تا یک سال آینده ادامه خواهد یافت، هزینه‌های امریکا و اروپا هم برای تأمین نیاز‌های کی‌یف نیز افزایش می‌یابد.
از سوی دیگر، به دلیل تلفات بالای ارتش اوکراین در درگیری با نیرو‌های روس، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از کشور‌های خارجی درخواست کرد که هرچه سریع‌تر نظامیان خود را برای کمک به این کشور برای مقابله با روسیه به اوکراین اعزام کنند.
به گزارش یورونیوز، زلنسکی در جمع خبرنگاران هلندی در پاسخ به سؤالاتی در خصوص اقدامات کشور‌های خارجی برای کمک به ناتو در مقابل روسیه گفت: «من قطعاً می‌دانم که ما به تضمین‌های امنیتی نیاز داریم و دقیقاً می‌دانم که به چه چیز‌هایی نیاز داریم و می‌خواهم دقیقاً آنچه را که نیاز داریم درخواست کنم. مهم‌ترین چیز، افراد و ضرب‌الاجل‌ها و ضرب‌الاجل‌ها و افراد هستند. من فکر می‌کنم برای ما، ضمانت‌های امنیتی باید در فرمول «افراد-ساعات» باشد». وی در ادامه در این خصوص تأکید کرد که آنالوگ‌های چنین سیستم‌هایی باید در بخش‌های خاص از اروپا مستقر شود و این توافقات را با تلفن اضطراری ۹۱۱ مقایسه کرد که خدمات فوری و اضطراری ارائه می‌دهد. درخواست زلنسکی برای اعزام نیرو به اوکراین در حالی مطرح شده است که روز جمعه، رسانه‌های غربی گزارش کردند که ارتش انگلیس حدود ۸ هزار نظامی برای شرکت در رزمایش‌های گسترده به شرق اروپا اعزام می‌کند و همچنین در اقدام مشترک با ناتو و نیرو‌های اعزامی مشترک ده‌ها تانک را مستقر خواهد کرد. همچنین، جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع امریکا شامگاه جمعه گفت که پنتاگون آموزش نظامیان اوکراینی برای استفاده از تسلیحات و تجهیزات امریکایی را در آلمان آغاز کرده است. کربی گفت که این آموزش‌ها در راستای آموزش‌های پیشینی برای استفاده از توپخانه‌هایی است که پیش‌تر در جا‌های دیگر انجام شده بود.»
لغو تحریم‌ها برای مذاکره
درحالی که غربی‌ها به دنبال افزایش تحریم‌ها علیه روسیه هستند، مسکو خواهان لغو تحریم‌ها است. وزیر امور خارجه روسیه با تأکید بر اینکه غرب به درگیری‌های اوکراین دامن می‌زند، گفت که لغو تحریم‌ها علیه مسکو باید بخشی از مذاکرات با اوکراین باشد. سرگئی لاوروف دیروز در گفتگو با خبرگزاری شینهوا گفت که درگیری‌ها میان مسکو و کی‌یف و همچنین بحران فعلی اوکراین، نتیجه مستقیم تلاش غرب برای ایجاد یک جهان تک‌قطبی است که شامل گسترش بی وقفه ناتو به سمت شرق می‌شود. لاوروف در این خصوص گفت: «ایالات متحده و ناتو همواره اوکراین را به عنوان ابزاری برای مهار روسیه دیده‌اند». وی افزود: «دلیلی که در نهایت، مسکو را وادار به آغاز عملیات نظامی در اوکراین کرد، سیاست چندین ساله غرب در تحریک احساسات ضدروسی در میان مردم اوکراین و وادار کردن آن‌ها به «انتخاب غلط» بین غرب و روسیه بوده است.» وزیر امور خارجه روسیه در ادامه با انتقاد از ارسال تسلیحات به کی‌یف گفت: «اگر ایالات متحده و ناتو واقعاً به دنبال حل بحران اوکراین بودند، این مسئله را درک می‌کردند که مردم اوکراین نیازی به موشک‌های «استینگر» و «جاولین» ندارند بلکه به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.» روسیه ارسال تسلیحات به اوکراین را سبب افزایش تنش‌ها می‌داند و بار‌ها نسبت به این اقدامات تنش‌زا هشدار داده است، اما با این حال، کشور‌های عضو ناتو ارسال تسلیحات به اوکراین را تسریع کرده‌اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار