کد خبر: 1077123
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
مذاکرات ۱+۴ همراه با امریکا برای بازگشت به توافق با ایران در حالی در پایتخت اتریش پیگیری می‌شود که اکنون نگاه‌ها بیش از ایران متوجه اختلافات داخلی در تیم مذاکراتی امریکا شده است.

مذاکرات ۱+۴ همراه با امریکا برای بازگشت به توافق با ایران در حالی در پایتخت اتریش پیگیری می‌شود که اکنون نگاه‌ها بیش از ایران متوجه اختلافات داخلی در تیم مذاکراتی امریکا شده است. منابع امریکایی وجود شکاف در هیئت دیپلماتیک این کشور را در وین تأیید کرده‌اند و گفته شده که چند عضو دیگر این تیم از ادامه کار کنار رفتند و وین را ترک کردند. اگرچه تلاش شده سطح اختلافات میان دیپلمات‌های امریکایی به رسانه‌ها کشیده نشود، اما شاید نبود مواضع هماهنگ میان اعضای دولت بایدن در برابر نحوه توافق با ایران بار دیگر به بن‌بست موقت در مذاکرت منجر شود.
به گزارش «جوان»، وقتی در آبان امسال وزارت خارجه امریکا اعلام کرد که ماه‌هاست در انتظار مذاکره بر سر توافق هسته‌ای در وین است، به ذهن کسی نمی‌رسید که تیم مذاکره‌کننده امریکایی در میانه گفتگو‌ها دچار اختلاف‌نظر‌های داخلی شود و آوازه این اختلافات در رسانه‌ها نیز مطرح شود. در حال حاضر که حدود سه ماه از آغاز مذاکرات اخیر با ایران در وین می‌گذرد، سطح اختلافات داخلی میان دیپلمات‌های امریکایی به حدی بوده که روزنامه امریکایی وال‌استریت‌ژورنال آن را «شکاف» نامیده است. این روزنامه بامداد سه شنبه خبر داد که دو عضو دیگر تیم مذاکره‌کننده امریکایی به دلیل اختلاف‌نظر با مواضع «رابرت مالی» سرپرست این تیم در قبال ایران، مذاکرات وین را ترک کرده و به واشنگتن بازگشتند. این روزنامه امریکایی به نقل از افراد مطلع از روند مذاکرات وین نوشت: «با رسیدن گفتگو‌های احیای برجام با ایران به مرحله حساس، در تیم مذاکره‌کننده امریکا بر سر سختگیری با تهران و زمان خروج از مذاکرات، اختلاف‌هایی پدید آمده است.»
بر اساس این گزارش، برخی اعضای تیم امریکا پس از اصرار به رویکرد سختگیرانه‌تر در مذاکرات رفع تحریم‌های ایران، تیم را ترک کردند یا از مذاکرات کنار کشیدند. حتی گفته شده اختلاف میان تیم دیپلماتیک امریکا در وین تا بدانجاست که شاید این اختلافات بار دیگر به بازگشت نمایندگان کشور‌ها به پایتخت‌های خود برای مشورت‌های بیشتر منجر شود.
از اختلاف تا شکاف
چند روز پیش از انتشار گزارش «وال‌استریت‌ژورنال» درباره اختلاف میان هیئت دیپلماتیک امریکا، اعلام شده بود «ریچارد نفیو» که به معمار تحریم‌های هوشمند علیه ایران معروف است، از تیم مذاکره‌کننده و دیپلماتیک امریکا در وین جدا شده و به واشنگتن بازگشته است و اکنون مشخص شده که نه فقط نفیو، بلکه دیپلمات‌های دیگری نیز از تیم امریکایی در وین جدا شده‌اند. «ریچارد نفیو» از مهم‌ترین عناصر کلیدی دولت امریکا در دوران اوباما به شمار می‌رود و تحریم‌های امریکای دوران اوباما علیه ایران را که بعد‌ها در دوره ترامپ نیز تداوم یافت، ساخته و پرداخته او می‌دانند. اکنون به نظر می‌رسد که تیم مذاکره‌کننده امریکا در وین بر سر تداوم مذاکرات یا ترسیم تحریم‌های جدید علیه ایران دچار اختلاف‌نظر است و همین اختلاف‌نظر باعث شده که نفیو و چند دیپلمات امریکایی دیگر از تیم مذاکره‌کننده دولت بایدن در وین جدا شوند. وال‌استریت ژورنال هم نوشته است به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد اختلافات در تیم امریکا در رابطه با طیفی از مسائل از جمله اینکه «آیا مذاکرات را در اوایل دسامبر پس از بازگشت تیم جدید ایران به وین قطع کنیم یا خیر و همچنین اینکه چقدر در اجرای تحریم‌ها سخت می‌توان عمل کرد» به‌وجود آمده است.
این رسانه امریکایی با تأکید بر اینکه باید توجه داشت که این‌ها تمام اختلافات درون تیم مالی نبودند، توضیح داد: «این اختلافات شکاف بزرگی را در تیم امریکا ایجاد کرده است.»
عجله کاخ سفید برای توافق
مقامات امریکایی همواره با لحنی تهدیدآمیز نسبت به پایان زمان مذاکره در وین هشدار می‌دهند، اما یک طرف دیگر ماجرا حاکی از آن است که واشنگتن حتی بیش از دیگر طرف‌ها برای بازگشت به توافق هسته‌ای در وین عجله دارد. «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه امریکا نیز روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران، ضمن هشدار درباره اینکه فرصت باقی‌مانده برای بازگشت به توافق بسیار بسیار کم است، در عین حال احتمال دستیابی به توافق را رد نکرد.
عصر دو شنبه «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه درباره گفت‌وگوی مستقیم با امریکا اعلام کرد بود: «اگر در روند مذاکرات به مرحله‌ای برسیم که رسیدن به یک توافق خوب با تضمین بالا لازمه‌اش این باشد که سطحی از گفتگو را با امریکا داشته باشیم، آن را نادیده نخواهیم گرفت.» این سخنان وزیر خارجه بلافاصله با واکنش مقامات امریکایی روبه‌رو شد و «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه امریکا چند ساعت بعد از سخنان امیرعبداللهیان در کنفرانس خبری خود گفت که واشنگتن آماده مذاکرات مستقیم و فوری با ایران برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای است. سخنگوی وزارت خارجه امریکا حتی تعیین پیش‌شرط برای بازگشت به برجام را رد کرد و گفت: «برخی اظهارات درباره لزوم آزادی چهار امریکایی زندانی در ایران، پیش‌شرط واشنگتن برای بازگشت به برجام نبوده است.» ند پرایس گفت: «چیزی که فرستاده ویژه گفت این است که در حالی که چهار امریکایی بی‌گناه در گروگان ایران هستند، تصور بازگشت به توافق هسته‌ای برای ما بسیار سخت است.»
علاوه بر سخنگوی وزارت خارجه امریکا، «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید نیز شامگاه دو شنبه در کنفرانس خبری خود گفت که واشنگتن آماده مذاکرات مستقیم و فوری با ایران برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای است. شتاب امریکا برای نهایی کردن توافق با ایران در شرایطی است که «جو بایدن»، رئیس‌جمهور امریکا یک سال پس از ورود به کاخ سفید در آستانه ارائه گزارش عملکرد خود در حوزه‌های مختلف به کنگره است. در حالی که بایدن در پایین‌ترین سطح مقبولیت عمومی در افکار عمومی امریکایی‌ها قرار دارد، شاید دیپلمات‌های او در وین تلاش دارند با نهایی کردن توافق هسته‌ای حداقل دستاورد دولت بایدن را در سیاست خارجی بازگشت به تعهدات پیشین عنوان کنند و از همین رو نیز امریکایی‌ها بیش از دیگر طرف‌های مذاکرات برای دستیابی به توافق عجله دارند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار