کد خبر: 1072367
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
در گفت‌وگوی «جوان» با دبیران جشنواره بین‌المللی «پرواز» مطرح شد
پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «پرواز» که با رویکرد فیلم‌های کوتاه درباره معلولان و ناتوانان جسمی است در تهران برگزار می‌شود.
محمدصادق عابدینی

پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «پرواز» که با رویکرد فیلم‌های کوتاه درباره معلولان و ناتوانان جسمی است در تهران برگزار می‌شود.
محمدرضا شرف‌الدین، دبیر پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم پرواز در گفتگو با «جوان» گفت: خوشبختانه فیلم‌ها و فیلمنامه‌های ارسال شده از کیفیت خوب و استانداردی برخوردار هستند و فکر می‌کنم هیئت داوران این دوره برای انتخاب آثار برگزیده کار سختی پیش رو داشته باشند. شریف‌الدین ادامه داد: در این دوره همچنین استقبال علاقه‌مندان نسبت به دوره‌های پیشین بی‌سابقه بوده و آثار بسیاری به دبیرخانه ارسال شده است. با توجه به این استقبال و برای اینکه بتوانیم با یک داوری مناسب تمامی آثار شایسته را انتخاب و به نمایش درآوریم، زمان برگزاری جشنواره را به ۲۱ تا ۲۳ دی ماه موکول کردیم. وی افزود: ابتدا صحبت‌هایی مبنی بر برگزاری جشنواره به صورت مجازی مطرح شده بود، اما با توجه به روند صعودی واکسیناسیون در کشور و کاهش چشمگیر ابتلای مردم به کرونا تصمیم بر این شد جشنواره با حضور مردم و فیلمسازان برگزار شود و تمامی آثار منتخب با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای علاقه‌مندان به نمایش درآید. شرف‌الدین گفت: در پنجمین دوره جشنواره فیلم پرواز همچنین کارگاه‌های آموزشی متعددی با حضور اساتید و صاحبنظران علمی برگزار خواهد شد. حسین نجمی، محمد کمالی، محمدرضا مقدسی، کامران عاروان، مهدی بصیرزاده و ناندینی راوال، مشاور و معاون مجمع جهانی آموزش افراد دارای معلولیت و رئیس اسبق مجمع جهانی در منطقه آسیا از جمله اعضای هیئت علمی جشنواره هستند که تاکنون حضورشان در این کارگاه‌ها قطعی شده است.
لزوم ترغیب فیلمسازان در پرداخت به زندگی معلولان
علی خبیر، دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه پرواز در گفتگو با «جوان» در خصوص رویکرد‌های این دوره از جشنواره گفت: این جشنواره رویدادی فرهنگی، مستقل و غیردولتی برای عرضه فیلم‌های کوتاه با هدف فرهنگ‌سازی در مورد مسائل معلولیت و نمایش توانمندی‌های افراد دچار معلولیت‌های گوناگون است. وی افزود: با توجه به اینکه ۱۵ درصد جمعیت جهان را افراد دارای معلولیت تشکیل می‌دهند، این رویداد تلاش می‌کند با بهره‌مندی از تازه‌ترین دستاورد‌ها و آثار سینماگران باتجربه، حرفه‌ای و جوان، در راستای آگاه‌سازی و ارتقای کیفیت زندگی این افراد که بزرگ‌ترین اقلیت جهان هستند، راهگشا باشد. خبیر خاطر نشان کرد: در دوره پنجم این رویداد، هدف‌مان این است بتوانیم روایت‌هایی اصیل، تأثیرگذار و ناگفته از زندگی این افراد و خانواده‌هایشان به نمایش بگذاریم. با توجه به اینکه به دلیل شیوع ویروس کووید ۱۹ در جهان دو سال وقفه در برگزاری آن روی داده بود، امسال نگاه ویژه‌ای به تأثیر بیماری کرونا در زندگی افراد دچار معلولیت‌های گوناگون داشته‌ایم و امیدواریم مانند دوره‌های قبل، بتوانیم در ترغیب فیلمسازان جهت پرداخت به موضوع معلولیت موفق عمل کرده باشیم تا ا‌ن‌شاءالله به سهم خود نقشی در ایجاد فرصت‌های برابر در اجتماع برای این قشر ایفا کرده باشیم.
خبیر ضمن اشاره به اینکه امسال فیلم‌ها و فیلمنامه‌هایی با ایده‌های خلاقانه، مؤثر و بکر به دبیرخانه ارسال شد، تصریح کرد: ما شاهد رشد سه برابری دریافت آثار سینماگران نسبت به ادوار گذشته بوده‌ایم و این نشان می‌دهد، در جهانی که فیلمسازی با همه‌گیری بیماری کرونا شرایط چالش‌برانگیزی پیدا کرده، همچنان مسئله معلولیت به عنوان موضوعی دراماتیک و جذاب برای سینماگران در سراسر جهان مطرح است. همچنین ما در این دوره شاهد حضور تعداد قابل توجهی فیلم از فیلمسازانی بودیم که خودشان دارای معلولیت هستند. وی ادامه داد: این فیلم‌ها اغلب ابعاد فردی‌تری از موضوعیت جشنواره را روشن می‌کنند و نمایش‌دهنده اثربخشی این افراد در توسعه جامعه هستند. دبیر اجرایی جشنواره فیلم کوتاه پرواز گفت: در آیین رونمایی از پوستر جشنواره که همزمان با سوم دسامبر روز جهانی آگاهی‌بخشی در حوزه معلولیت برگزار شد، به رسم ادوار گذشته از یک فیلمساز دارای معلولیت تقدیر شد. امسال افتخار داشتیم قدردان کارگردان جانباز سینمای ایران، استاد سعید بخشعلیان باشیم. از وی فیلم‌هایی نظیر: پیام، سرباز کوچک، پایان این راه و چند اثر دیگر در سینمای ایران به یادگار مانده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار