کد خبر: 1068112
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۴

بن‌بست در مذاکرات تبادل اسرا میان تل‌آویو و گروه‌های فلسطینی کار را به چنگ و دندان نشان دادن صهیونیست‌ها کشاند. در همان روزی که مسئولان اسرائیلی اعلام کردند هیچ پیشرفتی در پرونده تبادل اسرا با حماس ایجاد نشده، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی از تدارک برای برگزاری رزمایش نظامی در کرانه باختری خبر داد. شاید به زعم رهبران تل‌آویو تحرکات نظامی، گشایشی در مذاکرات مبادله اسرا ایجاد کند، اما گروه‌های مقاومت و جهادی فلسطین هم با مقابله به مثل، در غزه دست به آزمایش موشکی زدند.
«هدار گلدن»، زنی پیر و شکسته با چهره‌ای که افسردگی بر او چیره شده اواسط روز یک شنبه به خبرنگار اسرائیلی در تل‌آویو خیره شد و گفت که مقامات، مسئول جان فرزندنش هستند. فرزند او سرباز ارتش رژیم صهیونیستی بود که در سال ۲۰۱۴ در جریان تجاوز به مناطق فلسطینی در رفح واقع در جنوب غزه مفقود شد. حماس می‌گوید او زنده است، اما مقامات اسرائیل مدعی هستند که جسدی بیش از او باقی نمانده است. حال مادر این افسر صهیونیستی می‌گوید: از این وضعیت خسته شده‌ایم، احساس می‌کنیم در فریب زندگی می‌کنیم. اما گوش مقامات تل‌آویو به گلایه‌های این پیرزن بدهکار نیست. پس از نبرد اخیر سیف‌القدس که به پذیرش آتش‌بس از سوی تل‌آویو منجر شد، مقامات صهیونیستی با آغاز مذاکرات با گروه‌های فلسطینی برای تبادل اسرا موافقت کردند، اما روز یک‌شنبه، ۱۶ آبان ماه، مسئولان ارشد رژیم صهیونیستی به صراحت اعلام کردند که هیچ‌گونه پیشرفتی در پرونده تبادل اسرا با حماس وجود ندارد. این منابع به شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی گفتند، شکاف‌ها بسیار گسترده است و هیچ پیشرفتی در زمینه تبادل اسیران صورت نگرفته است.
دندان ساییدن تل‌آویو با برگزاری مانور‌های نظامی
برای صهیونیست‌ها جان نظامیان‌شان تا آنجا مهم است که به اعتبار این رژیم آسیب بزرگی وارد نشود، اما وقتی زورشان به طرف‌های فلسطینی نمی‌رسد، ترجیح می‌دهند تهدیدات نظامی را پیش بکشند. از همین رو همزمان با اعلام بن‌بست در مذاکرات تبادل اسرا، «یدیعوت آحارونوت» به نقل از سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی از تدارک برای برگزاری رزمایش نظامی در کرانه باختری خبر داد.
از مدت‌ها قبل، پیش‌بینی شده بود که بن‌بست در مذاکرات تبادل اسرا وقوع یک جنگ جدید در فلسطین را بسیار محتمل خواهد کرد. از همین رو اورشلیم‌پست، دیگر رسانه اسرائیلی گزارش داد که به دلیل افزایش تهدیدات اسرائیل به دنبال خرید مقادیر قابل‌توجهی تسلیحات نظامی از ایالات متحده است. تل‌آویو که هنوز از فشار جنگ در برابر گروه‌های مقاومت در بهار امسال کمر راست نکرده، از این موضوع باخبر است که وقوع جنگ جدید در منطقه ممکن است بسیار گسترده‌تر از گذشته و در چند جبهه مختلف باشد و از همین رو سناریوی‌های موجود را سبک سنگین می‌کند. «اسحاق برک»، افسر ارشد صهیونیست و یکی از فرماندهان نیرو‌های ذخیره در ارتش رژیم صهیونیستی روز یک شنبه اعلام کرد که ارتش اسرائیل هیچ‌گونه آمادگی برای جنگ در جبهه‌های مختلف ندارد و این رژیم در مسیر شکست قرار گرفته است. اسحاق برک افزود که این سخنان به مثابه یک پیشگویی از روی خشم نیست، بلکه کاملاً حقیقت است.
مقاومت فلسطین آزمایش موشکی انجام داد
در طرف دیگر میدان، گروه‌های فلسطینی با انجام آزمایش موشکی توان خود را برای یک رویارویی جدید محک زدند. رسانه‌های اسرائیل با تأیید انجام آزمایش موشکی در نوار غزه طی روز یک شنبه اعلام کردند، دست‌کم پنج موشک به سمت دریا شلیک شده است. در خردادماه گذشته، عضو دفتر سیاسی حماس اعلام کرده بود که مقاومت فلسطین با پایان تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی، کار تولید موشک را از سر گرفته است. در آن زمان «فتحی حماد» در پیامی گفت: کارخانه‌های ما و کارگاه‌های ما کار تولید هزاران موشک را از سر گرفتند تا گردن‌کشی مقامات صهیونیستی را در قدس و تل‌آویو متوقف کنند. علاوه بر آزمایش موشکی، حماس همچنین نسبت به وقوع درگیری و جنگ جدید با تل‌آویو پس از بن‌بست در مذاکرات مربوط به اسرا هشدار داد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار