کد خبر: 1066111
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۴
سعید احمدیان

از قدم‌الایام زورخانه‌ها و ورزش باستانی همواره جایگاه و شأن بالایی در بین عموم مردم داشته اند و به محلی برای ترویج مرام جوانمردی و پهلوانی شهره بوده‌اند، ورزشی که قدمتی بیش از هزار سال دارد و بخشی از هویت و فرهنگ‌مان است. در یکی، دو دهه اخیر، اما با کم‌کاری‌های صورت گرفته از سوی مسئولان مختلف، چراخ خیلی از زورخانه‌ها خاموش شده و دیگر مانند گذشته کمتر خبری از میل و کباده زدن حتی در خانه‌ها هم نیست. مسئله‌ای که نگرانی‌هایی را به وجود آورده و هیچگاه در شأن این ورزش و جایگاهی که این رشته ملی و مذهبی باید داشته باشد، نبوده است. رشته‌ای که ورزشکارانش با نوای مرشد و علی گویان با آیین گلریزان دست مظلومان را می‌گیرند، اما با توجه به سوءمدیریت‌ها و اهمال‌هایی که در یکی، دو دهه اخیر صورت گرفته، به حاشیه رفته و کمتر مورد استقبال قرار گرفته، تا جایی که در خیلی از زورخانه‌ها بسته شده و خیلی‌های‌شان هم تغییر کاربری داده‌اند.
در چنین شرایطی مهرعلی باران‌چشمه، رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی، دیروز در نشست خبری که با خبرنگاران داشت، هدف اصلی و اولویت اول مجموعه‌اش را احیای وضعیت کنونی ورزش‌های باستانی و روشن کردن چراغ زورخانه‌ها عنوان کرد. هدفی که رسیدن به آن می‌تواند دوباره زورخانه‌ها را پس از پایان پاندمی کرونا شلوغ‌تر و علاقه‌مندان بیشتری را جذب کند. در چنین شرایطی برای احیای زورخانه‌ها، همانطور که رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی وعده داده، تلاش برای آموزش و شناساندن این رشته از سنین پایین و از مدارس، یکی از اولویت‌هایی است که فدراسیون زورخانه‌ای در نظر گرفته است، به خصوص که با توجه به کاهش تعداد زورخانه‌ها و همچنین جمعیت ورزشکاران، نسل جدید کمتر آشنایی با ورزش‌های باستانی دارد و این عدم آشنایی سبب شده کمتر رغبتی در جمعیت جوان و نوجوان برای رفتن به سمت و سوی ورزش‌های زورخانه‌ای وجود داشته باشد. در حالی فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای در تلاش برای احیای این رشته و همچنین بین‌المللی کردن آن است که باید نکاتی در این زمینه مورد توجه تصمیم‌گیرندگان و برنامه‌ریزان قرار بگیرد.
زورخانه و ورزش‌های زورخانه‌ای با ملیت و مذهب گره خورده است، دو عنصری که جزو لاینفک آن هستند. یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید در اولویت‌های مسئولان قرار بگیرد، حفظ فرهنگ و آیین این ورزش‌هاست که جزئی تغییرناپذیر هستند و نمی‌شود به بهانه جذاب‌تر کردن این رشته، بخشی از آن را نادیده گرفت و حذف کرد، به خصوص که گویا فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی و همچنین فدراسیون بین‌المللی این رشته که در اختیار ماست، قصد دارند با تغییرات و البته نوآوری که می‌خواهند انجام دهند، چه در داخل و چه در خارج از کشور برای رشته باستانی به گفته خودشان جذابیت ایجاد کنند تا زورخانه‌ها بتوانند علاقه‌مندان بیشتری را جذب کنند.
البته که نوآوری و تغییر برای بهتر کردن شرایط یک ورزش در جهت ترغیب قشر بیشتری از جامعه و حتی مردم سایر کشورها، امری بدیهی است که گریزی از آن نیست. با این حال این تغییرات باید هدفمند و همراه با حفظ شاکله اصلی ورزش‌های باستانی باشد و نباید تغییراتی صورت گیرد که هویت این ورزش را دچار چالش و آن را تبدیل به ورزشی کند که دیگر نشانی از فرهنگ و سنت مذهبی و ملی ایرانیان نداشته باشد.
اقدام‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر از سوی برخی از مسئولان برگزاری مسابقات زورخانه‌ای به بهانه اینکه کشور‌های بیشتری را برای شرکت در مسابقه به ایران بکشانند، یکی از مهم‌ترین آسیب‌هایی است که می‌تواند ورزش ملی و مذهبی کشورمان را از چارچوب اصلی که دارد خارج کند و ریشه‌های آیینی و فرهنگی آن را بسوزاند. در چنین شرایطی ضروری است فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی که به گفته رئیس آن به دنبال احیای دوباره جایگاه این رشته در بین مردم است با حساسیت بیشتری نسبت به مسئولان گذشته در مسیر جذب مخاطبان بیشتر هم در داخل و هم در خارج از کشور قدم بردارد و اقدامی صورت نگیرد که روح ملی و مذهبی ورزش‌های زورخانه‌ای را از بین ببرد و یک ورزش کاملاً ایرانی با هدف جذب خارجی‌ها، هویتش را از دست بدهد. این زنگ خطری است که باید مسئولان این فدراسیون آن را جدی بگیرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار