کد خبر: 1055798
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
شرکت نفتی آرامکوی سعودی، در جدیدترین مرحله از واگذاری ثروت‌های خود در نظر دارد، بخش مهمی از دارایی‌های خود را واگذار کند که نشان می‌دهد این کشور در بحران مالی بزرگی گرفتار شده است.
وحید حاجی‌پور

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: شرکت نفتی آرامکوی سعودی، در جدیدترین مرحله از واگذاری ثروت‌های خود در نظر دارد، بخش مهمی از دارایی‌های خود را واگذار کند که نشان می‌دهد این کشور در بحران مالی بزرگی گرفتار شده است.

شرکت نفتی دولتی آرامکوی عربستان یک تیم جدید را در سال گذشته برای بررسی دارایی‌های خود و پیش از همه‌گیری ویروس کرونا و سقوط قیمت نفت‌خام که به عدم توازن در صورت‌های مالی این شرکت منجر شد، تعیین کرده بود. در آوریل امسال، آرامکو بخشی از خط لوله‌های نفتی خود را به یک شرکت سرمایه‌گذار امریکایی به مبلغ ۴/۱۲ میلیارد دلار واگذار کرده بود. عبدالعزیز القدیمی، معاون توسعه تجاری آرامکو می‌گوید: در سال‌های آینده نیز این واگذاری‌ها تداوم خواهد یافت. این راهبرد به منظور ایجاد ارزش و بهبود کارایی در پیش گرفته شده است و برای ما درآمدزایی در اولویت
قرار ندارد.
دومین قرارداد واگذاری
آرامکو از سال گذشته بهینه‌سازی سبد دارایی‌های خود را آغاز کرده است. مدیریت این تیم، مستقیماً به امین ناصر، مدیرعامل شرکت آرامکو گزارش می‌دهد. آن‌ها در حال بررسی سایر دارایی‌های قابل واگذاری هستند. گفته می‌شود دومین قرارداد واگذاری در حال اجرا می‌باشد، اما آرامکو حاضر به تأیید این خبر
نشده است.
آرامکو در دهه ۱۹۸۰ میلادی ملی گردید و سهام شرکت‌های خارجی و خصوصی مصادره شد. این شرکت در سال ۲۰۱۹ میلادی، فروش اوراق قرضه بین‌المللی را برای خرید سهام شرکت سابیک به مبلغ ۷۰میلیارد دلار آغاز کرد؛ سابیک بزرگ‌ترین شرکت پتروشیمی خاورمیانه محسوب می‌شود.
در همان سال، نخستین مرحله عرضه ۵/۲ درصد سهام شرکت آرامکو به مبلغ ۳۰ میلیارد دلار انجام شد، اما نتایج آن به دلیل استقبال نکردن مدیران شرکت‌های مالی، کمتر از انتظار محمد بن سلمان شاهزاده عربستانی
بود.
شبکه بلومبرگ در گزارشی اعلام کرده بود که آرامکو در نظر دارد سهام خط لوله‌های گاز طبیعی خود را واگذار کند. همچنین بخش‌های نیروگاهی، شرکت هواپیمایی، واحد املاک و یک شرکت بیمه زیرمجموعه آرامکو در حال آماده‌سازی جهت واگذاری است.
با واگذاری خط لوله‌های آرامکو، درآمد آن در پروژه‌های آتی توسعه سرمایه‌گذاری خواهد شد. آرامکو تلاش می‌کند از دارایی‌های خود بیشترین ارزش را کسب کند، هرچند با سقوط قیمت نفت پس از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا این راهبرد با بازنگری روبه‌رو شده است.
آرامکو سالانه ۷۵میلیارد دلار سود سهام پرداخت می‌کند و با وجود طرح‌های بزرگ در دست اجرا، بازپرداخت بدهی‌ها با موانع مختلفی روبه‌رو خواهد شد؛ البته بخش اعظم سود سهام آرامکو به خزانه ریاض واریز می‌شود.
آرامکو در نظر دارد در سال جاری میلادی با ۲۵درصد رشد نسبت به سال گذشته ۳۵میلیارد دلار پروژه اجرا کند. در بلندمدت، آرامکو ۱۱۰میلیارد دلار در طرح توسعه میدان گازی جافوره و افزایش ظرفیت تولید روزانه از ۱۲میلیون بشکه کنونی به ۱۳میلیون بشکه سرمایه گذاری خواهد کرد.
در شرایط کنونی، شاخص میزان بدهی به سهام آرامکو ۲۳درصد و بسیار بیشتر از نرخ ۵ تا ۱۵ درصدی هدف‌گذاری شده از سوی این غول نفتی عربستان سعودی است. البته پس از انتشار اوراق قرضه آرامکو جهت خرید شرکت سابیک و سقوط درآمد‌ها به دلیل سقوط قیمت نفت، شاهد افزایش چشمگیر میزان بدهی‌های این شرکت بوده‌ایم.
در واگذاری خطوط لوله آرامکو شرکت‌های اماراتی، کره‌جنوبی و چینی در کنار شرکت امریکایی حاضر بودند که مبلغ این قرارداد دو برابر میزان سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده عربستان در سال ۲۰۲۰ میلادی
بوده است.
تقلب از سایر شرکت‌ها
القدیمی می‌گوید: این اقدام می‌تواند زمینه حضور سرمایه‌گذاران خارجی را در صنعت نفت عربستان هموار کند. صنعت بالادستی نفت کشور پادشاهی عربستان می‌تواند با حضور شرکت‌های بین‌المللی موفق‌تر و کاراتر شود.
گفته می‌شود رهبران ریاض در نظر دارند تا پس از چهار دهه حضور شرکت‌های خارجی در اکتشاف و تولید میادین نفت و گاز کشورشان استقبال کنند.
چند دولت دیگر منطقه خلیج فارس نیز از برنامه‌ریزی برای واگذاری دارایی‌های خود خبر می‌دهند. شرکت قطر پترولیوم در بهار امسال با فروش ۵/۱۲ میلیارد دلار اوراق قرضه برای نخستین بار در ۱۵ سال گذشته نسبت به تأمین مالی پروژه‌های خود از بازار‌های جهانی بهره برده است.
شرکت او کیو سایوک کشور عمان نیز نسبت به فروش اوراق قرضه بین‌المللی اقدام کرده است، همچنین عمانی‌ها در نظر دارند تا نسبت به خصوصی‌سازی سهام شرکت‌های دولتی صنعت نفت خود اقدام کنند.
در ژوئن سال گذشته، شرکت امریکایی آپولو گلوبال منیجمنت از سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد دلاری در خرید خطوط لوله و دارایی‌های شرکت ملی نفت ابوظبی خبر داد. شرکت ادنوک در نظر دارد تا واحد‌های تولید کود شیمیایی و حفاری خود را نیز واگذار کند. همه شرکت‌های بزرگ بین‌المللی به سوی بهینه‌کردن سبد دارایی‌های خود گام‌هایی برداشته‌اند، بنابراین ما نیز از آن‌ها درس‌های زیادی آموخته‌ایم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار