کد خبر: 1050754
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
با وجود توافق احزاب مخالف نتانیاهو برای تشکیل کابینه، آتش التهاب سیاسی هنوز فروکش نکرده تا جایی که رئیس شاباک احتمال داده واقعه‌ای مثل اشغال کنگره امریکا با تحریک حامیان نتانیاهو اتفاق بیفتد. با چنین اوضاع و احوالی، صهیونیست‌ها با حمله به مسجدالاقصی مجدداً به استقبال موشک‌های مقاومت رفته‌اند. گمانه‌زنی‌هایی درباره نقش نتانیاهو در ماجراجویی مجدد در قدس اشغالی برای ماندن در مقام نخست‌وزیری وجود دارد.
آزاده‌سادات عطار

با وجود توافق احزاب مخالف نتانیاهو برای تشکیل کابینه، آتش التهاب سیاسی هنوز فروکش نکرده تا جایی که رئیس شاباک احتمال داده واقعه‌ای مثل اشغال کنگره امریکا با تحریک حامیان نتانیاهو اتفاق بیفتد. با چنین اوضاع و احوالی، صهیونیست‌ها با حمله به مسجدالاقصی مجدداً به استقبال موشک‌های مقاومت رفته‌اند. گمانه‌زنی‌هایی درباره نقش نتانیاهو در ماجراجویی مجدد در قدس اشغالی برای ماندن در مقام نخست‌وزیری وجود دارد.
۱۶ روز بعد از آتش‌بس جنگ ۱۲ روزه غزه، به‌رغم هشدار گروه‌های مقاومت درباره هر گونه تعرضی به قدس شریف، شهرک‌نشینان و صهیونیست‌های افراطی روز یک شنبه به صحن‌های مسجدالاقصی یورش بردند و علیه مسلمان شعار دادند که باعث درگیری شدید میان آن‌ها و شهروندان فلسطینی شد. نظامیان صهیونیست هم دیروز در محله الشیخ جراح، منی الکرد یک فعال فلسطینی معروف را در خانه‌اش دستگیر کردند و به مکان نامعلومی بردند. منی الکرد فعال فلسطینی است که نقش کلیدی در رسانه‌ای کردن اقدامات تل‌آویو در محله الشیخ جراح داشته است. نبیل الکرد پدر منی با تأیید خبر دستگیری دخترش به خبرنگاران گفت که نیرو‌های تل‌آویو، در جست‌و‌جوی محمد الکرد پسر او هستند. برخی منابع فلسطینی از دستگیری محمد الکرد خبر داده‌اند. عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رأی‌الیوم در پی دستگیری آن‌ها در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «دستگیری مُنی الکرد و محمد برادر او، خود بزرگ‌ترین دلیل بر شکست اشغالگران، گیج شدن آن‌ها و از همه مهم‌تر و پرتأثیرتر شکست آن‌ها در جنگ رسانه‌ای است چرا که این دو تن در رسیدن اخبار به صد‌ها میلیون تن در سراسر جهان اقدام ابتکار‌آمیزی داشتند و جنایت‌های اشغالگران در محله الشیخ جراح را با پخش زنده به زبان‌های عربی و انگلیسی به‌روشی ساده و با صداقت منتقل می‌کردند.»

بر سر صهیونیست‌ها خراب می‌شویم
صهیونیست‌های افراطی در شرایطی مجدداً به مسجدالاقصی هجوم بردند که حماس با انتشار خبر برگزاری قریب‌الوقوع راهپیمایی پرچم‌ها درباره هرگونه اقدام تحریک آمیز به آن‌ها هشدار داد. قرار بود ماه گذشته و بنابر تقویم عبری، همزمان با اشغال قدس شرقی در سال ۱۹۶۷، راهپیمایی تحریک آمیز موسوم به راهپیمایی پرچم‌ها در قدس اشغالی برگزار شود که به دلیل شدت تنش‌ها، جنگ غزه و فشار‌های بین‌المللی به تعویق افتاد. حالا گروه‌های شهرک‌نشین و افراطی برای برگزاری این تظاهرات در پنج شنبه آتی فراخوان داده‌اند. روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت نوشته که این راهپیمایی پس از دریافت مجوز پلیس برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان از باب العامود، الساهره و الاسباط در شهر قدیمی قدس عبور خواهند کرد و تا محوطه مسجدالاقصی و دروازه‌های آن خواهند آمد و وارد صحن «البراق» خواهند شد. یحیی السنوار، رئیس جنبش مقاومت اسلامی حماس در نوار غزه، درباره تجاوز مجدد رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی هشدار داده و با اشاره به راهپیمایی پرچم‌ها گفته است: «اگر برای تجاوز به مسجدالاقصی بازگردند، ما نیز بازخواهیم گشت و زمین و زمان را بر سرشان خراب خواهیم کرد. در این ماجرا از جانب ما جای هیچ شک و تردیدی نیست.» محمد حماده، سخنگوی جنبش حماس نیز در بیانیه‌ای در خصوص تحرکات صهیونیست‌ها برای تعرض به مسجدالاقصی هشدار داد و با دعوت از ساکنان قدس برای استقرار روز پنج شنبه در مسجدالاقصی و اطراف آن، گفت: «به رژیم اشغالگر هشدار می‌دهیم که از قدس به عنوان ابزاری برای فرار از بحران‌های داخلی و ناکامی در حل مشکلات سیاسی استفاده نکند.»

نتانیاهو از شکست درس نگرفته است
احمد المدلل از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفته که مقاومت کاملاً آماده شکست مجدد دشمن صهیونیستی است و تأکید کرد: «احمقانه است که بنیامین نتانیاهو و فرماندهان ارتش وی بخواهند مقاومت فلسطین را بیازمایند، چراکه صفحه نبرد با دشمن همچنان باز است و نتانیاهو در تغییر اصول نبرد شکست خورد. به نظر می‌رسد که نتانیاهو از شکستی که از جانب مقاومت در نبرد پیشین متحمل شد، درس نگرفته است. این نبرد همچنان مقابل دیدگان دشمن است و مجدداً به نتانیاهو سرمستی پیروزی را نخواهد داد و او به سمت زباله‌دان تاریخ می‌رود.»‌المدلل بر این نکته هم تأکید کرد که در هر نبرد آتی، فلسطینی‌ها تنها نخواهند بود، به ویژه که نبرد شمشیر قدس باعث یک تحول استراتژیک در نزاع با دشمن صهیونیستی شد. او خواهان انتفاضه‌ای سهمگین در تمامی نقاط تماس با اشغالگر شد. زیاد نخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در استقبال از هیئتی از مجمع علمای فلسطین هم گفت: «مقاومت تمام تلاش خود را برای آزاد کردن بازداشتی‌های درگیری‌های اخیر به کار خواهد بست و انگشتش روی ماشه است و به صراحت اعلام کرده که اگر دشمن صهیونیستی برنگردد و به نقض‌هایش ادامه دهد، مقاومت به نبرد بازخواهد گشت.»

تکرار حمله به کنگره در تل‌آویو
فقط فلسطینیان درباره ماجراجویی‌های جدید صهیونیست‌ها هشدار نداده‌اند، بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هم شامگاه شنبه در پی جلسه با مقام‌های ارشد نظامی و پلیس، دادستان کل و دیگر مسئولان امنیتی این رژیم خواستار لغو برگزاری راهپیمایی پرچم‌ها شد و گفت: «این مراسم نیاز به تدابیر امنیتی فوق‌العاده دارد، نظم عمومی را برهم زده و فرایند دیپلماتیک (آتش‌بس با نوار غزه) را مختل می‌کند.»‌گانتس از تمام مقام‌های حاضر در این جلسه خواست در روز‌های پیش رو که احتمالاً کابینه تشکیل خواهد شد، با رویکردی مسئولانه، از اقدامات تنش‌زا خودداری کنند. معنای این سخنان گانتس را اظهارات ناداو آرگمن، رئیس سازمان امنیت داخلی صهیونیست‌ها موسوم به (شاباک) تکمیل می‌کند. آرگمن با ابراز نگرانی درباره تشدید درگیری میان طرفداران و مخالفان نتانیاهو در فضای مجازی، هشدار داد که ادامه این روند می‌تواند به حادثه‌ای مشابه حمله به کنگره امریکا در تاریخ ۶ ژانویه (۱۷ دی) تبدیل شود. تا جایی که به افرادی از جمله نفتالی بنت و آیلت شاکد از سران حزب راستگرای یمینا که در ائتلاف علیه نتانیاهو حضور دارند، آسیب برسد. از این رو، شاباک، تدابیر شدید امنیتی برای حفظ جان بنت و خانواده‌اش را به سطح تدابیر امنیتی برای یک نخست‌وزیرر در قدرت ارتقا داده است.

افزایش تحرکات حامیان نتانیاهو
به تازگی در یکی از گزارش‌های پایگاه خبری آکسیوس به جلسه نتانیاهو با متحدان سیاسی‌اش اشاره شده بود که وی در این نشست سعی کرده برای فرار از شکست سیاسی بار دیگر به مسائلی از جمله ایران و برجام بپردازد. ایهود اولمرت، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی نیز در یک مصاحبه رادیویی ضمن حمایت از کابینه تازه‌تأسیس تل‌آویو هشدار داد که احتمال دارد نتانیاهو برای سنگ‌اندازی در مسیر تحلیف این کابینه و نهایی شدن حذف خودش از نخست‌وزیری اقداماتی صورت دهد؛ موضوعی که حالا رنگ و بوی واقعی به خود گرفته است و عملاً پس از موافقت رهبران هشت حزب صهیونیست برای تشکیل ائتلاف، حامیان نتانیاهو برای نگه داشتن وی در قدرت دست به کار شدند. در همین رابطه، صد‌ها تن از حامیان وی روز‌های جمعه و شنبه در برابر خانه شماری از سیاستمداران راستگرایی که به ائتلاف جدید پیوسته‌اند، تجمع کرده و خواستار همکاری آن‌ها برای جلوگیری از تشکیل کابینه جدید شده‌اند. در برابر خانه آیلت شاکد سیاستمدار شماره ۲ حزب یمینا نیز چندین تظاهرات برگزار شد. یائیر نتانیاهو پسر بنیامین نتانیاهو نیز با انتشار آدرس خانه نیر اورباخ یکی از نمایندگان حزب یمینا ظاهراً حامیان پدرش را به تظاهرات با هدف فشار بر این نماینده تشویق کرده است. این اقدام باعث شد پسر نتانیاهو از شبکه‌های عمده اجتماعی شامل توئیتر، اینستاگرام و فیس‌بوک اخراج شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار