کد خبر: 1048825
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
ورزش در تمام ایستگاه‌ها و مسیرهای زندگی
درباره اهميت ورزش همه به اتفاق معتقدند بايد در زندگي به ورزش بها و آن را در جايگاه مناسبي قرار دهيم تا بتوانيم از فوايد آن بهره‌مند شويم. وقتي ورزش را در زندگي قرار داديم مطمئناً از فعاليت‌هاي آن لذت برده و بهره بيشتري از زندگي نصيبمان مي‌شود. هيچ‌گاه لازم نيست فعاليت‌هاي سخت و فشرده را در سالن‌هاي ورزشي انتخاب كرده و بخواهيم خود را ساعت‌ها درگير اين فعاليت‌ها كنيم، همين كه بتوانيم فعاليت‌هايي را انتخاب كنيم كه حتي در منزل هم آنها را انجام دهيم و از آنها لذت ببريم، كافي است. گاهي اوقات مي‌شود در لابه‌لاي زندگي روزمره زمان‌هاي نابي پيدا كرد كه بتوان ورزش را در آن گنجاند.
اكرم آشتياني

درباره اهميت ورزش همه به اتفاق معتقدند بايد در زندگي به ورزش بها و آن را در جايگاه مناسبي قرار دهيم تا بتوانيم از فوايد آن بهره‌مند شويم. وقتي ورزش را در زندگي قرار داديم مطمئناً از فعاليت‌هاي آن لذت برده و بهره بيشتري از زندگي نصيبمان مي‌شود. هيچ‌گاه لازم نيست فعاليت‌هاي سخت و فشرده را در سالن‌هاي ورزشي انتخاب كرده و بخواهيم خود را ساعت‌ها درگير اين فعاليت‌ها كنيم، همين كه بتوانيم فعاليت‌هايي را انتخاب كنيم كه حتي در منزل هم آنها را انجام دهيم و از آنها لذت ببريم، كافي است. گاهي اوقات مي‌شود در لابه‌لاي زندگي روزمره زمان‌هاي نابي پيدا كرد كه بتوان ورزش را در آن گنجاند.
مي‌توان از منزل تا ايستگاه اتوبوس را به حالت دو و پياده‌روي تند انجام داد، مي‌توان يك ايستگاه قبل از منزل از اتوبوس يا سواري پياده شد و بقيه مسير را پياده تا منزل طي كرد. بهتر است هر شخصي فعاليت‌هاي بدني را به عنوان يك سبك در زندگي خود پياده كند نه اينكه به اين مسئله فكر كند كه الان بايد در اين زمان حتماً ورزش كنم و در زمان ديگر بايد به پايان برسانم. سعي كنيم ورزش را لابه‌لاي زندگي بگنجانيم و از آن لذت ببريم. در واقع بهتر است ورزش را به فعاليتي در زندگي تبديل كنيم. اين فعاليت مي‌تواند به صورت دسته جمعي اتفاق بيفتد، شما مي‌توانيد همراه همسر و فرزندانتان بعضي مواقع به كوه و كوهپيمايي برويد. اين كار نه تنها باعث مي‌شود ورزش بيشتر سرگرم كننده باشد بلكه براي شما و اعضاي خانواده هم مي‌تواند لذتبخش بوده و در آنها ايجاد انگيزه كند. ورزش دسته جمعي در انسان احساس بهتري را ايجاد مي‌كند. برنامه ورزشي خود را در زمان‌هايي قرار دهيد كه بيشترين انرژي را داريد. شايد به كرات ديده باشيد افرادي كه صبح‌هاي زود به كوه مي‌روند شاداب‌تر و سرحال‌ترند و حس خوبي نسبت به زندگي و محيط اطراف خود دارند. در افرادي كه تحت فشار اختلالات عاطفي يا افسردگي هستند ورزش و كوهپيمايي مي‌تواند كارآمد باشد و زندگي آنها را متحول كند. گاهي افراد به‌خاطر ضعف جسماني يا درد در نواحي مفاصل و زانوها از ورزش كردن خود را منع مي‌كنند كه در اينجا لازم است بگوييم اين فكر كاملاً اشتباه است كه ورزش سبب درد بيشتر و احساس تورم در نواحي آسيب ديده مي‌شود، قبل از ورزش بهتر است با پزشك متخصص خود در اين رابطه صحبت كنيد و در بهترين شرايط روحي و رواني به ورزش ادامه دهيد و هيچگاه ورزش كردن را از زندگي خود حذف نكنيد. هيچ گاه نبايد درد اعضاي بدنتان را ناديده بگيريد بلكه بايد با مشورت يك متخصص آنچه را كه صلاح شما است انجام دهيد. گاهي اوقات تمرين و تكرار بيشتر اما به مدت كوتاه‌تر مي‌تواند براي شما معجزه كند. بسياري از افراد در جامعه هستند كه از ورزش كردن براي خود كوهي ساخته‌اند، كوهي كه نمي‌توان از آن بالا رفت! اين افراد سخت در اشتباه هستند. بسياري از ما حتي در بهترين شرايط روحي و عاطفي شايد انگيزه‌اي براي ورزش كردن نداشته باشيم اما با كمي تحرك و قلقلك دادن احساساتمان مي‌توانيم اين انگيزه را در خود ايجاد كنيم. همه ما شايد موقعيت يا وقت اينكه در سالن‌هاي ورزشي ثبت نام كنيم را نداشته باشيم اما با كمي جست‌وجو كردن در برنامه‌هاي ورزشي و اصلاحي مي‌توان بدن خود را روي فرم نگه داشت. در مورد ورزش كردن مهم نيست كه شما چه سني داريد يا در چه جايگاهي قرار داريد مهم اين است كه شما مي‌خواهيد بدن خود را سالم نگه داريد. بعضي از افراد به خاطر شرايط كاري يا حتي سن بالا از ورزش كردن خود را منع كرده‌اند كه اين تفكر نادرستي است. مطالعات گوناگون در اين زمينه نشان داده است ورزش منظم و دقيق مي‌تواند به طرز باور نكردني احساس خستگي و كوفتگي را در ما از بين ببرد و كاهش دهد و همچنين باعث افزايش انرژي در بدن شود.
ورزش مي‌تواند احساس بهتري نسبت به زندگي در ما ايجاد كند، با ورزش كردن هماهنگي بين اعصاب و مراكز عصبي و تقويت اعصاب ايجاد و باعث مي‌شود كارهاي فكري را آسان‌تر و راحت‌تر انجام دهيم. البته شايد اوايل موانع زيادي جلوي پاي خود داشته باشيم اما بايد بگويم قدم به قدم مي‌توان موانع را برداشت، مخصوصاً هنگامي كه برخي افراد از ناراحتي‌هاي افسردگي يا خلقي در رنجند. هر چه بيشتر ورزش كنيد و آن را در زندگي روزمره خود قرار دهيد انرژي بيشتري پيدا خواهيد كرد، بنابراين اينجاست كه بايد به شما بگوييم احساس آمادگي و آرامش بيشتري نسبت به انجام كارهايتان داريد. بهتر است به خود قول دهيد بيشتر روزها فعاليت‌هاي ورزشي خود را هر چند اندك و كم اما انجام دهيد، فعاليت مستمر و پي در پي باعث شادابي روح و خلق آدمي مي‌شود. مخصوصاً آن دسته از افرادي كه با افسردگي دست و پنجه نرم مي‌كنند. در بعضي مواقع وقتي شما ورزش را مداوم انجام دهيد، ديگر به‌صورت يك عادت مي‌شود و مي‌توانيد دقايق بيشتري را به ورزش اختصاص دهيد. ورزش كردن در اينگونه افراد باعث مي‌شود قدرت انعطاف بيشتري داشته باشند و وقتي در زندگي روزمره با حوادث مختلف و وقايع تلخ روبه‌رو مي‌شوند مي‌توانند راحت‌تر كنار بيايند و برايشان قابل هضم‌تر است. بعضي افراد كه در اين مرحله از زندگي قرار دارند به جاي روي آوردن به ورزش به دخانيات روي مي‌آورند و كلاً خود را از چرخه زندگي خارج مي‌كنند. روي آوردن به دخانيات نه تنها باعث ايجاد رفتارهاي منفي و تشديد علايم بلكه باعث مي‌شود از ديد مردم عادي يك فرد طرد شده به نظر برسيم. اما كساني‌كه به ورزش روي مي‌آورند نه تنها مي‌توانند با مشكلات دست و پنجه نرم كنند بلكه باعث تقويت سيستم ايمني بدن خود و كاهش سطح استرس در بدن مي‌شود. ورزش كردن براي هر كدام از ما نه تنها موجب شادابي و طراوت روح و روان و سلامت مي‌شود، بلكه باعث تقويت ذهني ما نيز مي‌شود. ورزش مستمر مي‌تواند يك خواب خوب را در ما ايجاد كند بعضي‌ها هستند كه شب‌ها هنگام خواب ورزش‌هايي مانند يوگا يا حركات كششي ملايم و روان را انجام مي‌دهند. اينگونه افراد خواب عميق‌تر و آرامش بخشي را تجربه مي‌كنند و هميشه از خواب خود لذت مي‌برند.
ورزش كردن همچنين در افراد باعث مي‌شود با چالش‌هايي در زندگي روبه‌رو شوند(چالش‌ها مي‌تواند فكري يا روحي باشد) كه موجب شود قدرت انعطاف بيشتري نسبت به حل مسائل داشته باشند. همچنين ورزش مي‌تواند رشد سلول‌هاي مغز را تحريك و از پيري زودرس جلوگيري كند. اعتماد به نفس بالا و داشتن حس عزت نفس بالا در افرادي كه مرتب ورزش مي‌كنند بيشتر است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار