کد خبر: 1048112
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۸
گزارش «جوان» از حمله به خط لوله نفتی استراتژیک ایالات متحده
سایه کابوس بنزین همچنان بر سر امریکایی‌هاست؛ شبیه به اتفاقات تلخ سال ۱۹۷۳ و ۱۹۷۹ که تحریم نفتی اعراب و شوک‌های نفتی، روند تأمین بنزین موردنیاز جامعه یانکی‌ها را تخت تأثیر خود قرار داد و بحران‌های بزرگی خلق کرد.
وحید حاجی‌پور

سرویس اقتصاد جوان آنلاین: دو هفته پیش بود که استراتژیک‌ترین خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی ایالات متحده در یک حمله سایبری از کار افتاد تا روند تأمین بنزین امریکایی‌ها مختل شود. موضوعی که اعتراض بسیاری را در میان مردم این کشور در برداشت و تاکنون هم ادامه دارد.


امریکایی‌ها هنوز نگفته‌اند این حمله سایبری از سوی چه افراد یا کشوری صورت گرفته است، اما بسیاری از سیاستمداران این کشور معتقدند کار، کار روس‌هاست؛ گرچه مسکو رسماً این اتهام را رد کرده و گفته است هکرهایش به خط لوله حمله‌ای انجام نداده‌اند، اما نگاهی به جنگ سایبری میان مسکو و واشنگتن نکات جالبی را برای بیان دارد.


یک جنگ سایبری بزرگ


در ابتدای دهه ۸۰ میلادی بود که شوروی با تمام توان گاز خود را به اروپا می‌رساند و سالانه بیش از ۳۰ میلیارد دلار درآمد کسب می‌کرد؛ ریگان رئیس‌جمهور امریکا نمی‌خواست شاهد نفوذ اقتصادی و گازی روس‌ها در کشور‌های متحد باشد و از سوی دیگر، با همه توان به درآمد‌های کلانی دست پیدا کند.


آژانس مرکزی اطلاعات امریکا یا همان سیا، از ریگان خواست شوروی را تحریم کند؛ رئیس‌جمهور هم موافقت کرد و تحریم‌ها اجرایی شد، اما صادرات گاز همچنان ادامه داشت. مسکو که برای پمپاژ بیشتر گاز خود به اروپا نیاز به نرم افزار‌های امریکایی نایز داشت، می‌خواست از این برنامه‌ها برای تنظیم فشار توربین و حرکت گاز در خط لوله استفاده کند.


جاسوسان امریکا از این فرصت نهایت استفاده را کردند و در یک فریب اطلاعاتی و در پوشش یک شرکت کانادایی، نرم افزار‌های مورد نیاز شوروی را به جاسوسان کا گ ب رساندند. این نرم افزار‌های معیوب در خط لوله به کار گرفته شد، اما پس از شش ماه کرم‌های صنعتی درون آن با دستکاری فشار خط و توربین‌ها، چندین انفجار بزرگ را رقم زدند که ضربه اقتصادی بزرگی به شوروی وارد کرد.


شاید بتوان گفت جنگ سایبری – انرژی میان دو کشور از همان روز‌ها آغاز شد و با توجه به اینکه، دو کشور در این حوزه به توانمندی‌های کم سابقه‌ای دست یافته‌اند، چندان بعید نیست خرابکاری در خط لوله امریکا یک زورآزمایی سایبری میان طرفین باشد.


جزئیات خرابکاری


بنزین در جامعه امریکایی از نان شب هم واجب‌تر است؛ مردم می‌توانند هرگونه محدودیتی را تحمل کنند، ولی در مقابل کمبود سوخت و بنزین بی‌طاقت هستند؛ این بدان معناست که انتخاب چنین هدفی برای گرفتن یک زهر چشم خاص، می‌خواست به مردم امریکا ثابت کند که چندان روی کارآمدی دولت خود حساب نکنند.


انتخاب خط لوله هم در نوع خود هوشمندانه بود. شبکه خط لوله انتقال سوخت کلونیال فرآورده‌های پالایشی نظیر بنزین، گازوئیل، نفت سفید و سوخت جت را از محل پالایشگاه‌ها در هیوستون تگزاس به حدود ۱۳ ایالت امریکا منتقل می‌کند. خط لوله کلونیال، بزرگ‌ترین شبکه توزیع سوخت در امریکا به شمار می‌رود که طول آن ۸۸۵۰ کیلومتر بوده و نیمی از سوخت مورد نیاز مردم امریکا در ایالت‌های شرقی این کشور را تأمین می‌کند.


شرکت «خط لوله کولونیال» اعلام کرد که این شبکه تقریباً ۴۵ درصد از سوخت مصرفی در این ایالت‌ها را تأمین می‌کند.


به گفته این شرکت، حمله صورت گرفته از نوع باج افزار بوده و در این حالت هکر‌ها معمولاً با رمزگذاری داده‌ها، سیستم‌های رایانه‌ای را قفل می‌کنند و سپس برای رمزگشایی آن‌ها باج زیادی می‌خواهند. شرکت کلونیال روزانه بیش از ۳۸۰ میلیون لیتر بنزین و سایر سوخت‌ها را از تصفیه‌خانه‌های سواحل جنوبی امریکا به مصرف‌کنندگان در ایالت‌های میانه ساحل اقیانوس اطلس و جنوب شرق این کشور تحویل می‌دهد، اما حمله سایبری، همه چیز را در تعلیق فرو برد؛ این حمله باعث شد تا رایانه‌های سیستم توزیع سوخت در شبکه خط لوله کلونیال هک شده و خاموش شوند. دولت هم به دلیل نبود سوخت در این کشور شرایط اضطراری اعلام کرد و بسیاری از کارگزاری‌های نفتی در امریکا برای تأمین سوخت در این کشور به سمت واردات بنزین و گازوئیل از اروپا رفتند.


توقف چند روزه فعالیت این خط لوله ۵۵۰۰ مایلی (۸۹۰۰ کیلومتری) مخل‌ترین حمله سایبری ثبت شده در تاریخ امریکا بود و از رسیدن میلیون‌ها بشکه بنزین، گازوئیل و سوخت جت به مخازن سوخت در سراسر شرق ایالات متحده جلوگیری کرد. هزاران پمپ بنزین بدون سوخت باقی ماندند، چراکه سوخت به جایگاه‌ها نرسید و رانندگان از ترس طولانی شدن این کمبود سوخت برای پرکردن باک خودرو‌ها و بشکه‌های بنزین به پمپ بنزین‌ها هجوم بردند.


طبق اعلام انجمن اتومبیل امریکا، میانگین قیمت بنزین در سراسر این کشور از سال ۲۰۱۴ به بالاترین حد خود رسیده است. یک گالن بنزین معمولی ۰۴/ ۳ دلار معامله شد، در حالی که یک هفته قبل ۹۶ /۲ بود. درست دو هفته قبل از شروع اوج فصل رانندگی در تابستان و همچنان که محدودیت‌های ایجاد شده برای تردد در دوره همه‌گیری کرونا کاهش می‌یابد، قیمت بنزین در ایالات متحده رکورد زد؛ در روز‌هایی که امریکایی‌ها قصد داشتند خود را برای تعطیلات و سفر آماده کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار