کد خبر: 1047084
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۸
گفت‌وگوی «جوان» با رئیس سازمان بسیج کارگران و کارخانجات کشور
اگر بخواهیم در مورد پیشگامان و طلایه‌داران عرصه تولید در سخت‌ترین شرایط هم حرف بزنیم باز باید نام کارگران را در صدر این لیست قرار بدهیم. درست در شرایطی که اعلام می‌شد هیچ کس از خانه خارج نشود، این کارگران بودند که در پشت دستگاه‌های کارخانجات می‌ایستادند تا مبادا هموطنان‌شان احساس کمبود داشته باشند.
محمدرضا هاديلو
سرویس ایران جوان آنلاین: اگر قرار باشد در مورد قشری که بیش از هر کس از کرونا صدمه دیده حرف بزنیم حتماً باید اولین گزینه ما کارگران باشند. اما اگر بخواهیم در مورد پیشگامان و طلایه‌داران عرصه تولید در سخت‌ترین شرایط هم حرف بزنیم باز باید نام کارگران را در صدر این لیست قرار بدهیم. درست در شرایطی که اعلام می‌شد هیچ کس از خانه خارج نشود، این کارگران بودند که در پشت دستگاه‌های کارخانجات می‌ایستادند تا مبادا هموطنان‌شان احساس کمبود داشته باشند. حالا و بعد از گذشت بیش از یکسال از شیوع کرونا در کشور به سراغ سردار سرتیپ دوم پاسدار علی‌حسین رعیتی‌فرد، رئیس سازمان بسیج کارگران و کارخانجات کشور رفتیم تا در گفت‌وگویی از فعالیت‌های این سازمان در سال جهش تولید و برنامه‌هایشان برای سال‌جاری و رفع موانع آگاه شویم.

با توجه به وضعیت اقتصادی و اشتغال در کشور، بسیج کارگران چه اقداماتی در جهت بهبود اوضاع داشته؟

ابتدا باید عرض کنم که نیروی بسیج یک تسهیلگر است و برای کمک و یاری رساندن به اقشار و اجزای جامعه وارد عمل می‌شود. بر همین اساس سعی می‌شود مشکلات تولید بدون واسطه توسط بسیج و دستگاه‌های اجرایی بررسی و برطرف شود که در سال گذشته مشکلات ۶۵۰ واحد تولیدی به همت بسیج پیگیری و برطرف شد. استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی شعار اصلی نظام بود که در حوزه‌های گوناگون عینیت پیدا کرد، اما دشمن در تلاش است تا در حوزه اقتصادی کشور را به چالش بکشد.

سال گذشته به نام جهش تولید بود آیا کاری در این راستا صورت گرفت؟

اگر قرار باشد در مورد جهش تولید صحبت شود باید گفت ما سال گذشته دوران خوب و درخشش تولید را داشتیم. تحریم‌ها موجب شد تا با جلوگیری از واردات بسیاری از اقلام و بخصوص در عرصه لوازم خانگی به ایران برای بیش از ۱۰ هزار نفر در این صنعت اشتغال جدید ایجاد شود و ۷۰ درصد نیاز کشور در این صنعت در داخل کشور تولید و تأمین شود. مردم دیدند که چقدر محصولات ایرانی به مغازه‌ها راه پیدا کردند و بعد از استفاده هم حتی متوجه کیفیت و قیمت مناسب آن‌ها در مقایسه با کالا‌های خارجی شدند.

یعنی فکر می‌کنید ایران ظرفیت رسیدن به مدارج بالا در حوزه تولید را دارد؟

نظام ظرفیت‌های بالای عرصه تولید و اقتصاد دارد که باید به آن توجه شده و مورد استفاده قرار گیرد. توانمندی اقتصادی و نظامی کشور در حال حاضر با اوایل انقلاب قابل مقایسه نیست و توانایی کشور با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی افزایش پیدا کرده و امروز صنعتگران و کارگران که سربازان جنگ اقتصادی هستند یاری‌رسان و کمک‌رسان تولید هستند.

سازمان بسیج کارگران و کارخانجات کشور چه کار ویژه‌ای بر‌ای تولید انجام داده است؟

تشکیل قرارگاه تولید به همت سازمان بسیج در کشور گام بزرگی بود که تقریباً تمام اقشار با آن هم راستا و همسو شده و در حرکتند. نیروی بسیج تشکیل شده تا تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کند و امروز نیز با روحیه و تفکر بسیجی در جنگ اقتصادی تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کرده و امیدآفرینی خواهد کرد.

هم اکنون چند شهرک صنعتی در کل ایران مشغول به فعالیت و تولید است؟

هم اکنون ۸۵۰ شهرک صنعتی با فعالیت افزون بر ۹۰ هزار واحد تولیدی در کشور علاوه بر تأمین نیاز داخل نیاز ده‌ها کشور خارجی را نیز تأمین می‌کند. با ورود و کمک نخبگان و شرکای اجتماعی، کار تسهیل‌گری در تولید سرعت گرفته و به کمک بسیج از ایجاد خدشه در تولید جلوگیری شده است.

شما طرحی مزین به نام شهید کریمی را به اجرا در آوردید. این طرح چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

طرح شهید کریمی به دنبال ایجاد انگیزه در تولید با بهره‌گیری از ظرفیت بسیج است. در این طرح به دنبال تسهیل در تولید با احصای مشکلات و رصد موانع پیش‌روی تولیدکنندگان هستیم. سعی می‌شود مشکلات تولید بدون واسطه توسط بسیج و دستگاه‌های اجرایی بررسی و برطرف شود که بر همین اساس مشکلات ۶۵۰ واحد تولیدی در سال گذشته به همت همین نخبگان بسیجی پیگیری و با رفع آنها، این واحد‌ها به چرخه تولید بازگشتند.

برای سال جدید چه برنامه‌هایی اولویت کاری شما را تشکیل می‌دهند؟

تمام سعی و تلاش ما این است که با ارتقای مهارت کارگران و بهره‌وری و همراهی کارفرمایان و کارگران و همچنین تشکیل گروه‌های جهادی متخصص برای حل مشکلات، در کمترین زمان ممکن معضلات واحد‌های تولیدی را برطرف یا با بالابردن سطح دانش آن‌ها میزان تولید و بهره‌وری را بالا ببریم. نباید فراموش کنیم که جامعه کارگری از وفادارترین افراد به انقلاب هستند و به‌رغم توطئه افکنی دشمنان در صحنه هستند و اجازه نمی‌دهند تولید با چالش مواجه شود.

فشار و صدمات کرونا به صنعت کشور را چطور ارزیابی می‌کنید؟‌

نمی‌توانیم منکر فشار مضاعفی که تحریم و کرونا به تولید وارد کرده باشیم. اما خوشبختانه جامعه کارگری با رعایت پروتکل‌ها اجازه ندادند که شیوع ویروس مانع تولید شود و چرخ‌های تولید شتابان‌تر از گذشته به حرکت درآمد و با تبدیل تهدید به فرصت فضای کسب و کار و تولید رونق دوچندان داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار