کد خبر: 1040837
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۰
همزمان با تصمیم اوپک پلاس برای افزایش نیافتن تولید نفت، برخی منابع از تماس‌های ایران با مشتریان قدیمی نفت خود برای افزایش صادرات خبر می‌دهند.
وحید حاجی‌پور

سرویس اقتصاد جوان آنلاین: از هفته‌ها پیش، موضوع افزایش تولید نفت اوپک پلاس در رسانه‌ها مطرح می‌شد؛ عده‌ای معتقد بودند با افزایش واکسیناسیون در کشور‌های مختلف جهان، تقاضا برای قیمت سوخت‌ها و نفت روند صعودی به خود خواهد گرفت که به معنای نیاز بازار به نفت بیشتری است. ائتلاف اوپک پلاس در سال گذشته میلادی در پاسخ به سقوط تقاضا به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا ۷/ ۹ میلیون بشکه در روز از تولید نفت را کم کرد. در حال حاضر این کاهش تولید به ۷ میلیون بشکه در روز معادل ۷ درصد از تقاضای جهانی رسیده است. کاهش تولید داوطلبانه عربستان، کل رقم این کاهش تولید را به ۸ میلیون بشکه در روز می‌رساند، اما روس‌ها به دنبال افزایش تولید خود بودند که همین موضوع موجب بروز اختلافاتی میان روسیه و عربستان شده بود؛ به‌طوری که بسیاری از کارشناسان می‌گفتند با این اختلاف، احتمال فروپاشی توافق اوپک پلاس بیشتر خواهد شد.


مسکو اصرار به افزایش تولید دارد تا جلوی بالا رفتن بیش از حد قیمت نفت و رشد دوباره نفت شیل امریکا گرفته شود، ولی روسیه در ماه فوریه نتوانست تولید خود را بالا ببرد، چون سرمای هوا روند تولید آن را مختل کرده بود. الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد: کشورش به نفت بیشتری برای تأمین نیاز روز افزون داخلی احتیاج دارد. با وجود این، جلسه روزپنج‌شنبه این گروه با حفظ توافق اخیر، به کشور‌های روسیه و قزاقستان اجازه مهمی داد؛ روسیه و قزاقستان این مجوز را گرفتند که مجموع تولید روزانه خود را در ماه آوریل ۲۰۲۱ روزانه ۱۵۰هزار بشکه افزایش دهند، سهم روسیه از این مقدار افزایش تولید روزانه ۱۳۰ هزار بشکه و سهم قزاقستان ۲۰ هزار بشکه در روز خواهد بود. با این تصمیم، مقدار کاهش تولید اعضای اوپک پلاس بر مبنای رقم کاهش تولید ماه مارس سال ۲۰۲۱ میلادی، در ماه آوریل به ۶میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.


افزایش قیمت نفت


پس از اعلام این توافق، بهای معاملات نفت برنت ۲ دلار و ۶۷ سنت معادل ۲/ ۴ درصد افزایش یافت و در ۶۶ دلار و ۷۴ سنت در هر بشکه بسته شد، در حالی که پیشتر تا مرز ۶۷ دلار و ۷۵ سنت صعود کرده بود، بالاترین قیمت از ژانویه سال ۲۰۲۰ بود. بارت میلک، مدیر استراتژی کالا در شرکت تی دی سکیوریتیز اظهار کرد: اوپک با تمدید محدودیت عرضه فعلی، همه ما را غافلگیر کرد. پیامی که اوپک به بازار ارسال کرد، این است که ما می‌خواهیم قیمت نفت بالاتر رود و در کاهش مازاد ذخایر جهانی که سال گذشته پس از شیوع پاندمی ویروس کرونا ایجاد شد، کاملاً موفق خواهند بود. برخی از تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند که وزیران نفت اوپک پلاس در نشست روز پنج‌شنبه با افزایش تولید به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز در آوریل موافقت خواهند کرد.


پالسی به نام تماس ایران


همزمان با ادامه توافق کشور‌های اوپکی و غیراوپکی، برخی رسانه‌ها نیز از تماس ایران با مشتریان قدیمی خود خبر داده‌اند؛ موضوعی که با توجه به تداوم کاهش تولید نفت عربستان مورد توجه قرار گرفت و با توجه به رضایت وزیر نفت ایران از تصمیم اخیر اوپک پلاس، بیشتر مهم جلوه کرده است. بلومبرگ در این همین‌باره نوشته است: ایران با مشتریان قدیمی خود در آسیا برای بررسی تمایل آن‌ها به خرید نفت در صورت رفع تحریم‌های امریکا تماس گرفته است. منابع آگاه به بلومبرگ گفتند، شرکت ملی نفت ایران حداقل با پنج پالایشگاه آسیایی برای مذاکره درباره قرارداد‌های عرضه نفت در صورت رفع تحریم‌ها گفتگو کرده که این مذاکرات مقدماتی بوده‌اند و هیچ صحبتی درباره حجم عرضه یا قیمت نشده است. صادرات نفت ایران در پی بازگشت تحریم‌های امریکا در اواسط سال ۲۰۱۸ و پایان معافیت‌های واشنگتن برای برخی از مشتریان نفت ایران در سال ۲۰۱۹ متأثر شد. شماری از پالایشگاه‌های چینی همچنان به خرید نفت ایران ادامه می‌دهند. پیش از این تحریم‌ها، چین، هند، کره‌جنوبی و ژاپن بزرگ‌ترین مشتریان نفت ایران در آسیا بودند. صادرات نفت ایران در اوایل سال ۲۰۱۸ حدود ۵/۲ میلیون بشکه در روز بود.


سیتی گروپ ایران را بزرگ‌ترین عامل غیرقابل پیش‌بینی برای بازار نفت در سال ۲۰۲۱ خوانده است. هند که سومین واردکننده بزرگ نفت در جهان است، امیدوار است بایدن رویکرد ملایم‌تری درخصوص ایران اتخاذ کند و هند بتواند واردات نفت از ایران را از سر بگیرد. چین با تحریم‌ها مخالف است و امریکا را متهم کرده فراتر از حوزه قضایی خود عمل کرده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار