کد خبر: 1039794
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۹
گفت‌وگوی «جوان» با دهیار جهادگری که روستایشان را احیا کرد
طـی ارزیابی‌های انجام شـده، ایـن منطقه بهترین قطب برای کشـت انگور یاقوتی شـناخته شده اسـت؛ بنابراین توسعه و گسترش نهالستان‌ها و تاکسـتان‌های انگور یاقوتی یکی از اشـتغالزایی‌های خیلی خوب در این منطقـه بـوده که با کمک صندوق مذکور و همراهی خیران و دیگر نهاد‌ها و جهاد‌کشاورزی انجام شده است.
سرویس ایران جوان آنلاین: عباسـعلی جوان بارانی، متولد سـال ۱۳۶۵ و سـاکن روسـتای امامیه و دهیار آنجاسـت. روسـتایی از توابع بخش مرکزی بنجار شهرستان زابل در استان سیستان و بلوچستان. جوانـی کـه بـا هـدف عمران و توسـعه پایدار روسـتای امامیه به پیشـنهاد بسیج سازندگی، صندوق اشتغالزایی «امام رضا (ع)» را راه‌انـدازی کـرده است و بـا وجود شـغل و مسـئولیت دهیاری، به‌صورت جهـادی پای کار اشـتغالزایی برای جوانان روسـتایی آمده تا لبیک گوی شعار سال مقام‌معظم رهبـری یعنی جهـش تولیـد باشد. با وجود مشکلات عدیده در این منطقه، عباسعلی، هرگز به مهاجرت فکر نکرد، بلکه مرد میدان بود و با تلاش و راهنمایی اهالـی روسـتا و جمع‌آوری سـرمایه‌های اندک آن‌ها کاری کرد تا صندوقش چراغ بسیاری از مشاغل را در این روستا روشن نگه دارد. به سراغ عباسعلی جوان بارانی به‌عنوان مسئول صندوق امام رضا (ع) رفتیم تا از شرایط راه‌اندازی این صندوق و تلاش برای عضوگیری و پرداخت وام‌های خردی بگوید که حالا چراغ تاکسـتان‌ها را روشـن و امید را در دل مردم روسـتای امامیه زنده کرده اسـت. کاری که پای جهادکشـاورزی و دامپزشـکی را با طرح بسیج سازندگی و واگذاری دام‌هایی برای پرورش و تولید لبنیات به این منطقه باز کرده است.
 

صندوق از چه زمانی راه‌اندازی شد و چند عضو دارد؟

صندوق امام رضا (ع) از تاریخ ۱۸ اردیبهشـت ماه ۹۷ تشـکیل شده است که در ابتدا ۴۰ عضو داشـت و امروز ۶۰ عضو دارد. پس از جمع‌آوری سـرمایه و پس‌انداز اولیه بعد از پنج ماه وام‌دهی این صندوق آغاز شد. خوب است بدانیم این صندوق بـا ۱۰۰ هزار ریال سـرمایه هـر عضـو راه‌اندازی شـده اسـت. صندوق امام رضا (ع) روسـتای امامیـه تاکنـون بالـغ بر ۶۰ وام به مبلغ مجموعاً ۳۰۰ میلیون ریال به اعضا و متقاضیان کسب و کار‌های محلی و خانگی در این روستا داده است و اکنون ۳۰۰ میلیون ریال هم سرمایه دارد.

آیا صندوق در جهت اشتغالزایی هم کاری کرده است؟

با همت و تلاش بسـیج سـازندگی و وام‌های صندوق امام رضا (ع) تاکنون بالغ بر ۵۰ شـغل کوچک و بزرگ در روسـتای امامیه زابل ایجاد کرده‌ایم.

این وام‌ها طبق اعلام نیاز مـردم منطقه با مبالغ ۵ میلیـون ریـال بـه قید قرعه به افراد متقاضی و صاحب طرح اشـتغالزایی پرداخت شـده اسـت و تا پایان یک دور کامل وام‌های ۵ میلیون ریالی ادامه خواهد داشت و در مرحله بعد وارد سقف بعدی مبلغ وام خواهیم شد.

وام‌های شما کشاورزی منطقه را رونق داده است. در این مورد توضیح بدهید.

طـی ارزیابی‌های انجام شـده، ایـن منطقه بهترین قطب برای کشـت انگور یاقوتی شـناخته شده اسـت؛ بنابراین توسعه و گسترش نهالستان‌ها و تاکسـتان‌های انگور یاقوتی یکی از اشـتغالزایی‌های خیلی خوب در این منطقـه بـوده که با کمک صندوق مذکور و همراهی خیران و دیگر نهاد‌ها و جهاد‌کشاورزی انجام شده است. غیر از توسعه تاکستان‌ها در این منطقه، انتقال نهال‌های تاکستان‌های روستای امامیه به دیگر مناطق به صورت پایلوت برای راه‌اندازی تاکسـتان‌های جدید کار بزرگی بود. همچنین پرورش زنبور عسل در همین منطقه، کشت گیاهان دارویـی، تولیـد جوجـه یکروزه، برداشـت تخم‌مرغ، پرورش گاو شـیری و راه‌اندازی دامداری، تولید لبنیات و فروش آن، پرورش دام سبک و سنگین و پرورش بوقلمون از دیگر مشـاغلی اسـت که از ابتدای راه‌اندازی صندوق اشتغالزایی امام رضا (ع) به نتیجه رسیده است.

از مهم‌ترین طرح‌های بسیج در این منطقه به چه مواردی می‌توانید بپردازید؟

یکـی از طرح‌های بسـیج سـازندگی برای ایجاد اشـتغال، دادن دام بـرای پـرورش است. طـی این ارزیابی‌ها آن‌هایی که متقاضی گرفتن دام برای پرورش و تولید گوشت و لبنیات بودند با همکاری بسیج سازندگی و دامپزشکی دام‌هایی در اختیار گرفتند و حالا دامداری‌های کوچکی برای گاو شیری راه‌اندازی کرده‌اند. در همین رابطه باید به طرح تولیـد جوجه‌های یـکروزه و ایجاد اشـتغالی پایدار در این زمینه نیز اشـاره کرد. افراد متقاضی این طـرح نمی‌تواننـد تنها با ۵۰۰ هـزار تومانی که از صندوق اشـتغالزایی وام دریافت می‌کنند، کار تولید جوجه‌های یکروزه را انجام دهند، بلکه همراهی دیگر سازمان‌ها و نهاد‌ها باعث ایجاد یک کار موفق در این زمینه شده است.

توسعه پایدار در یک منطقه را در چه چیز‌هایی می‌بینید؟

کار جهادی برای توسعه مناطق روستایی و کم‌برخوردار مهم‌ترین اقدام است. توسـعه پایدار یک منطقه نیازمند ایجاد اشـتغال و ارزیابی‌های دقیق، طرح‌های موفق و نهاد‌های پیگیر و پای کار و مهم‌تر از همه سرمایه اسـت.
 
ـعه پایدار روسـتای امامیه به پیشـنهاد بسیج سازندگی، صندوق اشتغالزایی «امام رضا (ع)» را راه‌انـدازی کـرده است و بـا وجود شـغل و مسـئولیت دهیاری، به‌صورت جهـادی پای کار اشـتغالزایی برای جوانان روسـتایی آمده تا لبیک گوی شعار سال مقام‌معظم رهبـری یعنی جهـش تولیـد باشد. با وجود مشکلات عدیده در این منطقه، عباسعلی، هرگز به مهاجرت فکر نکرد، بلکه مرد میدان بود و با تلاش و راهنمایی اهالـی روسـتا و جمع‌آوری سـرمایه‌های اندک آن‌ها کاری کرد تا صندوقش چراغ بسیاری از مشاغل را در این روستا روشن نگه دارد. به سراغ عباسعلی جوان بارانی به‌عنوان مسئول صندوق امام رضا (ع) رفتیم تا از شرایط راه‌اندازی این صندوق و تلاش برای عضوگیری و پرداخت وام‌های خردی بگوید که حالا چراغ تاکسـتان‌ها را روشـن و امید را در دل مردم روسـتای امامیه زنده کرده اسـت. کاری که پای جهادکشـاورزی و دامپزشـکی را با طرح بسیج سازندگی و واگذاری دام‌هایی برای پرورش و تولید لبنیات به این منطقه باز کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار